صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

تصویب ناقص طرح حمایت از کارخانجات و واحد‌های صنعتی و تولیدی باعث افزایش مطالبات معوق بانک‌ها می‌شود

۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱:۱۹
کد خبر: ۷۸۶۹۹۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: تصویب ناقص طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی باعث افزایش مطالبات معوق بانک‌ها خواهد شد به‌طوری که اجرا این طرح باعث تکثیر واحدهای بدهکار و تنبیه واحدهای خوش‌حساب می‌شود.

علیرضا حائری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص نواقص طرح حمایت از کارخانجات و واحد های صنعتی و تولیدی، گفت: در مجلس طرحی با عنوان حمایت از کارخانجات واحد‌های صنعتی و جلوگیری از تعطیلی آن‌ها مطرح شده که به صحن مجلس ورود پیدا کرده است و دوفوریت این طرح نیز به تصویب رسیده تا مراحل نهایی قانونی شدن را بگذراند.

وی افزود: در این طرح تعطیلی کارخانجات تحت هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و صاحبان صنایع از مجازات‌هایی مثل حبس و زندان مبرا هستند. ظاهراً طرح خوبی است و کسانی که این طرح را مطرح کردند به دنبال این هستند که از تعطیلی واحد‌های صنعتی و کاهش تولید در کشور جلوگیری کنند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران بیان کرد: معتقدم مقدمات قانونی شدن طرحی را مهیا کرده اند که در آن تکلیف طلبکاران از واحد‌های صنعتی مشخص نیست و سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در این قانون درگیر می‌شوند نمی توانند  به صورت جدی و موثر مطالبات خود را پیگیری کنند.

حائری در ادامه گفت: عمده این نهادها، بانک ها، موسسات مالی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور است‌ باید در این طرح مواد بیشتری مطرح می‌شد تا تکلیف این نهاد‌ها نیز مشخص شود بانک‌ها و موسسات مالی موظف‌اند به انبوه سپرده گذاران خود جوابگو باشند البته این بدان معنا نیست که بانک‌ها، واحد صنعتی بدهکار را تملک و تعطیل کنند بلکه باید راه حل‌هایی را در نظر بگیرند تا این طرح به درستی اجرا شود.

عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران اظهار کرد: اگر پیش بینی در خصوص این موسسات و نهاد‌ها صورت نگیرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات جدید به واحد‌های صنعتی محتاط‌تر شده و خود را در هاله‌ای از امنیت قرار می‌دهند.

وی عنوان کرد: اگر سازمان تامین اجتماعی که با انبوهی از بیمه گزاران مواجه است نتواند راه‌های موثر و جدی برای وصول مطالبات از واحد‌های صنعتی و غیرصنعتی داشته باشد دچار مشکل می‌شود همچنین بخش عمده‌ای از بودجه کشور بر دوش سازمان امور مالیاتی است بنابراین این سازمان نیز باید مطالبات خود را به سهولت وصول کند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطر نشان کرد: تمامی این سازمان‌ها و واحد‌های صنعتی، بنگاه اقتصادی هستندکه باید به صورت اقتصادی اداره شوند تا سودآور باشند و به حیات خود ادامه بدهند اگر به بهانه حمایت از بخشی از این سازمان بخش دیگری را متضرر کنیم بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور با مشکل و دردسر مواجه می‌شود.

وی گفت: تصویب ناقص این طرح باعث افزایش مطالبات معوق بانک‌ها خواهد شد به طوری که اجرا این طرح باعث تکثیر واحد‌های بدهکار و تنبیه واحد‌های خوش حساب می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران با اشاره به اینکه طرح حمایت از کارخانجات واحد‌های صنعتی خوب است گفت: این طرح نیاز دارد که کامل شود تا تکلیف مطالبات سایر سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی، غیردولتی از واحد‌های صنعتی مشخص شود بنابراین بهتر است بر روی این قانون بیشتر کار کنیم تا تمام جوانب را بسنجیم.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *