صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چرا باید کتب درسی را به طور مستمر مرور کنیم؟

۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۲:۰۴
کد خبر: ۷۷۰۹۵۴
یک مشاوره تحصیلی گفت: مرور به این شکل نیست که دانش آموز به طور مستمر یک مطلب یا کتاب را چندین بار بخواند، بلکه در مرور باید نکات در کتاب اصلی، با کمک کتاب‌های کمک آموزشی، مرور نکته‌های مهم و طراحی سوال و تست برای فهم بیشتر همان مطلب حتی از سمت خود دانش آموز حاصل شود و از روش‌های خلاقانه و ابتکاری برای آن استفاده شود.
کریم عباسی روانشناس تربیتی و مشاوره تحصیلی در گفت‌وگو با میزان در مورد شیوه‌های افزایش یادگیری و مطالعه گفت:یکی از مهمترین شیوه‌های افزایش یادگیری مرور است آن هم مرور کار آمد، تا زمانی که مرور مستمر اتفاق نیفتد یادگیری کامل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در مقاطع بالای تحصیلی و دوره متوسطه دوم به دلیل اینکه حجم درس‌های دانش آموزان زیاد است دانش آموز تنها راهکاری که می‌تواند از آن برای افزایش یادگیری استفاده کند، مرور است.

عباسی گفت: مرور به این شکل نیست که دانش آموز به طور مستمر یک مطلب یا کتاب را چندین بار بخواند، بلکه در مرور باید نکات در کتاب اصلی، کتاب‌های کمک آموزشی، با مرور نکته‌های مهم و طراحی تست حتی از سمت خود دانش آموز حاصل شود.

وی گفت: برای یادگیری کامل مطالب آموخته شده ما به مرور نیاز داریم و روش‌های مرور انواع مختلفی دارد گاهی دانش آموز از روش‌های مورد علاقه خود استفاده می‌کند، برای مثال نکات مهم هر درس را به طورخلاصه در گوشه همان مطلب یا در دفترچه‌ای ثبت می‌کند، گاهی نیز با استفاده از کتاب‌های تست و نکته به مرور مطالب می‌پردازد.

عباسی گفت: خوشبختانه راه‌های بسیار زیاد و خلاقانه‌ای در جهت مرور مطالب آموزش دیده وجود دارد، استفاده از فلش کارت‌ها در سال‌های اخیر کمک بزرگی در جهت مرور مطالب آموزش دیده شده است دانش آموزان هم می‌توانند این‌ها را تهیه و حتی به ابتکار خودشان چنین مجموعه‌ای برای خود ایجاد کنند که موثر‌تر نیز هست.


این روانشناس در مورد تاثیرات مرور مستمر گفت: همه دانش آموزان که در دوران تحصیلی به ویژه آزمون‌هایی همچون کنکور موفق شده اند اولین نکته‌ای که به آن اشاره کرده اند مرور بوده است.

وی گفت: مرور و استمرار آن امری تدریجی است که نیازمند صبر و دقت دانش آموز است، و آنچه قابل توجه است این نکته که در مرور باید ابتدا یادگیری کامل شده باشد، مرور مطالبی که دانش آموز هنوز به طور کامل فرانگرفته است تنها صرف زمان و انرژی است.

عباسی گفت: فراموش نکنیم که مرور کردن فقط برای حفظ کردن مطالب نیست، بلکه در فهمیدن آن‌ها بسیار موثر است با مرور به طبقه بندی مطالب در ذهن کمک می‌کنیم.

وی گفت: گاهی دانش آموز در مرور به نکات جدیدی دست می‌یابد و می‌تواند تجزیه و تحلیل دقیق تری در ارتباط مفاهیم و مطالب با یکدیگر داشته باشد.

عباسی در پایان گفت: مرور کردن موجب می‌شود قدرت تجزیه و تحلیل و سرعت عمل دانش آموزان در امتحانات و آزمون‌ها بالا رود، تسلط و سوار بودن بر مفاهیم تنها با مرور حاصل می‌شود، از این رو مرور مستمر از نیاز‌های یادگیری کامل محسوب می‌شود.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *