صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

اعلام آمادگی گوترش برای مذاکره با طالبان

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸:۴۸
کد خبر: ۷۵۰۷۳۰
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به روابط کارمندان این نهاد با طالبان در کابل از تمایل خود برای مذاکره با طالبان خبر داد.

- طبق گزارش سایت المیادین، آنتونیو گوترش در گفتگو با روزنامه نگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک با بیان اینکه آماده گفتگو با رهبران طالبان است، گفت: با توجه به این موضوع من هنوز شخصا با طالبان صحبت نکرده‌ام.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: نیرو‌های ما که شامل کارمندان سازمان ملل در کابل هستند با طالبان ارتباط مستحکمی دارند و با قدرت این پیام را به آن‌ها می‌رسانند که حقوق بشر باید محترم شمرده شود و تروریست‌ها اقدامات تروریستی را کنار بگذارند.

وی تاکید کرد: زمانی که دقیقا شخص مورد مذاکره و موضوع مورد مذاکره مشخص شود، آماده گفتگو با رهبران طالبان است.

گوترش با بیان اینکه با وزیر خارجه قطر بصورت تلفنی صحبت کرده است و گفت: ابتکارعمل قطر را پیگیری و از آن حمایت می‌کنیم و امیدواریم تا راهی بمنظور تشکیل دولت فراگیر در کابل ایجاد شود.

دبیرکل سازمان ملل درباره آمادگی این نهاد برای اداره فرودگاه کابل گفت: ما خواستار اداره فرودگاه نشدیم و باید بیشتر احتیاط کنیم.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم که سازمان ملل توانایی انجام این کار را داشته باشد و از یان رو می‌توانیم به طرفین در این مورد کمک کنیم.

گوترش با اشاره به نیاز به تفویص جدید از سوی شورای امنیت گفت: به این شورا اعلام کرده ام که جامعه بین الملل باید یک صدا باشد و از نفوذ خود بر طالبان استفاده کند.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه شورای امنیت باید این موضوع را برای طالبان روشن کند که هر دولت فراگیری که در کابل تشکیل خواهد شد باید همه طرف‌ها را شامل شود، تاکید کرد: با توجه به این امر باید به حقوق بشر احترام کامل گذاشته شود و و موضوع دیگر اینکه قلمرو افغانستان نباید توسط هیچ سازمان تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *