صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

توسعه مناسبات گردشگری با کشور‌های منطقه ضروری است

۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۴:۰۱
کد خبر: ۷۴۵۱۵۶
محمد ثابت اقلیدی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد و گردشگری گفت: من معتقدم بیشترین تاثیرپذیری و بیشترین میزان حضور گردشگران ما از کشور‌های منطقه و به طور مشخص کشور‌های شیعه نشین است که قرابت‌های فرهنگی و مذهبی زیادی با ما دارند.
محمد ثابت اقلیدی مدیرکل پیشین نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره ضرورت‌های مرتبط با رویکرد‌های آتی مدیریتی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به میزان گفت: من بر این اعتقاد هستم که یکی از مولفه‌های اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی به مقوله گردشگری بر می‌گردد. بدون شک تاثیراتی که این صنعت پرسود و ثروت آفرین برای اقشار مختلف جامعه می‌تواند به همراه داشته باشد می‌تواند برای اولویت کاری دولت جدید که همان پرداختن به مساله اقتصاد و معیشت مردم است به عنوان یک مکمل و یاری رسان عمل کند.
 
وی ادامه داد: ما هم منابع خدادادی فراوانی داریم و هم مواریث فاخری از گذشتگان به ما رسیده و نیرو‌های متخصص، کاردان و صادق در بدنه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هم کم نیستند. این‌ها غالبا از دانش کافی هم برخوردارند و در حیطه‌های مختلف مربوط به این حوزه دارای تخصص هستند. در کنار این‌ها ما از یک بخش خصوصی فعال و کارآمد هم برخورداریم؛ بنابراین از جمیع جهات با استقرار یک مدیریت اجرایی کارآمد مبتنی بر معیار‌هایی که منبعث از ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد می‌توان به تحقق چنین اهدافی امیدوار بود.
 
مدیرکل پیشین نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری بیان داشت: معیار‌های مربوط به کارآمدی مدیریتی هم بار‌ها در سطوح مختلف تبیین شده و مواردی مثل مردمداری، داشتن روحیه ایثار و خادم مردم بودن از جمله این شاخصه هاست که تصور می‌کنم مورد اهتمام مسوولان اجرایی آینده هم خواهد بود. اساس کار برای تحقق اهداف مد نظر در حوزه گردشگری هم همین شاخصه هاست. عملیاتی کردن همین شاخصه هاست که کمک خواهد کرد تا ما بتوانیم از مزایای صنعت پرسود و اشتغال زای گردشگری به خوبی استفاده کنیم. چرا که وجود یک گردشگری موفق از یک هتل بزرگ در تهران تا سفره یک فرد روستایی که به تولید صنایع دستی مبادرت می‌کند را رونق می‌دهد. اثرات داشتن یک صنعت موفق گردشگری روی زندگی بخش اعظمی از مردم و نقش آفرینانی است که در صنعت گردشگری فعال هستند.
 
بیشتر بخوانید:
گردشگری زیارتی؛ جهانی از تفرج و معنا

ثابت اقلیدی در پاسخ به اینکه چشم اسفندیار میراث فرهنگی فقدان وجود خودآگاهی ملی و فرهنگ عمومی متناسب با این فضاست یا کم کاری مدیران دولتی گفت: به نوعی می‌شود این موضوع را به این سو معطوف کرد که ما باید بیشتر برنامه محور باشیم و اقدام‌های واقع بینانه‌ای را در پیش بگیریم و برنامه‌های اجرایی این حوزه از جنس واقعیت باشد. یعنی ملاحظات و مسائلی که در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با آن‌ها درگیر هستیم در برنامه‌های اجرایی به نحو مناسبی گنجانده شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. اعتقاد شخصی من این است که آن ملاحظاتی که بعضی از افراد مطرح می‌کنند که شماری از خدمات به دلایلی که عرف و قانون ما به عنوان یک حکومت مردم سالار دینی بیان می‌کند مانع توسعه گردشگری شده تصور نادرستی است.
 
وی افزود: برخلاف چنین تصوراتی من معتقدم بیشترین تاثیرپذیری و بیشترین میزان حضور گردشگران ما از کشور‌های منطقه و به طور مشخص کشور‌های شیعه نشین است که قرابت‌های فرهنگی و مذهبی زیادی با ما دارند. توسعه مناسبات در حوزه گردشگری با این کشور‌ها موضوعی است که باید در بعد عملیاتی به آن پرداخته شود. قطعا حضور یک مجموعه مدیریتی که به این موضوعات ایمان داشته باشد و برای گردشگری ما دل بسوزاند و انگیزه کافی برای پیشرفت و آبادانی این مرز و بوم و رفاه و آسایش مردم داشته باشد خواهد توانست برای رسیدن گردشگری و میراث فرهنگی به نقطه مطلوب کارآمدی لازم را ایجاد کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *