صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

افزایش بودجه امنیت ملی آمریکا؛ دلایل و پیامدها

۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۳۸۰۹۵
بررسی تهدید‌های حیاتی آمریکا نشان می‌دهند بودجه امنیتی این کشور باید صرف موارد غیرنظامی شود.
پایگاه «ریسپانسیبل استیت کرفت» در یادداشتی به دلایل تاثیر نداشتن افزایش بودجه امنیت ملی آمریکا بر امنیت این کشور اشاره کرده و موارد غیرنظامی تهدید کننده امنیت آمریکا را تشریح می‌کند.
 
نگارنده با اشاره به انتشار نخستین بودجه پنتاگون در دوران ریاست جمهوری «جو بایدن»، معادل ۱.۳ تریلیون دلار، این رقم را براساس هرگونه معیار و استانداردی، حیرت انگیز خواند؛ چرا که تخصیص بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار بودجه به وزارت دفاع و امور تسلیحات هسته‌ای در وزارت انرژی، یکی از بالاترین بودجه‌ها از زمان جنگ جهانی دوم است.
 
در واقع این رقم که بسیار بالاتر از بودجه زمان جنگ کره یا ویتنام یا حتی زمان «رونالد ریگان» و البته ۳ برابر هزینه نظامی چین است، آمریکا را با در نظر داشتن چالش‌ها و تهدید‌های پیش رویش ایمن‌تر نمی‌کند.
 
یادداشت در ادامه به تحولات یک سال و نیم گذشته آمریکا شامل شیوع «کرونا»، خشکسالی گسترده، سفیدبرتر پنداری، بی عدالتی نژادی و اقتصادی پرداخته و تاکید کرد بزرگترین تهدید‌های زندگی آمریکایی‌ها ماهیت نظامی ندارند.
 
رقم بودجه نظامی که سیاست‌های امنیتی فعلی آمریکا را منعکس می‌کند، از گمراهی و سر درگمی واشنگتن در رابطه با تامین امنیت حکایت دارد که در عجله دولت بایدن برای اتمام برنامه طولانی مدت پنتاگون در زمینه ساخت نسل جدید بمب افکن‎ها، زیر دریایی‌ها و موشک‌های هسته‌ای شامل کلاهک‌های هسته‌ای جدید طی ۳ دهه آینده با هزینه ۱.۷ تریلیون دلار دیده می‌شود.
 
از این منظر، بودجه امنیت ملی دولت بایدن، پیروزی بزرگی برای بازیگران هسته‌ای صنعتی مانند «Northrop Grumman» به عنوان پیمانکار اصلی بمب افکن هسته‌ای جدید و موشک بالستیک قاره پیمای جدید، «General Dynamics»، سازنده زیردریایی و موشک‌های بالستیک جدید، «لاکهید مارتین»، تولیدکننده موشک‌های بالستیک پرتاب از دریا و شرکت‌هایی مانند «Honeywell» است که بر مجموعه کلاهک‌های هسته‌ای وزارت انرژی نظارت می‌کنند.
یادداشت در ادامه این بخش آورده است، بودجه امنیت ملی بایدن، تسلیحات قدیمی را از رده خارج و سیستم‌های ماصوت و هوش مصنوعی را به خاطر احتمال درگیری نظامی با چین جایگزین می‌کند.
 
این در حالی است که بخش عمده‌ای از بودجه نظامی آمریکا، دفاعی است؛ پس افزایش هزینه‌های پنتاگون از استراتژی بد و بودجه بندی بد حکایت دارند.
 
«ریسپانسیبل استیت کرفت» همچنین با اشاره سهم پنتاگون در بودجه امنیت ملی آمریکا، تاکید دارد که این رقم بخشی از رقم بسیار بزرگ‌تر کل فعالیت‌های امنیت ملی دولت است که شامل بودجه پایه پنتاگون (چند برابر بیشتر از کل بودجه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها)، بودجه هسته‎ای، فعالیت‌های دفاعی، بودجه اطلاعاتی، امور بین الملل، امنیت ملی، ... می‌شود.
 
نگارنده در بخش دیگری می‎گوید در حالی که از نظر تئوری قرار است این هزینه ۱.۳ تریلیون دلاری امنیت ملی صرف تبدیل آمریکا و جهان به مکانی امن‌تر شود، بخش عمده‌ای از این هزینه صرف سیستم‌های تسلیحاتی فاقد کارآیی، غیر ضروری و خطرناک هسته‌ای یا ادامه، تقویت و گسترش حضور نظامی بی سابقه آمریکا در بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی خارجی این کشور در سراسر جهان می‌شوند.
 
پیشنهاد یادداشت به دولت بایدن، مدیریت صحیح بودجه در زمینه بازسازی زیرساخت‌های داخلی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی و ایجاد شغل است؛ چرا که بزرگترین چالش‌های آمریکا ماهیت غیرنظامی دارند و این کشور به دلیل تخصیص مبالغ سرسام آور برای امنیت ملی به جای تهدید‌های جدی غیرنظامی در آینده مکان بسیار ناامن تری خواهد شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *