صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

رشد ۲۱۳ درصدی تولید تجهیزات پزشکی در کشور

۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸:۴۲
کد خبر: ۷۲۷۳۳۳
بر اساس آمار‌ها در بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ رشد تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی ۲۱۳ درصد رشد کرده است. اما با این وجود ایران تاکنون نتوانسته است سهم صادرات قابل توجه‌ای در بازار‌های جهانی در این حوزه به دست آورد.
_ روزنامه حمایت نوشت: بازار صادراتی تجهیزات پزشکی از بازار‌های بزرگ و پرمشتری جهان است که می‌تواند آورده ارزی زیادی نیز برای کشور داشته است. بازاری که دستیابی به جایگاه در‌خور توجه در آن به همت محققان کشور، افزایش تولید این تجهیزات با توجه به رعایت استاندارد‌های شاید اصلی‌ترین پیش نیاز‌های آن باشد.
 

سهم کشور از یک بازار پرمشتری

ارزش بازار تجهیزات پزشکی جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی، عددی در حدود ۵۲۳ میلیارد دلار بوده است. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۲۰۲۲ و با رشد مرکب به رقمی معادل ۶۷۴ میلیارد دلار برسد. این آمار و ارقام حکایت از بازاری بزرگ و درآمدزا دارد که البته گفته می‌شود؛ آمریکا با ۳۹ درصد، بیشترین سهم را در آن به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی نیز آلمان، ژاپن و چین قرار دارند. اما به واقع جایگاه کشورمان از این بازار بزرگ چیست؟ در پاسخ به این سئوال البته با نگاهی به آمار‌ها می‌توان بیان کرد که سهم ما از بازار پر مشتری مذکور بسیار اندک است. رقمی در حدود ۷/۱ میلیارد دلار که فاصله قابل توجهی با افق مطلوب دارد. این در حالی بوده که یکی از مهمترین چشم انداز‌های فعالیت در هر حیطه‌ای ورود به بازار‌های صادراتی آن در جهان است.
 
آن هم در شرایطی که محققان کشورمان توانایی و دانش قابل توجهی در حیطه تولید تجهیزات پزشکی دارند، ضمن اینکه کشور‌های همسایه نیز فرصت مناسبی برای صادرات تجهیزات پزشکی هستند.
 

کاهش واردات تا افزایش صادرات

آنچه که مصداق بارز آن رشد ۲۱۳ درصدی سهم بازار تولید داخل تجهیزات و ملزومات پزشکی در فاصله سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بوده که می‌توان به این آمار‌ها کاهش ۱۰ درصدی واردات در این حوزه را نیز اضافه کرد. عدد و رقمی که محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو به آن اشاره کرده است. در این میان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که براساس آمار سازمان توسعه تجارت، رشد میزان صادرات در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۳۹۸ اگرچه اندک بود، اما می‌تواند  بیانگر ظرفیت‌های فراوان موجود و نویدبخش افزایش روز افزون در سال‌های آینده باشد.  به طور نمونه درباره رشد صادرات در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ماقبل آن باید گفت که در حوزه فرآورده‌های دارویی کشورمان تقریبا هشت درصد در ۱۱ ماه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ رشد داشته است.
 
همچنین در حوزه تجهیزات پزشکی نزدیک به ۲۳ درصد، در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی ۱۵ درصد، در حوزه محصولات شوینده‎ها هم ۱۳ درصد رشد صادراتی نسبت به مدت مشابه در سال قبل را داشته‌ایم.
 

ایجاد زیرساخت‌های قوی

به هرحال، اما مهمترین موضوع در این زمینه به عبارتی در جهت افزایش سهم کشورمان در بازار جهانی تجهیزات پزشکی، در قدم نخست افزایش میزان تولیدات است، البته در این مقوله توجه به کیفیت تولیدات نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا اکنون رییس سازمان غذا و دارو بیان کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان ایجاد زیرساخت‌های قوی جهت افزایش توان تولیدی کشور به منظور تسریع در صدور تائیدیه‌ها و مجوز‌ها است. آنچه که به طور قطع می‌تواند موجبات صادرات بیشتر را نیز برای کشور فراهم آورد.
 

تولید تجهیزات با آخرین استاندارد‌های روز دنیا

ضمن اینکه باید گفت در حال حاضر تجهیزات تولید شده در کشور با آخرین استاندارد‌های روز دنیا مطابقت دارند که با مناسب‌ترین قیمت در کشور تولید می‌شوند.
 
بر این اساس در گام بعد از افزایش تولیدات و کیفیت آنها، به نظر می‌رسد عرضه محصلات تولید شده در حوزه تجهیزات پزشکی، در نمایشگاه‌هایی که جنبه بین المللی دارد، این امکان را فراهم خواهد آورد که هم توانمندی‌ها و قابلیت‌های محققان و تولید کنندگان داخلی شناسایی شود و هم بستر‌های لازم برای صادرات این اقلام را فراهم کرده و این روند را تسهیل و تسریع کند.
 

حمایت از تولید داخل در دستور کار

با توجه به آنچه که عنوان شد؛ مسئولان وزارت بهداشت عنوان کرده‌اند که حمایت از تولید داخل در دستور کار آن‌ها قرار دارد. بحثی که شاید موجب شده تا در بازه زمانی سه سال گذشته در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های مجهز بیمارستانی، جهش واقعی داشته باشیم. آنچه که به اعتقاد شانه‌ساز در دوران کرونا به خوبی مشخص شده است و اگر این توانمندی و تکیه بر توان تولید داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان نبود، به طور حتم با فاجعه انسانی بزرگی روبرو می‌شدیم و شاهد مرگ بسیاری از ایرانیان به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی پیشرفته ناشی از تحریم‌های ظالمانه بین المللی بودیم.
 

صادرات به ۴۰ کشور دنیا

در کنار آنچه که بیان شد، می‌توان در این زمینه به موضوع دیگری نیز اشاره کرد. اینکه طبق رضا کمپانی، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، تجهیزات مذکور از ایران به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود. وی همچنین در این زمینه به میزان درآمد ناشی از این امر نیز اشاره کرده است. اینکه سال گذشته ۲۴ میلیون دلار به صورت رسمی صادرات از گمرک داشتیم.
 
علاوه بر آنچه که عنوان شد، اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که بخشی از کشور‌های هدف صادراتی کشورمان، محصولات ما را با برند ساخت ایران درخواست کرده‌اند، برخی درخواست راه اندازی خط تولید محصولات در کشورشان را دارند و برای تعدادی از کشور‌ها نیز کالا را طبق سفارش تولید کرده و محصول با برند متفاوتی عرضه می‌شود.
 
این در حالی بوده که نباید از این موضوع نیز غافل ماند که کشور‌های اروپای غربی، آلمان و ایتالیا از جمله کشور‌های مقصد تجهیزات پزشکی ایران هستند. موضوعی که نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی از آن سخن گفته است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *