صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

کشف گورستانی تاریخی در سقز

۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰:۵۶
کد خبر: ۷۱۸۰۹۴
بر اساس اخبار منتشر شده گورستانی تاریخی در سقز کشف شده که قدمت آن به حدود سه هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.
_ تسنیم نوشت: اخیراً در ورودی شهر سقز، پس از اجرای عملیات حفاری لوله‌های گاز و آب توسط یک شرکت مهندسی،  گورستانی تاریخی کشف شده که قدمت آن به قدمت آن به حدود سه هزار سال قبل میلاد می‌رسد و اجساد،  استخوان و تابوت‌های باقیمانده، در این محل مشاهده شده است.
 
پس از کشف این قبرستان تاریخی و حفاری‌های شبهه‌برانگیز انجام شده به بهانه خط لوله آب و گاز در این مکان، داد مردم درآمده و سپس کار تعطیل و حفاری‌ها پر شده است، براساس گفته‌های مردمی قبلاً نیز افراد‌هایی کاوش‌هایی در این محل انجام داده، اما چیزی عایدشان نشده است.
 
 
«یعقوب گویلیان»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با تأیید کشف قبرستان قدیمی در ورودی سقز، اظهار داشت: قدمت این قبرستان به ۲۸۰۰ تا ۳ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد.
 
وی با بیان اینکه قرار است کارشناسانی در قالب اکیپی از وزارت میراث فرهنگی برای بازدید، بررسی و شیوه نگهدای این قبرستان تاریخی به سقز بیایند، افزود: البته تجربه ثابت کرده که علاوه بر هزینه‌های بالا، نگهداری این مکان‌های تاریخی بسیار سخت است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با بیان اینکه برای داشته‌های خود مجبور به انجام حفاری‌های بیشتری در این قبرستان سقز هستیم! تصریح کرد: در صورت تصمیم قطعی بر نگهداری، باید هرگونه اقدام با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی اجرا شود.
 
وی بیان کرد: دنبال آن هستیم که زمین‌های جایگزین به تعاونی‌های در مسیر قبرستان کشف شده در سقز داده شود و معاوضه صورت گیرد و در غیراینصورت، حفاری‌های بیشتر اجرا کرده تا اطلاعات علمی و تاریخی لازم را کسب کنیم.
 
گویلیان اذعان کرد: حفاری‌های انجام شده در قبرستان جدید کشف شده در سقز توسط خود میراث فرهنگی انجام شده و هیچ کسی تا صدور مجوز از سوی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، حق حفاری ندارد.
 
 از آنجا که براساس مشاهدات عینی، گفته‌های مردمی و تصاویر منتشره، حفاری‌های انجام شده در محل این گورستان کشف شده و پُرکردن و پوشاندن محوطه پس از یک روز، قابل تأمل و شبهه‌برانگیز است،  شفاف‌سازی و بیان واقعیت خواسته مردم است؛ باید منتظر ماند و دید که این موضوع به کجا ختم خواهد شد!
 
در ادامه تصاویر اختصاصی از قبل و بعد عملیات حفاری در قبرستان کشف شده در سقز را ببینید:
 
 
 
 
 
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *