صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

بزرگترین فروشندگان و خریداران سلاح جهان چه کشور‌هایی هستند؟

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹:۱۹
کد خبر: ۷۱۰۲۱۵
انستیتو تحقیقات صلح بین المللی استکهلم گزارش ۵ ساله فروش تسلیحات در سطح بین المللی را اعلام کرد.
فروش عمده تسلیحات در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته ثابت ماند.
 
به گزارش «رویترز»، انستیتوی تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)، در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که تحویل اسلحه در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در سطح بین المللی ثابت مانده و نرخ صعودی یک دهه‌ای این شاخص پایان یافت.
 
براساس این گزارش، «آمریکا، فرانسه و آلمان، ۳ صادرکننده بزرگ تسلیحات جهان، میزان تحویل را افزایش دادند، در مقابل میزان تحویل تسلیحات توسط روسیه و چین کاهش یافت.»
 
گزارش انستیتوی تحقیقات صلح بین المللی استکهلم همچنین اعلام می‌کند که حجم تحویل تسلیحات میان کشور‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های تقاضا، برای نخستین بار از بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ نسبت به دوره ۵ ساله قبلی افزایش نمی‌یابد.
 
گزارش مذکور با اشاره به تاثیرات شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی و سوق یافتن کشور‌های مختلف به سمت رکود، تاکید دارد هنوز برای نتیجه گیری در مورد ادامه روند تحویل اسلحه زود است.
 
«پیتر وزمن»، محقق ارشد برنامه اسلحه و هزینه‌های نظامی SIPRI در بیانیه‌ای گفت «تاثیر اقتصادی بیماری کرونا می‌تواند برخی از کشور‌ها را در مورد واردات اسلحه در سال‌های آینده به ارزیابی وادارد؛ با وجود این، در همین زمان و حتی در اوج دوره شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ نیز چند کشور قرارداد‌های بزرگ تسلیحاتی را امضا کردند.»
 
به عنوان مثال امارات اخیرا توافقنامه‌ای برای خرید ۵۰ فروند هواپیمای F-۳۵ و ۱۸ پهپاد با آمریکا به ارزش ۲۳ میلیارد دلار امضا کرد.
کشور‌های خاورمیانه بیشترین میزان افزایش واردات اسلحه را به خود اختصاص دادند که نشان دهنده رشدی ۲۵ درصدی از بازه زمانی ۱۵-۲۰۱۱ تا ۲۰-۲۰۱۶ است.
 
عربستان، بزرگترین واردکننده اسلحه جهان، واردات اسلحه خود را در بازه زمانی مذکور ۶۱ درصد و قطر ۳۶۱ درصد افزایش دادند.
 
آسیا و اقیانوسیه با دریافت ۴۲ درصد از انتقال تسلیحات جهانی در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ بزرگ‌ترین منطقه واردکننده تسلیحات اصلی بودند؛ هند، استرالیا، چین، کره جنوبی و پاکستان بزرگترین واردکنندگان در منطقه بودند.
 
«سیمون وزمان»، محقق ارشد در SIPRI نیز می‎گوید «برای بسیاری از کشور‌های آسیا و اقیانوسیه، تصور چین به عنوان یک تهدید، عامل اصلی واردات اسلحه است.»
 

برچسب ها: حوادث بین الملل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *