واحدهای رسیدگی به شکایات ناشی از تخلفات رانندگی راه اندازی می شود
: واحدهای رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی به منظور حسن اجرای "ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی" ابلاغ شده از سوی رئیس قوه قضائیه، در دوایر اجرائیات نیروی انتظامی راهاندازی میشود.
به گزارش خبرنگار حقوقی میزان: بر اساس دستورالعمل "نحوه تشکیل و فعالیت واحدهای رسیدگی موضوع ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی" که توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد، این واحدها با هدف سهولت دسترسی مردم و حسن اجرای "ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی"کار خود را آغاز می کنند.
واحد فوق الذکر متشکل از یک قاضی با ابلاغ رئیس قوه قضائیه و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با معرفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی است که ریاست آن با قاضی خواهد بود و پس از اخذ نظر مشورتی عضو دیگر مبادرت به صدور رأی می کند.
افرادی که به جریمه های رانندگی خود اعتراض دارند در قبوض تسلیمی و قبوضی که شخص از اخذ آن خودداری میکند، ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ صدور قبض جریمه و در قبوض الصاقی، دوبرگی، دوربین و نامحسوس در صورتی که ابلاغ به عمل آمده باشد ظرف ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ می توانند اعتراض کنند و چنانچه ابلاغ نشده باشد مهلت اعتراض از تاریخ اطلاع که اصولاً تاریخ مراجعه به اداره اجرائیات و اخذ صورت وضعیت است، خواهد بود.
اداره اجرائیات موظف است حداکثر ظرف 24 ساعت پس از وصول اعتراض بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیر موجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ کند و در صورت اصرار معترض، موضوع را جهت رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می کند.
رأی صادره از واحد رسیدگی قطعی و غیرقابل اعتراض است.