صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

ارتباط امن با فناوری کوانتومی/ نقش ساعت‌های کوانتومی در حوزه دفاعی

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۹۷۲۲۴
دسته بندی‌: سیاست ، دفاعی و مقاومت
رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز راهبردی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر «رمزنگاری»، از جمله محاسبات کوانتومی مهم، گفت: نقش بسیار مهمی هم در زمینه‌های ارتباطی به ویژه ارتباط اَمن دارد، ساعت‌های کوآنتومی با دقت یک میلیون ثانیه در هر بار ارسال دیتا‌ها برای گروه ماهواره‌های ناوبری، حس‌گر‌ها و مباحث راداری که امروز مورد توجه صنعت دفاعی است، مورد توجه قرار می‌گیرد.
امیر سرتیپ محمدحسن نامی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به جایگاه فناوری «کوانتومی»در صنایع دفاعی، گفت: قرن ۱۵، قرن فناوری کوآنتوم، کاربرد و بهره‌برداری از این علم بسیار ارزشمند است که در بسیاری از زمینه‌ها سطح فناوری و علوم را توسعه و ارتقاء می‌دهد.

وی افزود: فناوری کوانتوم از سال ۲۰۰۵ در چهار کشور آغاز شد و در سال ۲۰۱۷ استفاده تحقیقاتی قابل توجهی از این علم در پنج کشور دیگر هم صورت گرفت و یک نقشه راه تهیه کردند، ولی بحث نظری آن به دهه ۱۹۷۰ میلادی بر می‌گردد، سال ۱۹۹۵ از این علم در سطح دانشگاهی، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و آزمایشگاهی به حوزه پژوهش علمی قابل توجهی تبدیل شد.

رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز راهبردی جمهوری اسلامکی ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه علوم پیشرفته بین چند کشور مطرح جهان قرار دارد، بحث سخت افزاری علم کوآنتوم به صورت آزمایشگاهی در سازمان انرژی هسته‌ای در اولویت قرار دارد.

نامی تأکید کرد: ذرات در سطح جهان به هم پیوسته‌اند، اگر در قسمتی از جهان اجسامی را به حرکت در بیاورید در کل ذرات در جهان تأثیر می‌گذارد، فوتون‌های کوآنتومی هم به این صورت است ابتدا فوتون‌های درهم تندیده تولید می‌شود، یک یا چند جُفت فوتون را از آن جدا می‌کنند و تعدادی از آن که چند جُفت است را به مَقصد مورد نظر ارسال می‌کنند.
 
وی ادامه داد: مهم اینجاست که در اتفاقی برای فوتون‌های درهم تنیده در مقصد رخ دهد، همان تأثیر در فوتون‌های مبداء دیده می‌شود، هر حرکتی برای فوتون‌های مقصد رخ دهد برای فوتون‌های مبداء هم ایجاد می‌شود و از لحاظ علم ریاضی می‌توان آن را درک کرد.

نامی افزود: درک مفهومی عمل کردن فوتون‌ها ساده نیست، درک مفهومی آن در مباحث علمی زیادی در آینده تحقق پیدا خواهد کرد، هر چه فاصله بین فوتون‌ها بیشتر باشد، درک چگونگی تأثیرگذاری از این فوتون‌ها بر یکدیگر بیشتر مشخص می‌شود، هوا بروی فوتون‌ها هم تأثیر دارد.

رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز راهبردی جمهوری اسلامکی ایران تصریح کرد: یکی از مسیر‌هایی که می‌توان در این فناوری‌ها مورد استقاده قرار بگیرد، فیبر نوری است به ویژه در حوزه ارتباطات و در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای که دیتا‌های جمع آوری شده از سوی سنسور‌ها روی امواج نوری قرار می‌گیرند و در کَسری از یک هزارم ثانیه به طرف ایستگاه‌های پائین پرتاب می‌شود، خیلی قابل توجه است.

نامی تأکید کرد:این فوتون‌ها بروی امواج نوری قرار می‌گیرند و بهترین زمینه ارتباطی است و تأثیرات متقابل آن هم خیلی قابل درک است.

سرمایه‌گُذاری کلان روسیه، آلمان، فرانسه، کانادا در زمینه کوآنتوم
رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز راهبردی جمهوری اسلامی ایران، روسیه، آمریکا، فرانسه، کانادا و آلمان را از کشور‌های پرداخته به این فناوری برشمرد و اضافه کرد: سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام داده‌اند و از سوی دیگر قدرت کوآنتومی در مهاجرت پرنده‌ها را هم می‌توان بیشتر درک کرد.

«رمزنگاری»، از جمله محاسبات کوآنتومی مهم
وی با تأکید بر «رمزنگاری»، از جمله محاسبات کوآنتومی مهم، تصریح کرد: نقش بسیار مهمی هم در زمینه‌های ارتباطی به ویژه ارتباط اَمن دارد، ساعت‌های کوآنتومی با دقت یک میلیون ثانیه در هر بار ارسال دیتا‌ها برای گروه ماهواره‌های ناوبری، حس‌گر‌ها و مباحث راداری که امروز مورد توجه صنعت دفاعی است، مورد توجه قرار می‌گیرد.

نامی ادامه داد: مکانیزم کوآنتومی سرطان و جهش‌های ژِنی و ساختار مکانسم زیستی هم در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد، به جُرئت می‌توان گفت، فناوری کوآنتوم، از مهمترین فناوری هاست که به آن پرداخته می‌شود.

رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز راهبردی جمهوری اسلامکی ایران اظهار داشت: باتوجه به ظرفیت دانشمندان و مُتخصصان کشور در زمینه بهره‌برداری از علوم پیشرفته، در حوزه کوآنتوم هم شاهد موفقیت‌های آن‌ها در آینده خواهیم بود.
 
 

برچسب ها: ارتش نامی کوآنتوم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *