صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

انعقاد قرارداد همکاری متقابل میان سازمان محیط زیست و سمن‌ها/ تامین هزینه مراقبت از طبیعت کشور با توسعه اکوتوریسم

۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲:۳۴
کد خبر: ۶۹۵۸
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست بر تامین هزینه مراقبت از طبیعت بکر ایران با توسعه اکوتوریسم تاکید کرد و از انعقاد قرارداد همکاری متقابل با دانشگاه ها و سمن ها با هدف استفاده از پتانسیل علمی و تجربه این افراد خبر داد.

: مدیرکل دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن تاکید بر تامین هزینه مراقبت از طبیعت بکر ایران با توسعه اکوتوریسم گفت: در قالب انعقاد قرارداد با دانشگاه ها و سمن ها قصد داریم ضمن استفاده از پتانسیل علمی و تجربه این افراد امکان تحقیق و پژوهش بر طبیعت کشور را برای پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه فراهم کنیم.
 
سید مجید خرازیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان از دعوت به همکاری و بهره مندی متقابل سازمان حفاظت از محیط زیست با سمن ها و محافل آکادمیک در کشور خبر داد و اظهار کرد: طی سه ماه گذشته با تعدادی از سمن ها و نهادهای غیر دولتی علاقه مند و پژوهشگران در تهران اتاق فکری را تشکیل دادیم تا خواسته خود را مطرح کنیم، در نهایت تصمیم بر این شد سه کارگروه شامل کارگروه اطلاع رسانی، آموزش و امداد و نجات تعریف شود.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کارگروه اطلاع رسانی موظف است آمار تلفات و حوادث را در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاع دهد. در بسیاری موارد گروه های فعال مردمی در حوزه محیط زیست سریع تر از اداره های کل استانی تلفات را گزارش داده اند، با این تفاسیر ما به این کارگروه بسیار نیازمند بودیم.
 
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین در کارگروه آموزش در نظر داریم آموزش تخصصی را برای محیط بان ها و جوامع محلی دنبال کنیم. کارگروه امداد و نجات نیز همان اورژانس حیوانات است که تیمی متشکل از متخصصان شامل امدادگر، دامپزشک و هر فردی که بتواند در تیم، گروه را کامل کند، تشکیل می شود

خرازیان مقدم  ادامه داد: هدف ما بر این است که این گروه در کوتاه ترین زمان ممکن در محل وقوع حادثه برای حیوانات حاضر شود و اقدامات پزشکی یا غیر پزشکی لازم را برای جانوران آسیب دیده انجام دهند. حیوانات پس از درمان در صورت امکان دوباره در طبیعت رها می شوند. اگر هم نیاز به مراقبت داشته باشند به مراکز مجاز که می توانند از حیوانات به درستی نگهداری کند، منتقل خواهند شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در مرحله تنظیم قرارداد با نهادهای غیر دولتی هستیم تا کار امداد و نجات را برون سپاری کنیم. اما سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان یک ناظر وظیفه نظارتی خود را انجام می دهیم.
 
وی همچنین با اعلام خبر انعقاد تفاهم نامه با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: هر چند این تفاهم نامه در سال های قبل وجود داشته است، اما آکنون آن را به روز کرده ایم. در حال حاضر پیش نویس این تفاهم نامه تهیه شده تا بتوانیم در مرحله اول از پتانسیل های دانشگاه تهران و در مرحله بعد سایر دانشگاه هایی که می توانند به ما کمک کنند، استفاده کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به طور متقابل نیروهای تخصصی دانشکده ها نیز می توانند در زمینه حیات وحش تحقیق و پژوهش کنند، زیرا حیات وحش کشور ما بکر است و همه افراد متخصص می توانند، تحقیقات خود را پیش ببرند. اولویت کاری دفتر حیات وحش این است که در پژوهش های دانشگاهی در قالب پایان نامه های دانشگاهی و پروژه های تحقیقاتی به دانشگاه ها کمک کند.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره با توسعه اکوتوریسم به منظور استفاده بهینه از طبیعت بکر ایران با حفظ و مراقبت از آن نیز گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست به اکوتوریسم با دید یک فرصت می نگرد که می توان از آن همانند سایر کشور ها بهره مند شد. خوشبختانه ایران زیستگاه های بکر بسیاری دارد. امروز بسیاری از گردشگران حاضرند هزینه کنند و این طبیعت را در قالب برنامه هایی چون پرنده نگری، پرنده شناسی، طبیعت گردی و ... ببینند.در هر صورت نگهداری طبیعت بکر کشورمان هزینه بر است. می توان ضمن رعایت اصول مراقبتی، هزینه آن را از طریق توسعه اکوتوریسم به دست آورد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *