صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

تلاش در جهت ایفای نقش موثر دستگاه قضایی برای بهبود جایگاه کشور در سازمان تجارت جهانی

۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲:۲۵
کد خبر: ۶۷۹۲۳۳
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری، فعالیت خود را با ابلاغ دستور العمل رییس کل دادگستری استان تهران در ۱۱ ماده آغاز نموده است و بر اساس ماده ۶ دستورالعمل پرونده‌های در صلاحیت آن مجتمع ارجاع می‌شود.

- با هدف ایجاد تبادل نظر در راستای کاهش زمان دادرسی و ارتقاء کیفیت دادرسی در دعاوی تجاری، نخستین نشست علمی - حقوقی با حضور سرپرست و قضات مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری دادگستری تهران و مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور یحیی جعفری رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران در این نشست گفت: مجتمع قضایی تخصصی دعاوی تجاری بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و به دنبال مکاتباتی که در این زمینه با قوه قضاییه صورت پذیرفت و دستور صادره از سوی ریاست قوه قضاییه برای ریس کل دادگستری تهران، پس از کارشناسی‌های لازم تاسیس شد و این نشست به منظور دست یابی به اهداف مهم این مجتمع تخصصی تشکیل گردیده است.

یحیی جعفری افزود: مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری، فعالیت خود را با ابلاغ دستور العمل رییس کل دادگستری استان تهران در ۱۱ ماده آغاز نموده است و بر اساس ماده ۶ دستورالعمل پرونده‌های در صلاحیت آن مجتمع ارجاع می‌شود.

وی متذکر شد: در حال حاضر لوایحی که هنوز منجر به قانون نشده، مشکل فرا روی ما می‌باشد و برای شروع کار و تعیین صلاحیت و دعاوی بانکی و تقریبا موضوعات ماده ۲ قانون تجارت که به لحاظ عدم تصویب قانون آیین دادرسی تجاری مقرر شده تا کار را با صلاحیت محدود آغاز نموده و برای افزایش صلاحیت‌ها نیز آمادگی داریم.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران خاطر نشان کرد: سه شعبه در این مجتمع قضایی با حضور بهترین قضات با تجربه، متخصص و حاذق تشکیل شده؛ ولیکن ما عقیده داریم باید این جلسات و هم اندیشی‌ها و گفتمان علمی تداوم پیدا کند تا آن اهدافی که طرح شده از جمله کاهش زمان دادرسی، کیفیت و اتقان آراء را شاهد باشیم.

وی گفت: انتظار داریم تا متخصصین و اساتید، نظرات علمی خودشان را به مجتمع قضایی تخصصی تجاری منعکس نمایند و سرپرست این مجتمع قضایی که از مدیران قضایی با تجربه، علمی، وفادار و مدافع نظام و علاقمند هستند در این عرصه قطعاً پیشتاز خواهند بود.

یحیی جعفری یادآور شد: در جلسات بعدی خواستار این هستیم که پیشنهاد‌هایی ارائه شود و پرسشنامه‌هایی که مد نظر است در اختیار مجتمع قرار بگیرد و در تنظیم و پاسخگویی به این پرسش نامه‌ها نگاه پاسخ دهندگان نگاه حمایتی باشد تا به ارتقاء جایگاه کشور کمک نماید و مقداری هم مقایسه‌ای نظر بدهند که وضعیت قبل و بعد از تاسیس مجتمع چه تفاوتی پیدا نموده است.

رییس کل محاکم تهران افزود: در حال حاضر جایگاهی که ما در سازمان تجارت جهانی داریم مطلوب نیست و قطعا تلاش خواهیم کرد تا دستگاه قضایی برای بهبود آن نقش موثری ایفا نماید.

یحیی جعفری تصریح کرد: قضات ما نیاز دارند برای رسیدگی به دعاوی مربوطه از مرجع اقتصادی مربوط، وضعیت شرکت‌ها را از حیث درجه بندی، فعالیت اقتصادی و جایگاه و تاثیری که در بحث اقتصاد دارد استعلام نمایند تا بتواند با شناخت کامل پرونده‌ها را مدیریت قضایی نموده و به موضوع خواسته شده به صورت دقیق رسیدگی نماید.

وی در عین حال افزود: اهداف کلانی که در این قضییه دیده شده که از جمله اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بحث ارتقا سلامت در امور و فعالیت‌های اقتصادی و قرارداد‌هایی که در این زمینه تنظیم می‌شود و انتظار ما این است که بر روی قرارداد‌های اقتصادی حتما باید نظارت بشود و وزارت اقتصاد و دارایی به نحوی در آن ورود پیدا کند تا محدود شوند؛ چرا که اقتصاد از جمله اموری است که اگر دست افراد را باز بگذاریم، تبعات منفی و فساد در آن بیشتر است و لازم است امور در این موارد تعریف شده و در محدوده از پیش مشخص شده قرار بگیرد.

یحیی جعفری در خاتمه سخنان خود گفت: آنچه که در بحث بانکی ما شاهد آن بودیم؛ قرارداد‌ها متاسفانه دارای ایراداتی است که باید محدود شود و در قالب عقود تعریف شده و درصد‌های مشخص قرار گیرد که امکان تفسیر متفاوت نداشته باشد و در بحث قرارداد‌های اقتصادی هم همینطور، به صورت علمی و کارشناسی شده رفتار کنیم که کمتر شاهد اختلافات باشیم و بحث داوری هم که در آینده مطرح است و علاقه مندیم در قرارداد‌ها بحث داوری نیز دیده شود و سمت و سوی قضا زدایی نیز به آن بدهیم .

امیر رضا دهقانی نیا، در بخش دیگری از این هم اندیشی گفت: رویکرد مجتمع تخصصی رسیدگی به دعاوی تجاری برای ایجاد تحول اول در حوزه تقنین و دوم در حوزه قضایی و رسیدگی و سوم به لحاظ اجرا می‌باشد و حوزه اجرا بر روی احکام صادره در خود این مجتمع قضایی تخصصی انجام خواهد پذیرفت.

سرپرست مجتمع قضایی تخصصی دعاوی تجاری افزود: اولین نکته‌ای که اهمیت دارد این است که از حوزه انفعال خارج شویم و به حوزه فعال برسیم؛ یعنی آنچه که سبب شده شرکت ها‌ی تجاری ما در قرارداد‌های خودشان و تسهیلاتی که از بانک‌ها می‌گیرند و یا قرارداد‌هایی که با شرکت‌ها دارند و دچار مشکلات بسیاری به لحاظ کسب و کار شده اند را شناسایی و این موارد در دعاوی به صورت دقیق دیده شود و به هرحال نگاه این مجتمع نگاه فعال در هر سه حوزه است.

وی افزود: باید به گونه‌ای از همکاری مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی استفاده شود که حتی در خصوص احیا شرکت‌هایی که در حوزه تجاری ما زمینگیر شدند و از حوزه کسب و کار خارج شدند نظر داده شود تا به میزانی که در حوزه قوانین تجاری امکان احیا آن‌ها وجود دارد تلاش نمائیم تا به حوزه کسب و کار باز گردند.

شایان ذکر است در این نشست شرکت کنندگان از مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی و اساتید حقوق تجارت و اقتصاد به بیان نقطه نظرات تخصصی خود پرداختندو موضوعات متعددی از جمله لایحه آیین دادرسی تجاری، جایگاه و رتبه ایران در سازمان تجارت جهانی، تشکیل پرونده‌های تمام الکترونیکی و تشکیل جلسات به صورت ویدئو کنفرانس، طرق جایگزین حل و فصل اختلافات و ضمانت اجرای موثر برای آن و استفاده از صلح و سازش، پیش بینی پذیری نتایج پرونده‌های قضایی، کاهش زمان دادرسی و اتقان آرا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *