صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

بررسی مواضع حقوق بشری غرب پس از "برجام"

۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴:۰۰
کد خبر: ۶۵۲۲۲
دسته بندی‌: سیاست
خبرگزاری میزان: هنگامی که توافق ایران و 1+5 در مورد متن برجام در شُرف شکل‌گیری بود، دستگاه تبلیغاتی نظام سلطه، مشغول طراحی فاز دیگری از اقدامات ضد ایرانی در فضای بین‌الملل شد: وارد کردن ایران به کانال تاریک دیپلماسی حقوق بشری. این طرحی بود که اتاق فکر نظام سلطه سال‌ها بر آن احاطه و اشراف داشت و خوراک لازم را برای آن فراهم آورده بود؛ خوراکی که قادر است همانند بهانه‌تراشی در مقوله هسته‌ای، برای سال‌های طولانی، هزینه‌های قابل توجهی را به کشورمان تحمیل کند.
-گروه سیاسی: "غیر از مسئله‌ هسته‌ای هم سریال‌های دیگری در انتظار ماست؛ این‌جور نیست که همه‌ مسائل ما با غرب، باآمریکا، با صهیونیسم، با گردن‌کلفت‌های اقتصادی دنیا فقط همین مسئله‌ هسته‌ای باشد؛ این تنها مسئله‌ ما نیست؛ دنباله‌اش مسائل گوناگون -‌حقوق بشر و امثالهم ‌- هست‌."

این پیش‌بینی دقیق و بی‌نقص، درحالیکه تیم هسته‌ای کشورمان هنوز مشغول مذاکره با گروه کشورهای 1+5 بود و بسیاری از ساده‌اندیشان تصور می‌کردند غرب سرِ سازگاری با ایران را دارد و با حل شدن موضوع هسته‌ای همه مشکلات برطرف خواهد شد، یکبار دیگر مصداقی روشن شد برای حدیث شریف "اتقوا فراست المومن فانه ینظر بنورالله" (بترسید از فراست مومن؛ زیرا که او با نورِ الهی به امور می‌نگرد.)

اینک پرده‌ها کنار رفته و با اظهارنظرها و اعلام مواضع‌ سران غرب و حامیان صهیونیسم، معلوم شده که غرب نه‌تنها سرِ سازگاری با جمهوری اسلامی را ندارد، بلکه درصدد ضربه زدن به ما با بهره‌گیری از فرصت‌های کم هزینه‌تر از جنگ‌های گرم و سخت است.

درست از روزی که متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به تایید رسید، ماشین تبلیغات غرب، هجمه پرحجم و گسترده خود را به مقوله‌ای که ازپیش طراحی شده بود، آغاز شد: رعایت حقوق بشر در ایران. این چیزی بود که رهبر معظم انقلاب دقیقا آن را پیش‌بینی کرده بودند.

آمریکا، قافله‌سالار سناریوپردازی علیه ایران


با وجود دستیابی به جمع‌بندی مشترک در مذاکرات هسته‌ای، آمریکا بلافاصله پس از این رخداد، با انتشار گزارش دوره‌ای حقوق بشر، سناریویی تازه علیه کشورمان را کلید زد.

در این گزارش ادعاهایی همچون نبود شفافیت دولت، ایجاد محدودیت در تحقیقات سازمان‌های جهانی و غیردولتی در مورد نقض حقوق شهروندان، اعمال سانسور و جلوگیری از فعالیت آزادانه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، محدودیت شدید در دانشگاه‌ها و سازمان‌های آموزشی، نقض حقوق زنان و تبعیض علیه آنان آورده شده است.

مدیرکل وزارت خارجه آمریکا در امور حقوق بشر که گزارش سالانه را تهیه کرده است، تأکید کرد:دولت آمریکا کاملا روشن کرده که صرفنظر از نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای، واشنگتن هرگز در مورد حقوق بشر در ایران سکوت نخواهد کرد؛ بلکه برعکس از آن دفاع می‌کند و هر گونه تحریمی هم که در پیوند با توافق هسته‌ای برچیده شود، تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران به جای خود محفوط خواهند ماند.

"ماری هارف"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته است :ما همیشه گفته‌ایم که در توافق جامع، درباره تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران مذاکره شده است وواضح است که تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و تروریسم، سرجای خود باقی بمانند

 مونیزِ موافق، مونیزِ مخالف


پایگاه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»  چند روز پس از انتشار متن جمع‌بندی در گزارشی نوشت:
"ارنست مونیز" وزیر انرژی آمریکا در نشستی با خبرنگاران اسرائیلی گفت اگر من یک اسرائیلی بودم از توافق هسته‌ای حمایت می‌کردم. به نظرم تعداد نسبتا خوبی از اسرائیلی‌ها نیز چنین دیدگاهی دارند.

مونیز افزود: در حال حاضر موضع ما در برابر ایران هیچ تغییری نکرده است. موضع ما زمانی تغییر می‌کند که مسئله تهدید اسرائیل، حمایت ایران از حزب‌الله و مسئله حقوق بشر حل شود!

نقش آفرینی گزارشگر ویژه سازمان ملل، در سناریوی غرب


اما این تنها وزیر انرژی آمریکا نبود که چنین موضعی را مطرح کرد. "احمد شهید"، گزارشگر ویژه سازمان ملل درامور حقوق بشر ایران نیز در این سناریوی هماهنگ شده، ایفای نقش کرد. وی درست چند ساعت پس از اعلام توافق، در اظهاراتی تامل برانگیز گفت: "پس از توافق هسته ای، اینک زمان تمرکز روی مسئله حقوق‌ بشر در ایران است."

واکنش وزارت خارجه انگلیس به وضع حقوق بشر در ایران


وزارت خارجه انگلیس نیز بلافاصله پس از توافق بر جمع‌بندی مذاکرات، در حالیکه دو روز از اعلام این امر نگذشته بود، گزارشی از وخیم‌تر شدن وضعیت نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد؛ گزارشی که چیزی جز تکرار مکررات قبلی درباره اعدام قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر و متعرضان به نوامیس مردم نبود.

همراهی آلمان در پروژه اتهام زنی به ایران درباره نقض حقوق بشر

زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان که اولین مقام اروپایی سفرکننده به ایران بعد از توافق درباره جمع‌بندی مذاکرات بود، نیز در مصاحبه‌ای که در ایران انجام داد، به طرح مباحث حقوق بشری اشاره کرد.

"اریک شوتزر"، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعتی آلمان که در این سفر گابریل را همراهی کرده است، اطمینان داد که وزیر با هریک از مخاطبان خود درباره اسرائیل و حقوق بشر با تأکید سخن گفت.

سوئیس، بیطرفی را رها می‌کند


هرچند که نام کشور سوئیس در دنیا، با سازمان‌های جهانی و مقوله بیطرفی عجین شده است و قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز جزو اولین مقاماتی بود که پس از توافق بر جمع‌بندی مذاکرات به ایران سفر کرد، اما انتشار بیانیه‌ای از سوی وی که پس از این سفر انجام شد، نشان داد سوئیس نیز در سناریوی جدید نظام سلطه علیه ایران نقشی را بعهده گرفته است.

"ایو روسیر"، قائم مقام وزیر خارجه سوئیس، پس از سفر به ایران و دیدار با مقامهای مختلف، بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است که «ایو روسیر» ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در این سفر درباره تعدادی از موضوعات به صحبت نشسته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: دیپلمات ارشد سوئیسی موافقت است که مراحل و اقدامات‌ آتی با ایران موضوعات حقوق بشر و عدالت باشد.
 
در بیانیه دفتر قائم مقام وزیر خارجه سوئیس تاکید شده که گفتگوهای این مقام ارشد سوئیسی با مقامات ایرانی "منجر به مراحل و اقدامات آینده در زمینه گفتگوها در زمینه حقوق بشر و عدالت شده است".

پارلمان اروپا و تاکید بر موضوع حقوق بشر پس از توافق هسته‌ای


"ماریچه اسخاکه"، نماینده هلندی پارلمان اروپا که در قالب هیئتی به ایران آمده بود و نوع پوشش او در دیدارهای رسمی با مقامات کشورمان، جنجال‌برانگیز شد، پس از بازگشت به کشورش، در وبلاگ شخصی‌اش نوشت: روشن است که آزادی رسانه، آزادی بیان و حقوق بشر به طور کلی، مورد نگرانی جدی است. سرکوب کاملا احساس می‌شود؛ هرچند که از زمان انتخاب رئیس‌جمهور (حسن) روحانی، مردم احساس راحتی بیشتری می‌کنند. همزمان شمار اعدام‌ها همچنان به طرز ناراحت‌کننده‌ای بالا است. ضروری است که اتحادیه اروپا حقوق بشر را در دستور کار نگه دارد؛ به خصوص پس از ضرب‌الاجل مذاکرات.

برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده برای رسانه‌ای شدن سناریوی جدید


اکنون دیگر کاملا آشکار شده است که غرب پس از توافق بر جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با ایران، آماده بوده تا ساز تازه‌ای را کوک کند تا با نوای کهنه آن، همچنان فشارهای بین‌المللی را اینبار به بهانه رعایت حقوق بشر بر کشورمان حفظ کنند.

واضح است که نظام رسانه‌ای سلطه در این مسیر، بار عمده فضاسازی را در این مقوله بر عهده داشته است و از پیش برای این منظور آماده شده است. همه آنان که دستی بر رسانه دارند، می‌دانند که چنین سازماندهی پیچیده‌ای برای تمهید رسانه‌ای نیازمند هماهنگی‌های گسترده‌ای است.

برای آشکار شدن این برنامه‌ریزی گسترده، به یکی از جریان‌های رسانه‌ای ایجاد شده در نخستین روزهای پس از توافق بر جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای اشاره می‌کنیم. در این جریان‌سازی، حلقه‌ای جهانی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران که در سراسر جهان سازماندهی شده‌اند، بطور هماهنگ و همگی ظرف چند روز پس از توافق بر سر جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به اعلام دیدگاه‌های خود درباره ضرورت پرداختن به مقوله حقوق بشر در ایران می‌پردازند.

برخی از چهره‌های دخیل در این نظرسنجی، برای نخستین بار است که مورد استفاده نظام رسانه‌ای سلطه قرار گرفته‌اند و معلوم می‌شود که اینگونه چهره‌ها، از پیش برای چنین روزی تمهید شده بودند.

در واقع سناریوی تازه غرب علیه کشورمان که همانا وارد کردن ایران به فاز تازه‌ای از بحران‌سازی با عنوان حقوق بشری است، آنچنان برای نظام سلطه اهمیت داشته که دست به رونمایی از اسامی یک حلقه بزرگ از زنجیره مخالفان انقلاب اسلامی در سراسر جهان زده است.

اسامی برخی از این چهره‌ها که همگی از میان ایرانیان متواری به دامان غرب انتخاب شده‌اند و ظرف چند روز پس از اعلام توافق بر جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، با ذکر نام و عکس و مشخصات کامل در رسانه‌های مخالف انقلاب به اعلام نظر درباره مسائل حقوق بشری ایران پرداخته‌اند، با ادبیات همان رسانه‌ها، از این قرار است:

شبنم اسداللهی، کنش‌گرِ حقوق بشر، کانادا
منوچهر اصلانپور، نویسنده و کنش‌گرِ سیاسی، نروژ
کوروش اعتمادی، کنش‌گرِ سیاسی، سوئد
افشین افشین‌جم، کنش‌گرِ سیاسی و حقوق بشری، کانادا
محمود ایمانی، نقاش و گرافیست، فرانسه
ناصر پاکنژاد، کنش‌گرِ سیاسی، هلند
حسین جوادزاده، کنش‌گرِ سیاسی، سوئد
بهیه جیلانی، جامعه‌شناس، فرانسه
بهنام چنگائی، نویسنده و کنش‌گرِ سیاسی، آلمان
حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و کنش‌گرِ حقوق بشر، آلمان
عباس خسروی فارسانی، کنش‌گر حقوق بشر، چک
محمود دلخواسته، جامعه‌شناس و کنش‌گرِ سیاسی، انگلیس
مظفر رزاقی، مترجم، آلمان
اسعد رشیدی، نویسنده و کارشناس ارتباطات بین‌الملل، سوئد
جهان‌شاه رشیدیان، روزنامه‌نگار و کنش‌گرِ سیاسی، آلمان
شاهین سرتیپی، کنش‌گرِ سیاسی، سوئد
مهرداد سیدعسگری، کنش‌گرِ اقتصادی، نروژ
مجید شهبازخانی، کنش‌گرِ سیاسی، آمریکا
محمود صباحی، جامعه‌شناس، آلمان
زین‌الدین صمدانی، استاد دانشگاه و نویسنده، آمریکا
بهزاد صمیمی، کنش‌گرِ سیاسی، آلمان
سیاوش عبقری، کنش‌گرِ سیاسی، آمریکا
شهلا عبقری، کنش‌گرِ حقوق بشر و حقوق زنان، آمریکا
علی‌رضا عجمی، کنش‌گرِ سیاسی، سوئد
فرهنگ قاسمی، رئیس کمیسیون حقوق بشر فدراسیون مدارس عالی اروپا، فرانسه
کریم قصیمی، نویسنده، کارشناس محیط زیست و کنش‌گر سیاسی، آلمان
شیما کلباسی، کنش‌گرِ حقوق بشر، آمریکا
علی‌رضا کیانی، کنش‌گرِ سیاسی، آمریکا
آویده مطمئن‌فر، روزنامه‌نگار و کنش‌گرِ مدنی، کانادا
سیروس ملکوتی، کنش‌گر سیاسی، آلمان
ستاره میهن‌دوست، کنش‌گرِ سیاسی، دانمارک
منصوره ناصرچیان، کنش‌گرِ سیاسی، کانادا
محمدرضا یدک، کنش‌گرِ سیاسی، فرانسه
حسام یوسفی، کنش‌گرِ حقوق بشر، ترکیه
به میدان آوردن ظرفیت‌های بزرگ رسانه‌ای

فعالیت نظام رسانه‌ای سلطه برای جا انداختن خط تازه تبلیغاتی علیه کشورمان، چنان فشرده و پرحجم بوده است که باعث شده غرب از بخش قابل توجهی از امکانات و ظرفیت‌های رسانه‌ای خود در این راه بهره‌برداری کند. در این مسیر تاکنون رسانه‌هایی چون روزنامه گاردین، سایت یاهو، خبرگزاری رویتر، شبکه خبری بی‌بی‌سی، روزنامه اورشلیم پست، روزنامه نیویورک تایمز، سایت خبری یواس کاتولیک، آژانس بین‌المللی خبری یوپی‌آی آمریکا، روزنامه واشنگتن پست، روزنامه وال‌استریت ژورنال، روزنامه تایمز اسراییل و... دست بکار شده و مطالب مختلفی را انتشار داده‌اند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *