صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

رکورد‌هایی که در بزرگترین دربی ایران ثبت شده است

۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶:۲۲
کد خبر: ۶۵۰۱۷۱
شهرآورد تهران یک رویارویی فوتبالی بین دو تیم تهرانی استقلال و پرسپولیس است و نود و سومین شهرآورد پایتخت روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

- آنا نوشت: ثبت رکورد در تاریخ دربی اهمیت زیادی دارد و بازیکنان و مربیان زیادی تلاش کردند تا حوادثی را رقم بزنند که نامشان در میان طرفداران تیم محبوبشان ماندگار شود. البته که این موفقیت نصیب هر فردی نشده است. پرسپولیس و استقلال ساعت ۱۹ فردا در چارچوب مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی به مصاف یکدیگر می‌روند و فرصت ثبت رکورد نصیب کسانی می‌شود که آمادگی لازم را داشته باشند. نگاهی به مهم‌ترین آمار‌های ۹۱ دربی گذشته سرخابی می‌اندازیم.

اولین و آخرین برنده

دربی سوم که ۳۱ مرداد ۴۸ برگزار شد را استقلال با نتیجه ۳ بر یک به سود خود به پایان رساند تا پس از دو تساوی، تقابل سرخابی برنده داشته باشد. پرسپولیس در دربی ۹۰ که ۳۱ شهریور ۹۸ برگزار شد با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید.

اولین و آخرین گلزن

احمد منشی‌زاده از استقلال در دقیقه ۸ دربی سوم زننده اولین گل تاریخ این دیدار بود. بشار رسن نیز در آخرین تقابل دو تیم در دربی ۹۱ در دقیقه ۸۹ برای پرسپولیس گلزنی کرد.

برترین گلزن دربی

مرحوم صفر ایرانپاک با ۷ گل زده برترین گلزن دربی محسوب می‌شود. پس از او حسینعلی کلانی با ۶ گل در رده دوم قرار دارد. پس از این دو پرسپولیسی، علی جباری، مرحوم غلامحسین مظلومی و مهدی هاشمی‌نسب با ۵ گل به‌صورت مشترک در رده سوم هستند.

گلزنان مشترک

مهدی هاشمی‌نسب با زدن ۴ گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال، شاهرخ بیانی با ثبت ۲ گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال و غلامرضا فتح‌آبادی هم با زدن یک گل برای هر دو تیم، گلزنان مشترک تاریخ دربی شناخته می‌شوند.

اولین، آخرین و سریع‌ترین هت تریک

مرحوم همایون بهزادی روز ۱۶ شهریور ۵۲ که دربی دوازدهم برگزار شد و سرخ‌پوشان ۶ بر صفر برنده شدند زننده سه گل تیمش بود تا اولین هت تریک تاریخ دربی به نام او ثبت شود. در دربی ۷۴ که روز ۱۳ بهمن ۹۰ برگزار شد ایمون زاید در عرض ۹ دقیقه سه گل برای پرسپولیس به ثمر رساند تا تیمش در دیداری که ۲ بر صفر عقب بود به برتری ۳ بر ۲ دست یابد. ضمن اینکه زاید آخرین هت تریک را به نام خود ثبت کرد.

جوان‌ترین گلزن

در دربی چهاردهم که ۴ خرداد ۵۳ برگزار شد حسن روشن در شرایطی که تنها ۱۸ سال و ۳۵۷ روز سن داشت در دقیقه ۸۸ گلزنی کرد تا ضمن برتری یک بر صفر استقلال عنوان جوان‌ترین گلزن دربی را به نام خود ثبت کند.

سریع‌ترین و دیرترین گل

گلی که علی سامره در ثانیه ۴۷ دربی ۵۳ که ۲۰ دی ۸۱ برگزار شد به ثمر رساند سریع‌ترین گل دربی محسوب می‌شود. دیرترین گل دربی هم توسط یک استقلالی زده شده و اسماعیل شریفات در دقیقه ۱۰۷ دربی ۷۳ که ۱۸ آذر ۹۰ برگزار شد، دروازه پرسپولیس را گشود.

بهترین برتری

برتری ۶ بر صفر پرسپولیس در روز ۱۶ شهریور ۵۲ که دربی دوازدهم برگزار شد، بهترین پیروزی در تاریخ دربی است که پس از ۴۷ سال هنوز جبران و تکرار نشده است.

بیشترین برد متوالی

استقلال در دربی‌های سوم تا ششم به ۴ پیروزی متوالی رسیده و این رکورد را در اختیار دارد.

رکورددار بازی در دربی

رتبه نام تیم بازی
۱ علی پروین پرسپولیس ۲۰
۲ علیرضا واحدی نیکبخت استقلال-پرسپولیس ۱۹
۳ افشین پیروانی  پرسپولیس ۱۸
۳ محمود فکری استقلال ۱۸
۳ امیرحسین صادقی استقلال ۱۸
۴ علی جباری استقلال ۱۷
۴ کارو حق وردیان استقلال ۱۷

بیشترین سرمربیگری

رتبه نام تیم بازی
۱ علی پروین پرسپولیس ۲۴
۲ منصور پورحیدری استقلال ۱۸
۳ زدراکو رایکوف استقلال ۱۵
۴ امیر قلعه‌نویی استقلال ۱۴
۵ برانکو ایوانکوویچ پرسپولیس ۱۰
۶ پرویز مظلومی استقلال ۸
۷ آلن راجرز پرسپولیس ۷

موفق‌ترین سرمربی

ردیف نام تیم دیدارها برد باخت مساوی درصد پیروزی
۱ مصطفی دنیزلی پرسپولیس ۳ ۲ ۰ ۱ ۶۶%
۲ زدراکو رایکوف استقلال ۱۸ ۶ ۵ ۷ ۵۰%
۳ برانکو ایوانکوویچ پرسپولیس ۱۰ ۵ ۲ ۳ ۵۰%
۴ پرویز مظلومی استقلال ۸ ۴ ۲ ۲ ۵۰%
۵ آلن راجرز پرسپولیس ۷ ۳ ۳ ۱ ۵۰%
۶ منصور پورحیدری استقلال ۱۸ ۶ ۵ ۷ ۳۳%
۷ علی پروین پرسپولیس ۲۴ ۶ ۶ ۱۲ ۲۵%


برچسب ها: پرسپولیس دربی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *