صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

خشونت تسلیحاتی در آمریکا؛«روند صعودی آمار تیراندازی‎های جمعی زیر سایه کرونا و قرنطینه»

۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۴۰۰۰۱
بحران دیگری که آمریکا همزمان با شیوع ویروس کرونا با آن مواجه شده، افزایش خرید و فروش سلاح و خشونت تسلیحاتی در این کشور است.

شیوع ویروس کرونا اگرچه تمامی کشور‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده و بحران‌هایی را برای آنها ایجاد کرده، اما تاثیر همه گیری کرونا در آمریکا متفاوت از دیگر کشور‌ها بوده و ابعاد بسیار گسترده تری دارد.

با گذشت ماه‎ها از شیوع ویروس کرونا در آمریکا، رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی مبنی بر افزایش خشونت تسلیحاتی در این کشور و هجوم مردم برای خرید سلاح منتشر کردند.

همزمان با گرم شدن بازار سلاح در این کشور خشونت‌ها و تیراندازی‌های جمعی در این کشور بسیار افزایش یافته است به گونه‌ای که شهر‌هایی مانند «شیکاگو» با آمار خشونت تسلیحاتی بالا، خشونت بارترین تابستان خود را تجربه می‌کنند و روزانه افراد بسیاری هدف تیراندازی قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال در تعطیلات آخر هفته گذشته در شیکاگو، ۶۳ نفر هدف گلوله قرارگرفته که از این تعداد، ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند و یا در تیراندازی سه شنبه شب در واشنگتن ۱۴ نفر مجروح شدند.

خشونت تسلیحاتی اگرچه همواره معضلی برای آمریکا بوده، اما با شیوع کرونا این موضوع جدی‌تر شده است.

نشریه «وال استریت» ژورنال به تازگی گزارش داد «فروش سلاح در آمریکا رکورد جدیدی را ثیت کرده و با افزایشی ۱۳۶ درصدی همراه بوده است.»

به موازات این افزایش فروش سلاح، تیراندازی‌ها و خشونت‌های تسلیحاتی نیز افزایش یافته و موجب نگرانی گسترده در میان مردم و مقامات این کشور شده است.

همچنین پایگاه «واشنگتن پست» در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد «خشونت تسلیحاتی در آمریکا طی سال ۲۰۲۰ در حال رکوردشکنی است و باید اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد.»

این گزارش می‎گوید «همزمان با شیوع ویروس کرونا، پاندمی دیگری نیز در حال افزایش در آمریکاست و این پاندمی خشونت تسلیحاتی است؛ اغلب انواع جرم‌ها در طول این پاندمی کاهش یافتند، اما خشونت تسلیحاتی و به خصوص تیراندازی‌های جمعی افزایش یافته و در حال خارج شدن از کنترل است.»

بر اساس این گزارش، «بحران‌های بسیاری وجود دارند که توجه مردم آمریکا را به خود جلب کرده اند، اما نباید اجازه دهیم این بحران حل نشده باقی بماند؛ زمانی که از تیراندازی جمعی بحث می‌شود، مردم بر روی این موضوع تمرکز می‌کنند که چه تعداد افراد در چنین حوادثی کشته می‌شوند، اما موضوع سلامت عمومی جامعه و تبعات اقتصادی ناشی از تیراندازی‌های غیر مرگبار همواره مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده، تا روز ۲۹ تیر، و از زمان آغاز سال جاری میلادی، ۳۰۵ مورد تیراندازی جمعی در آمریکا روی داده است که ۶۰ مورد از آنها در ماه می‌ و ۹۵ مورد از آن‌ها نیز در ماه ژوئن روی داده اند.

این در حالی است که بیشترین آمار تیراندازی جمعی ماهانه پیش از این در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ روی داده و ۵۱ مورد بوده است.

تنها در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۰، آمریکا خشونت‌های تسلیحاتی بیشتری را از تمامی سال ۲۰۱۳ و یا ۲۰۱۴ تجریه کرده است.

بر اساس گزارش «واشنگتن پست»، «طی ماه‌های اخیر تیراندازی‌های جمعی به طور شگفت آوری افزایش یافته است؛ از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ روند افزایش خشونت تسلیحاتی افزایش ۶۵ درصدی را تجریه کرده و در طول این مدت ۲ هزار و ۳۴۱ مورد تیراندازی جمعی روی داده که در جریان این تیراندازی‌ها ۲ هزار و ۶۴۲ نفر جان خود را از دست داده و ۹ هزار و ۷۶۶ نفر نیز مجروح شده اند.»

اما بر اساس آمار منتشر شده، خشونت تسلیحاتی در آمریکا در ماه های اخیر رشد بسیار بیشتری در مقایسه با سال‎های گذشته داشته است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *