صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

آرامش در قرنطینه را با اصلاح رفتار، حفظ کنیم

۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰:۰۲
کد خبر: ۶۱۳۶۵۲
به گفته الستی، برای حل مشکلات رفتاری در دوران قرنطینه، باید تصورات ذهنی خود را اصلاج کنیم.

محمدعلی الستی جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه گفت: ما همیشه زن‌های را سراغ داشتیم که ادعا می‌کردند به همسرانشان شک دارند. آن‌ها تصور می‌کردند رفتار همسرانشان درست نیست و معلوم نیست بیرون از خانه به چه کار‌های ضداخلاقی مانند خیانت و استعمال مواد مخدر دست می‌زنند، اما در خانه ماندن در زمان شیوع ویروس کرونا باعث شد این زنان صحت یا عدم صحت حدس‌های خود را دریابند.

وی افزود: به این معنا که اگر خیانتی در کار بود، متوجه می‌شدند و اگر احتمال اعتیاد مردان وجود داشت، در این دوران مشخص می‌شد؛ بنابراین آرامش فکری زنان بازگشت. همچنین اگر این شک ها، درست از آب دربیاید و دست مردان رو شده است.

این جامعه شناس ارتباطات با شاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره روز قیامت اظهار کرد: کرونا باعث شد درون افراد، آشکار شود. افرادی که مشکل دارند باید برای حل آن‌ها اقدام کنند و در رفتارهایشان اصلاحاتی ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که در خانواده‌ها وجود دارد، با اصلاح رفتار‌ها حل می‌شود، اما ظرفین باید به دنبال حل مشکلات باشند.

دکتر الستی با اشاره به اینکه در دوران قرنطینه خشونت‌های خانگی افزایش پیداکرده است؛ گفت: اگر فردی نتواند با خانه و در آرامش بماند، به این معنا است که قابلیت زیست جمعی ندارد و بلد نیست رفتار‌های متقابل‌ها را با احترام تنظیم کرد. این اشتباهات باید در همین دوران خانه ماندن، رفع شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر انسانی الگو‌های مختلفی در ذهنش دارد که بر اساس آن‌ها رفتار می‌کند و اگر مشکلی وجود دارد باید انگار‌های اصلی ذهنی خود را اصلاح کند.

وی درباره انگار‌های ذهنی در دوران قرنطینه گفت: همه ما در خانه مانده ایم، اما در ذهن ما دونوع تفکر در این باره وجود دارد؛ تفکر اول زندانی ماندن در خانه یا "پرنده در قفس" است که فرد تصور می‌کند مانند‌ی زندانی، هیچ آزادی ندارد. این افراد در دوران قرنطینه بسیار آسیب می‌بینند؛ این افراد نمی توانند رفتار مناسبی داشته باشند.

الستی افزود:، اما تفکر دیگری به نام "ماهی در آب" وجود دارد به این معنا که اگر از خانه خارج شویم، می‌میریم پس برای حفظ جان خود در خانه بمانیم.

این جامعه شناس ارتباطات اظهار کرد: پس در این ایام که در خانه ایم، باید برای حل مشکلات رفتاری مان راه حلی پیدا کنیم تا مشکلات را کمتر کنیم. همچنین علاوه بر انجام کارهای شخصی، زمانی را برای دیگر اعضای خانواده مشخص کنیم.


برچسب ها: کرونا رفتارشناسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *