صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

فعالیت‌های شهید صدر فراملیتی و فرامذهبی بود/ شهید صدر با سخنان خود تثبیت کرد که پیام اسلام فراملیتی است

۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶:۲۴
کد خبر: ۶۱۱۰۳۲
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اقدامات فرامذهبی و فراملیتی شهید صدر گفت: هیچ مؤسسه‌ای نمی‌تواند، اقداماتی که ایشان در زمینه تقریب و وحدت داشت را انجام دهد.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محمدعلی آذرشب با اشاره به بعد وحدت‌گرای شهید محمدباقر صدر گفت: برخی می‌گویند چرا شهید صدر کتابی یا اثری در زمینه تقریب ندارد؟ در پاسخ آن‌ها باید گفت که گفتمان شهید صدر، گفتمان تقریبی بود، هرگاه گفتمان علمای ما فرامذهبی و فراملیتی باشد، می‌تواند به گوش همه دنیا برسد و ایجاد تقریب کند.
 
وی ادامه داد: دو کتاب فلسفتنا و اقتصادنا شهید صدر که به فارسی ترجمه شده‌اند، گفتمانی شامل برای کل مسلمانان بدون تمییز بین شیعه و سنی است و ایشان با تألیف این دو کتاب در کل جهان اعم از شیعی و سنی و حتی وهابی مطرح شد و این دو کتاب بار‌ها در عربستان به چاپ رسیده است.
 
آذر شب افزود: در این دو کتاب کلیه مکاتب شرق و غرب در عصر امروز از جمله مکاتب اقتصادی، با استدلال عمیق و فکر علمی ژرف مورد بررسی قرار گرفته و رد شده اند.
 
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: شهید صدر در کتاب فلسفتنا، به جای اینکه در محدوده شیعه قرار بگیرد، مرزگشایی کرده و مسائل اسلامی و جهان بینی اسلامی را به کل جهان اسلام تسری می‌دهد و به نوعی خود به خود ایجاد تقریب بین مذاهب می‌کند؛ بنابراین هرگاه گفتمان و نوشته‌های ما فرامذهبی باشد، می‌تواند در بین مذاهب جهان اسلام ایجاد تقریب کند.
 
بیشتر بخوانید:
وی خاطر نشان کرد:کتاب الاسس المنطقیه للإستقراء ایشان، فقط در محدوده جهان اسلام نیست، بلکه به زبان‌های انگلیسی و فرانسه ترجمه شده و به کل دنیا راه یافته است؛ تفکری که از یک عالم شیعی در نجف اشرف سرچشمه و مورد توجه جهانیان قرار گرفت.
 
آذرشب اظهار داشت: در زمان صدام حسین، وی سعی می‌کرد، برای حفظ حاکمیت خود بین شیعه و سنی تفرقه و شکاف ایجاد کند؛ شهید صدر در آن زمان با ارسال پیام‌هایی برای مردم عراق در برابر این شگرد صدام ایستاد؛ او خطاب به مردم عراق گفت: یا ابناء عمر، یا ابناء علی، هم و غم شما باید اسلام باشد و همه شما باید پرچم اسلام را برافراشته کنید.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: امام علی (ع) هم برای تثبیت اسلام، از برخی خلفای راشدین دفاع کرد؛ چرا که هدف اول تشیع، ایجاد عدالت اسلامی است.
 
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: شهید محمد باقر صدر، در برابر توطئه صدام ایستاد و با ارسال پیام‌های فرامذهبی برای مردم عراق، شیعه و سنی را در یک مسیر واحد یعنی برپایی حکومت اسلامی قرار داد؛ پیام‌هایی که شهید صدر به امام راحل فرستاد هم فراملیتی بود.
 
وی بیان داشت: یکی از اقدامات شهید صدر، پاسخ به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد تفرقه بین عرب و عجم (مردم عراق و ایران) و متمرکز کردن آن‌ها بود؛ شهید صدر با پیام‌های خود تثبیت کرد که پیام اسلام فراملیتی است و انقلاب اسلامی همانطور که برای فارس‌ها مهم است، برای عرب‌های عراق هم مهم است، چرا که مسأله اصلی، مسأله اسلام است.
 
آذرشب داشت: وقتی شهید مطهری به شهادت رسیدند، شهید صدر مجلس بزرگداشتی برای این عالم بزرگوار در نجف اشرف گرفتند که با مخالفت نظام صدام روبرو شد و گفتند چرا برای یک عجم مراسم بزرگداشت گرفته ای؟ که ایشان در پاسخ گفت: شهید مطهری یکی از متفکرین جهان اسلام است.
 
وی در پایان اظهار کرد:بنابراین، می‌توان گفت که کتابها، آثار، پیام‌ها و فعالیت‌های شهید صدر فراملیتی و فرامذهبی بود؛ او بزرگترین کار‌های تقریبی را انجام داد؛ اقداماتی که ایشان در زمینه تقریب و وحدت انجام داد، هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند انجام دهد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *