صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

ارزش و اهمیت دعا در «ماه رجب» /از قرائت دعای «مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» غافل نشویم

۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵:۴۸
کد خبر: ۶۰۰۷۹۳
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: ماه رجب و مضامین ادعیه آن بیانگر پیام امید برای بندگان است. امید به بخشش گناهان، امید برای کسب فضیلت در پیشگاه خدا، امید به نزدیکی و بندگی امید، به برآمدن حاجات و امید به سعادت و رستگاری. ماه رجب ماهی خاص و ویژه است که در آن موحدان می‌دانند برای برآورده شدن حاجات باید به درگاه خداوند متوسل شوند.

میر احمدرضا حاجتی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزای میزان پیرامون اعمال ماه رجب گفت: ماه رجب فرصت ارزشمندی برای کسب فضیلت است، فرصت‌هایی که در این ماه برای عبادت مطرح شده در ماه‌های دیگر دیده نمی‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: ماه رجب از جمله اعیاد مومنین و بهار ذکر الهی است، این بهار معنوی همراه با سلوک دل و روایتگر و بیانگر ارزش‌های نهفته در این ماه است، ماه رجب ماهی است که رحمت الهی همانند باران بر سربندگان خود می‌بارد و ملائک پروردگار در آسمان بندگان را به عبادت و دعا به درگاه خداوند برای بخشش گناهان و برآورده شدن حاجات هدایت می‌کنند.

حاجتی با اشاره به پیام ماه مبارک رجب تاکید کرد: ماه رجب و مضامین ادعیه آن بیانگر پیام امید برای بندگان است. امید به بخشش گناهان، امید برای کسب فضیلت در پیشگاه خدا، امید به نزدیکی و بندگی، امید به برآمدن حاجات و امید به سعادت و رستگاری، ماه رجب ماهی خاص و ویژه است که در آن موحدان می‌دانند برای برآورده شدن حاجات باید به درگاه خداوند متوسل شوند و دست نیاز به سوی پرودگار دراز کنند.

وی پیرامون مهمترین ادعیه ماه رجب بیان کرد: یکی از مهمترین ادعیه‌ ماه رجب همان دعای «مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» است که از زبان «امام صادق (ع)» نقل شده است: «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ، یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ، یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ، یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ‏ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً، اَعْطِنى‏ بِمَسْئَلَتى‏ اِیَّاکَ، جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الْأخِرَةِ، وَ اصْرِفْ عَنّى‏ بِمَسْئَلَتى‏ اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الْأخِرَةِ، فَاِنَّهُ‏ غَیْرُ مَنْقُوصٍ مااَعْطَیْتَ، وَ زِدْنى‏ مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ؛ اى که براى هر خیرى به او امید دارم و از خشمش در هر شرى ایمنى جویم. اى که مى‏‌دهد عطاى بسیار در برابر  طاعت اندک، اى که عطا کنى به هرکه از تو خواهد، اى که عطا کنى به کسى که از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى، عطا کن به من به خاطر درخواستى که از تو کردم، همه خوبى دنیا و همه خوبى و خیر آخرت را بگردان از من به خاطر همان درخواستى که از تو کردم، همه شر دنیا و شر آخرت را، زیرا آنچه تو دهى چیزى کم ندارد یا کم نیاید و بیفزا بر من از فضلت اى بزرگوار».

حاجتی به بزرگی و عظمت دعای «مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» اشاره و تصرح کرد: در دعای «مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» عظمت خداوند و لطف او به بندگانش گوش‌زد شده و همه را برای تمسک به پروردگار فرا می‌خواند، این دعا رحمتی بی منتها است که همه خلق را در بر گرفته و به آنها یادآوری می‌کند پس چه خسران وقتی ما چنین پروردگاری را داریم و دست نیاز و بندگی خود را به سوی آن دراز نمی‌کنیم.

وی به حدیثی از «پیامبراکرم (ص)» پیرامون جایگاه دعا در ماه رجب اشاره و اظهار کرد: پروردگار سبحان به «پیامبر گرامی اسلام (ص)» در سوره فرقان آیه ۷۷ می‌فرمایند: «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ ۖ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَامًا، بگو که اگر دعای شما و ناله و زاری و توبه شما نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟ که شما کافران آیات حق را تکذیب کردید و به کیفر همیشگی آن گرفتار خواهید شد». این مهم نشان می‌دهد که جایگاه دعا برای بندگان تا چه میزان مهم است اگر دعایتان نباشد پروردگارم به شما ارجى و قدری نمی‌گذارد.


برچسب ها: اخبار مذهبی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *