صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

مهمترین سیره اخلاقی «امام محمد باقر(ع)» چیست؟/«امام پنجم(ع)» عابدترین انسان‌ها بودند

۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵:۰۱
کد خبر: ۵۹۹۶۷۱
کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام باقر (ع)» عابدترین افراد در زمان حیات خود بودند ایشان همواره ذکر می‌گفتند، خصوصا ذکر «لا اله الا الله» همواره بر زبان ایشان جاری بود، این امام بزرگوار به اطرافیانشان و خانواده تاکید داشتند که بعد از نماز به تلاوت قرآن کریم بپردازند.

یدالله بهتاش کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون ویژگی‌های امامت «امام باقر (ع)» گفت: «امام باقر (ع)» از جمله امامانی هستند که نسب‌شان از طرف پدر به «امام حسین (ع)» و از طرف مادر به «امام حسن (ع)» باز می‌گردد به همین منظور ایشان را هاشمی و یا علوی نیز می‌نامند، در تاریخ ولادت «امام پنجم (ع)» شبهاتی وجود دارد با این حال ایشان در سال ۵۷ هجری قمری متولد شدند و ۵۷ سال نیز عمر با برکت داشتند.


وی به شجاعت «امام باقر (ع)» در کودکی اشاره و تاکید کرد: «امام باقر (ع)» در زمان واقعه کربلا تنها چهار سال داشتند و هنگامی که در اسارت همراه با سایر اسرای کربلا به مجلس یزید برده شدند و گستاخی دشمن در مقابل پدر بزرگوارشان را مشاهده کردند، شجاعانه از پدر دفاع کردند و این امر بیانگر بصیرت، آگاهی و دانایی این امام بزرگوار حتی در کودکی است.

بهتاش «امام باقر (ع)» را عابدترین انسان‌ها در زمان خود دانست و تاکید کرد: «امام باقر (ع)» عابدترین افراد در زمان حیات خود بودند ایشان همواره ذکر می‌گفتند، خصوصا ذکر «لا اله الا الله» همواره بر زبان ایشان جاری بود، این امام بزرگوار به اطرافیانشان و خانواده تاکید داشتند که بعد از نماز به تلاوت قرآن کریم بپردازند و چنانچه توانایی خواندن کلام خدا را ندارند به ذکر مشغول باشند.

وی بیان کرد: «امام باقر (ع)» یکی از روش‌های برآورده شدن حاجات را عملا به مسلمانان آموزش دادند، هرگاه گرفتاری برای خانواده ایجاد می‌شد، ایشان اهل خانه را جمع می‌کردند و دعا می‌فرمودند و به بقیه تاکید داشتند که آمین بگویند. وقتی یک پدر دعا کند و اهل خانه در کنار او برای برآورده شدن حاجت از خداوند درخواست کنند پروردگار نظر خیر خود را متوجه آن‌ها کرده چنانچه مصلحت باشد حاجت روا می‌شوند.

بهتاش سیره اخلاقی «امام باقر (ع)» را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: «امام باقر (ع)» همواره سفارش مومنان را به مصافحه با یکدیگر تشویق می‌کردند، ایشان تاکید داشتند که این عمل زمینه را برای دوستی و مودت بیشتر بین مسلمانان فراهم می‌کند. «امام پنجم (ع)» تاکید داشتند که هنگامی که دو مومن با هم دست می‌دهند تا زمانی که دست آنان در دست یک دیگر است خداوند گناهان آنان را پاک می‌کند، از سوی دیگر برخورد نیکوی ایشان با مردم بستر را برای جذب آنان به دین اسلام فراهم می‌کرد.


این کارشناس علوم قرآنی به رویکرد ارزشمند اخلاقی «امام باقر (ع)» اشاره و ابراز کرد: صبر در مصیبت‌ها یکی از ویژگی‌های «امام باقر (ع)» بود، این مهم در شرایط زندگی امروز امر مهم و قابل توجهی است، الگوی پذیری از «امام باقر (ع)» جامعه را به سوی خیر و صلاح هدایت می‌کند، «امام باقر (ع)» همواره راضی به رضای خدا بودند حتی در هنگامی که یکی از فرزندان ایشان در حال فوت بود ایشان ناراحت بودند و دعا می‌کردند پس از فوت آن کودک اطرافیان علل آرامش «امام پنجم (ع)» را جویا شدند و ایشان در پاسخ تاکید کردند من راضی به رضای خدا هستم و به خدا توکل می‌کنم.

بهتاش به صدقه و ارزش آن از نگاه «امام باقر (ع)» اشاره و خاطرنشان کرد: صدقه از جمله اعمالی است که «امام باقر (ع)» تاکید فراوانی بر آن داشتند در کتاب «مضاعف اعمال» نیز مورد تاکید قرار گرفته که دادن صدقه خصوصا در روز جمعه ارزش و اهمیت فراوانی دارد، اگر صدقه برای «امام عصر (عج)» باشد ارزشی صد چندان خواهد داشت، زیرا کار خیر در روز جمعه ثوابی چند برابر خواهد داشت و البته گناهان نیز چند برابر محاسبه خواهد شد.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *