صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

علت ترک تحصیل دانش آموزان مناطق دو زبانه+راه حل

۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۵۸۹۴۰۱
کارشناس مسائل آموزشی به بیان توضیحاتی درباره علت ترک تحصیل دانش آموزان مناطق دو زبانه پرداخت.

بهناز شهنواز، کارشناس مسائل آموزشی و دکترای برنامه ریزی درسی در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره علت ترک تحصیل دانش آموزان در مناطق دو زبانه و راه حل جلوگیری از این امر گفت: علت اینکه دانش آموزان در مناطق دو زبانه ترک تحصیل می کنند دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن معلم است.

شهنواز در ادامه با بیان اینکه ابتدا باید پرسید آیا معلمی که سر کلاس درسی می‌رود که دانش آموزان دو زبانه کرد و ترک زبان سر کلاس درس هستند به این زبان‌ها تسلط دارد یا خیر؟ ادامه داد: در جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموز معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است و باید به این زبان های دوم مسلط باشد. 

این کارشناس مسائل اموزشی در ادامه گفت: اگر در به کارگیری معلمان از معلمان بومی منطقه استفاده شود مسلما از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می‌شود. دانش آموز به این دلیل ترک تحصیل می‌کند که وقتی سر کلاس درس می‌رود متوجه دروس نمی‌شود و تصمیم می‌گیرد که ترک تحصیل کند.

شهنواز در ادامه بیان کرد: معلمی که در مناطق دو زبانه تدریس می‌کند و به زبان محلی مسلط نیست مسلما باعث ترک تحصیل دانش آموز می‌شود. این موضوع درباره همه استان‌ها صدق می‌کند و باید برای همه اقوام خاص اولین مورد برای انتخاب معلم، معلم بومی محل باشد. برای جلوگیری از مهاجرت معلم بومی باید به این معلم بها داده شود و امکانات برایشان فراهم شود که بتواند در این شرایط سخت دوام تدریس را ادامه دهند و روانه شهر‌های بزرگ نشوند که سپس منجر به این شود که اقوام کوچک بدون معلم بومی بمانند.

این کارشناس مسائل آموزشی در ادامه گفت: قسمت دیگر ماجرا این است که برخی معلمان نیز به دلیل رسمی شدن و تثبیت وضعیت خود از شهر‌های بزرگ به شهر‌های کوچک به الجبار انتقالی می گیرند در صورتی که این معلمان نمی تواند به زبان محلی دانش آموزان صحبت کنند.

شهنواز در ادامه تاکید کرد: سیاست‌های حاکم باید تغییر کند تا معلمان بومی به شهر‌های بزرگ انتقالی نگیرند ودر درون قوم  و مردم خود بمانند تا برای آن‌ها انگیزه وشوق تدریس ایجاد شود.

این کارشناس مسائل آموزشی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات در مناطق دو زبانه فقط با معلم بومی حل می‌شود و در زمینه کتاب‌ها که به زبان آنها نیست مشکلی نداریم؟ گفت: ما در کشوری چند فرهنگی هستیم. معلمان باید در فرآیند تحصیل به موضوعات فرهنگ‌ها و قوم‌های مختلف را بیاموزند تا بتوانند در زمان تدریس مطالب را بر اساس قوم و فرهنگ یک منطقه آموزش دهند و بتواند انعطاف‌هایی را در منطقه خودشان داشته باشند. اگر معلم مطالب درسی را به خوبی بیاموزد می‌تواند مطالب درسی را با توجه به فرهنگ‌هایی که در جامعه وجود دارد ارائه کند.

شهنواز در واکنش به این موضوع که بسیاری از مسئولان معتقدند علت اصلی مشکل آنها این است که والدین تا قبل از ورود فرزندانشان به مدرسه با آنها به هیچ وجه فارسی صحبت نمی کنند گفت: نباید به خانواده ها انتقادی وارد کرد چرا که ممکن است خانواده ها خودشان هم زبان فارسی را آموزش ندیده باشند و بیشتر این خانواده ها نمی‌تواند این زبان را به فرزندنش منتقل کند. 

این کارشناس مسائل آموزشی در ادامه تصریح کرد: تاکید ما بر اهمیت جایگاه معلمین بومی است. معلم بومی می‌تواند هم به زبان فارسی تسلط دارد و هم به زبان بومی محل و به این وسیله معلم می‌تواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کند. نمی‌توانیم خانواده‌هایی که آموزشی ندیده اند را مجبور به یادگیری زبان فارسی کنیم.

شهنوار در پایان تصریح کرد: تنها راه حل جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان مناطق دوزبانه معلم بومی است.


برچسب ها: ترک تحصیل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *