صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

اجلاس کوالالامپور؛ از گشایش‌های احتمالی اقتصادی تا توصیه‌های احتمالی ماهاتیرمحمد

۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵:۳۳
کد خبر: ۵۷۷۷۰۶
دسته بندی‌: سیاست ، گزارش و تحلیل
یک کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است از آنجایی که اجلاس کوالالامپور به عنوان یک رویداد مهم در جهان اسلام، انعکاس رسانه‌ای در سطح جهانی خواهد داشت، نوعی دیپلماسی عمومی هم برای جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود و افکار عمومی جهان را با دیدگاه‌های ما آشناتر می‌کند.

گروه سیاسی ؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز سه‌شنبه ۲۶ آذر تهران را به مقصد کوالالامپور پایتخت مالزی ترک کرد.

هدف سفر روحانی به مالزی، شرکت در اجلاسیه «کوالالامپور ۲۰۱۹» است؛ اجلاسیه‌ای که «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی از روحانی رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در آن دعوت به عمل آورده و علاوه بر روحانی، سران سایر کشور‌های برجسته جهان اسلام از جمله «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی نیز در آن حضور دارند.

البته علاوه بر مقامات مورد اشاره، در اجلاس «کوالالامپور ۲۰۱۹» شخصیت‌هایی از ۵۲ کشور جهان شامل ۲۵۰ نفر از سران و شخصیت‌ها و کارشناسان خارجی حضور دارند که طی چهار روز (از ۲۷ تا ۳۰ آذر) در مرکز همایش‌های کوالالامپور گردهم می‌آیند.

شرکت‌کنندگان در اجلاس «کوالالامپور ۲۰۱۹» قرار است ضمن بحث و گفت‌وگو در مورد مهمترین چالش‌های کشور‌های اسلامی و مسائل تاثیرگذار در جهان اسلام، راهکار‌هایی را برای رفع این چالش‌ها مطرح کنند.

طبق گفته «شمس‌الدین عثمان» دبیر اجلاس «کوالالامپور ۲۰۱۹» اهداف این اجلاسیه یافتن راه‌حل‌های جدید و کارآمد برای مهمترین مشکلات جهان اسلام و کمک به بهبود وضعیت مسلمانان و ملل مسلمان در جهان است.

آنطور که «شمس‌الدین عثمان» تصریح کرده این اجلاس همچنین به دنبال ایجاد شبکه‌ای در بین روسای کشور‌های اسلامی، روشنفکران و اندیشمندان از سراسر جهان و احیای تمدن اسلامی است.

روحانی  در مدت حضور در مالزی علاوه بر سخنرانی در جمع سران و مقام‌های شرکت‌کننده در اجلاس کوآلالامپور و تببین و تشریح سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، با برخی از سران و مقام‌های شرکت کننده در این اجلاس دیدار و درخصوص مسائل مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

رئیس جمهور صبح سه‌شنبه ۲۶ آذر پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفت: در اجلاس سران کوالالامپور، کشور‌های مهمی از دنیای اسلام در سطح سران شرکت می‌کنند. ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی و اندونزی، جزو کشور‌هایی هستند که در سطح سران در این اجلاس حضور دارند. در سال‌های پیش در سطح نخبگان و روشنفکران ۵ اجلاس در همین ارتباط در مالزی برگزار شده، اما این اولین اجلاس در سطح سران کشور‌های اسلامی است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دنیای اسلام پتانسیل‌های بسیار زیادی از لحاظ جغرافیایی، انرژی، جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن دارد که متأسفانه به رغم این توانمندی‌های گسترده، همچنان با مشکلاتی مواجه است، افزود: تروریسم، جنگ و خونریزی، مداخلات خارجی‌ها و عدم شرایط لازم برای توسعه مورد نیاز دنیای اسلام و فقر از جمله مشکلاتی است که دنیای اسلام با آن‌ها مواجه است.

در رابطه با اهمیت اجلاس«کوالالامپور ۲۰۱۹»، نوذر شفیعی به خبرنگار گروه سیاسی گفت: ایران در اجلاس مالزی می‌تواند بار دیگر، دیدگاه‌ها و مواضع خود را در خصوص مسائل مهم سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بین‌المللی مطرح کند. همچنین از آنجایی که اجلاس کوالالامپور به عنوان یک رویداد مهم در جهان اسلام، انعکاس رسانه‌ای در سطح جهانی خواهد داشت، از این رو نوعی دیپلماسی عمومی هم برای جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود و افکار عمومی جهان را با دیدگاه‌های ما آشناتر می‌کند. 

اما روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سفر به مالزی علاوه بر شرکت در اجلاس کوالالامپور، با «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. محمد اخیرا طی سخنانی که در نشست دوحه قطر داشته به شدت از تحریم‌های یکجانبه و خصمانه آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و اعلام داشته که مالزی از این تحریم‌ها پیروی نمی‌کند.

روحانی نیز صبح سه‌شنبه پیش از ترک تهران به مقصد کوالالامپور پیرامون مواضع مشترک ایران و مالزی گفت: جمهوری اسلامی ایران و مالزی در زمینه مسایل منطقه‌ای و دنیای اسلام، نظرات مشترک فراوانی دارند، نظر هر دو کشور درباره ضرورت گفت وگو و مذاکره برای حل مسائل جهان اسلام و اسلام رحمانی و اعتدالی، مشترک است.

در همین رابطه، شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار میزان با بیان اینکه مالزی یک کشور مهم در جهان اسلام است گفت: در دوره اخیر با قدرت گرفتن آقای «ماهاتیر محمد» نگاه کاملا مثبتی به جمهوری اسلامی ایران در مالزی به وجود آمده است و سفر رئیس جمهور به مالزی هم می‌تواند گشایش‌های زیادی را در روابط میان دو کشور به وجود بیاورد و هم می‌تواند منجر به باز شدن برخی گره‌ها در حوزه سیاست خارجی برای ما باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، افزود: ممکن است در نتیجه سفر رئیس‌جمهور به مالزی، «ماهاتیر محمد» توصیه‌هایی را به سران برخی از کشورهای عربی برای کاهش تنش با ایران انجام دهد.

به هر ترتیب سفر روحانی به مالزی به منظور شرکت در اجلاس«کوالالامپور ۲۰۱۹» و رایزنی با «ماهاتیر محمد» نخست وزیر متنفذ مالزی از ابعاد مختلفی قابل بررسی است که یکی از ساحت‌های آن تأثیر بر دیپلماسی «نگاه به شرق» است. این در حالی است که  طبق گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، حجم روابط تجاری ایران و مالزی در سال ۹۷ در مجموع ۵۷۸ میلیون دلار بوده است.


برچسب ها: حسن روحانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *