صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بخش خصوصی درگیر مقررات دست‌و پا گیر و کاغذ بازی/ توسعه پایدار از راه توسعه حمل و نقل می‌گذرد

۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹:۴۳
کد خبر: ۵۶۰۰۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون اول رئیس‌جمهور توسعه حمل ونقل را یکی از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه بخش های کشور دانست و گفت: راه رسیدن به توسعه پایدار از توسعه حمل و نقل می‌گذرد.
به گزارش ، اسحاق جهانگیری امروز(دوشنبه) در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزاد راه جنوبی تهران که در منطقه چرم شهر از توابع شهرستان ورامین انجام شد با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: از خداوند متعال مسئلت داریم مشکلات جهان اسلام و اینکه هر روز تعداد زیادی از مسلمانان بیگناه کشته می‌شوند را حل کند.

وی آزاد راه جنوبی تهران را طرحی مهم در بخش حمل و نقل کشور برشمرد و از کسانی که در طرح‌های مهم کشور تلاش می کنند و برای امروز و آینده ایران برنامه توسعه دارند، قدردانی کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌ها، استعدادها و منابع فراوانی که ایران از آن برخوردار است، اضافه کرد: برای توسعه نیازمند آن هستیم که همه این ظرفیت‌ها و استعدادها را به حرکت درآوریم.

جهانگیری ادامه داد: در این دولت به سواحل عمان و مکران به عنوان یک نعمت خدادادی، توجه ویژه‌ای صورت گرفت زیرا اگر این استعداد در هر کشور دیگری بود، آن را به یکی از کانون‌های توسعه تبدیل می‌کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید در بخش حمل و نقل ریلی و توسعه راه آهن کارهای جدی‌تری انجام دهیم، تصریح کرد: راه آهن از سالیان دور در ایران ایجاد شده اما حجم مسافر و بار که از طریق ریلی جابه جا می‌شود بسیار اندک است که بخشی از این موضوع به سیاست‌گذاری‌های گذشته باز می‌گردد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: باید سیاست‌گذاری‌های صحیح و عالمانه انجام دهیم و اگر دولتی موفق به تدوین سیاست‌های عالمانه شود، همه احساس خواهند کرد که فضای فعالیت ، کار و تلاش برای آنها مهیا شده است.

جهانگیری توسعه راه آهن و افزایش ظرفیت حمل ونقل ریلی را نیازمند حضور بخش خصوصی دانست و گفت: جزء با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قادر نخواهیم بود آنطور که باید در این بخش‌ها توسعه ایجاد کنیم و لازم است تغییراتی در سیاست‌ها ایجاد شود تا بخش خصوصی بتواند به آسانی نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف اقدام کند.

وی با بیان اینکه با وجود توسعه حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی همچنان حمل و نقل جاده‌ای نقشی بااهمیت خواهد داشت، به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد ۱۰ کریدور اولویت‌دار در جهت توسعه حمل و نقل جاده‌ای کشور اشاره و اضافه کرد: این نخستین بار است که چنین برنامه جامعی برای توسعه حمل و نقل تدوین شده که البته اجرای آن نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: هم اکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار طرح و پروژه مشخص آماده اجرا وجود دارد و اینکه تاکید می‌شود دولت برای شرایط تحریم و لغو تحریم برنامه دارد بدین معناست که برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا در هر دو حالت پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف اجرایی شوند.

جهانگیری روش مشارکت بخش خصوصی در آزاد راه‌های کشور را روشی مرسوم و مناسب توصیف کرد و گفت: باید از این روش برای مشارکت بخش خصوصی و بخش غیردولتی در سایر حوزه‌ها نیز استفاده شود.

وی در ادامه سخنان خود یکی از مزایای توسعه آزادراه‌های کشور و از آن جمله آزاد راه جنوبی تهران را صرفه‌جویی در مصرف سوخت عنوان و خاطرنشان کرد: میزان مصرف انرژی در ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست البته در این زمینه تنها قیمت انرژی تعیین کننده نیست و وسایل نقلیه و کیفیت راه ها نیز در این زمینه نقش موثری دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین کاهش اتلاف وقت مردم برای تردد را از دیگر مزایای احداث آزاد راه‌ها برشمرد و گفت: احداث آزاد راه‌ها نقش چشمگیری در افزایش ایمنی و جلوگیری از تصادفات جاده‌ای دارد که همواره یکی از دغدغه‌ها بوده است.

جهانگیری مسائل زیست محیطی را از مهمترین دغدغه‌های کلان شهر تهران برشمرد و با بیان اینکه آزاد راه جنوبی تهران نقش موثری در کاهش آلودگی این کلان شهر ایفا خواهد کرد، تاکید کرد: به عنوان حاکمیت موظف هستیم به مسائل زیست محیطی تهران که بیش از ۱۰ میلیون در آن ساکن هستند توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: در دو سال اخیر کارهای خوب و سازنده‌ای در زمینه حل مسائل زیست محیطی انجام شده که استفاده از بنزین یورو ۴ یکی از این اقدامات است و تلاش دولت برای احداث بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیز نقش تعیین کننده‌ای در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت زیرا برخی خودروها دیگر نیازی برای ورود به محدوده تهران نخواهند داشت و می‌توانند از مسیرهای جایگزین استفاده نمایند.

معاون اول رئیس‌جمهور از قرارگاه خاتم‌الانبیاء به خاطر اجرای پروژه‌های پراهمیت کشور قدردانی کرد و گفت: اصرار داریم قرارگاه نباید رقیب بخش خصوصی شود و آنجا که بخش خصوصی نمی‌تواند حضور پیدا کند، از امکانات قرارگاه استفاده شود.

جهانگیری ادامه داد: البته این کشور آنقدر طرح و برنامه برای توسعه دارد که حتی زمینه کار و فعالیت برای شرکت‌های خارجی نیز مهیا است.

وی درباره بدهی‌های دولت به پیمانکاران نیز گفت: برخی افراد از دولت می‌خواهند که نسبت به گذشته انتقاد نکند اما مسائل مربوط به سال‌های گذشته آنقدر تلخ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. متاسفانه علی رغم بیشترین درآمدهای نفتی در سال های گذشته، دولت با بیشترین حجم بدهی به پیمانکاران بخش‌های مختلف به دولت یازدهم تحویل داده شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امسال از نظر اقتصادی سالی سخت است و درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته، اظهارکرد: البته با وجود محدودیت منابع، پتانسیل‌های کشور فراوان است و در قانون رفع موانع تولید نیز دولت اختیاراتی یافته تا بتواند با استفاده از روش‌های مختلف بخشی از بدهی پیمانکاران را تسویه کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به مشکلات پیش روی بخش خصوصی از قبیل مقررات دست و پا گیر و کاغذ بازی افزود: این دولت مصمم است همه سازوکارهایی که می‌توان این مسائل را به حداقل کاهش داد مورد توجه قرار دهد و ضمن بهبود فضای کسب و کار شرایطی ایجاد کند که کارهای بخش خصوصی به جهت مسائل اداری با تاخیر و معطلی مواجه نشود.

وی تصریح کرد: دولت از وزارت اموراقتصاد و دارایی خواسته است مجوزهای غیرضروری دستگاه‌های مختلف را حذف کند چرا که این دولت اصرار دارد کارهای کشور را تسهیل کند.

گفتنی است در این مراسم وزیر راه و شهرسازی، استانداران تهران و قم، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *