صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

اقدامات پیشگیرانه در خصوص کنترل آلاینده‌ها در استان تهران ضروری است

۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹:۱۴
کد خبر: ۵۳۰۹۹۶
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
استاندار تهران گفت: کنترل آلاینده‌ها از طریق اقدامات پیشگیرانه و رعایت استانداردها، پیش از متساعد شدن آن در هوای شهر ضرورت دارد.

به گزارش گروه جامعه ، دومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، به ریاست محسنی‌بندپی، استاندار تهران و با حضور تقی‌زاده، معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار، کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست استان، فرهادی و اسماعیلی‌راد، معاونین استاندار و فرمانداران شهرستان‌های تهران و ری و همچنین سایر اعضا در محل استانداری تهران برگزار شد.

انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران در این جلسه، اظهار داشت: یکی از مشکلات مبتلابه در کشور، بحث ریزگرد‌ها است. ما باید، مطالعه در حوزه ریزگرد‌ها در استان تهران را با توجه به رخداد‌های سایر استان‌ها به صورت کارشناسی و تخصصی مورد رصد قرار دهیم.

وی افزود: ما در تهران، دشت ورامین را به عنوان یک منطقه با آب‌های زیرزمینی غنی داشتیم که با توجه به خشک شدن اقلیم کره زمین در سال‌های اخیر، خشکی در این منطقه رخ داده و اکنون، ورامین به عنوان کانون اصلی و پس از آن، پیشوا و یکی دیگر از مناطق به عنوان سایر کانون‌های گرد و غبار شناخته می‌شوند.

محسنی‌بندپی، ادامه داد: یکی دیگر از عوامل پیدایش گرد و غبار در استان نیز، مسئله برداشت بی‌رویه شن و ماسه است که با یک وزش باد، شاهد افزایش گرد و غبار در مناطق پیرامون آن هستیم.

مقام عالی دولت در استان تهران، تاکید داشت: باید کار ملی مقابله با ریزگرد‌ها را دنبال کرده و با شناسایی کانون‌های مستعد هر استان، نسبت به مقابله با آن اقدام کنیم. چرا که اگر همه استان‌ها این اقدام را در دستور کار خود داشته باشند، تمام منطقه از ریزگرد‌ها مصون خواهد ماند.

وی ادامه داد: باید با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط، اعم از محیط زیست، آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌ها این راهکار مقابله‌ای را در کوتاه مدت و دراز مدت در نظر داشته باشیم تا به خروجی مدنظر منتج شود.

محسنی‌بندپی، یادآور شد: هر منطقه‌ای که در گذشته، از تالاب برخوردار بوده و یا سیراب از آب‌های سطحی باشد، پس از خشک شدن منطقه، با هر وزشی از باد با بلندشدن و تحرک ریزگرد‌ها مواجه خواهیم بود. بر همین اساس، باید نسبت به احیای تالاب‌ها اهتمام داشته باشیم.

استاندار تهران، در ادامه نیز، ضمن اشاره به لزوم مقابله مستمر با وضعیت آلاینده‌ها در استان، اظهار داشت: اوزن به عنوان یکی از آلاینده‌های اصلی آلودگی شناخته شده و باید یک کارگروهی را برای مقابله با آلاینده مخرب و آلاینده‌های ثانویه، متشکل از شهرداری و محیط زیست تشکیل دهیم تا بتوان به راهکار علمی برای حل این مسائل رسید. به عنوان نمونه در صورت عدم رعایت استاندارد‌ها از سوی پمپ بنزین‌ها، می‌توان اجرا و مراعات دستورالعمل‌های کارشناسی و علمی آن را اجباری کرد تا شاهد مهار این آلاینده‌ها، پیش از سوخت‌گیری خودرو‌ها باشیم.

مقام عالی دولت در استان تهران، تاکید داشت: باید تلاش کنیم تا با کنترل آلاینده‌ها از طریق اقدامات پیشگیرانه و رعایت استاندارد‌های اجباری در حوزه‌های مرتبط این مهم را پیش از متساعد شدن آن در هوای شهر اعمال کنیم.

وی همچنین، ضمن اشاره مجدد به طرح کاهش آلودگی هوا در پایتخت، خاطرنشان کرد: در تجارب دنیا، محدودیت‌های ترافیکی طرح کاهش آلودگی هوا در شهر‌های پرجمعیت وجود دارد. ماده ۷ قانون هوای پاک باید از سوی شهرداری‌ها مورد توجه قرار گرفته و نسبت به رفع مشکلات تردد شهروندان اقدامات لازم صورت بگیرد.

محسنی‌بندپی، یادآور شد: مقابله و کاهش این آلاینده، جز با شناخت آلاینده و منشا آن میسر نخواهد بود. در این جلسه، بحث ریزگرد‌ها به خوبی مورد بحث قرار گرفته و مقرر شد تا کارگروه ملی با جمع آوری همه منشا‌ها، کارگروه‌های استان‌ها را برای مقابله با آن بسیج کنند.

استاندار تهران، ادامه داد: در بحث آلاینده اُزن نیز، این آلاینده به عنوان یک آلاینده ثانویه مطرح بوده و در این زمینه، رصد لازم به صورت مستمر و مداوم صورت می‌گیرد تا بتوانیم نسبت به مقابله تخصصی و علمی با آن به صورت بهنگام اقدام کنیم.

مقام عالی دولت در استان تهران، همچنین، ضمن اشاره مجدد به طرح کاهش آلودگی هوای در پایتخت، خاطرنشان کرد: این طرح با توجه به تجارب دنیا، از طرح زوج و فرد به مراتب بهتر و موفق‌تر بوده و نیاز به تبیین و ترویج عمومی خواهد داشت. باید پس از مدتی از اجرای طرح، نسبت به رصد نقاط ضعف و قوت و رفع و تقویت آن اقدام کنیم.

محسنی‌بندپی در خصوص بوی نامطبوع منتشر شده در جنوب تهران نیز یادآور شد: در این خصوص، اقدامات کارشناسی، مطالعاتی و تخصصی در دستور کار بوده و باید راهکار‌های علمی را درباره مقابله با منشا‌های ۲۸گانه این بوی نامطبوع دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از این بوی نامطبوع به دامداری‌ها بازمی‌گردد و مدیریت پساب و فضولات دامی این مراکز باید در دستور کار قرار بگیرد. در همین رابطه، باید کارگروهی با حضور اساتید دانشگاه، مسئولین مراکز دام پروری دام‌گستر و با محوریت استان تهران تشکیل شده و راهکار‌های علمی حل این معضل به صورت کارشناسی احصا شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *