صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

ناتوانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه

۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۴۲
کد خبر: ۵۲۱۰۲۴
بنیامین نتانیاهو که به پایان فرصت قانونی برای تشکیل کابینه نزدیک می‌شود با تهدید به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام سعی دارد احزاب راستگرا را برای ائتلاف تحت فشار قرار داده و از مامور شدن فرد دیگری برای تشکیل کابینه جلوگیری کند.
به گزارش گروه بین الملل ؛  روز چهارشنبه پایان مهلت قانونی ۴۲ روزه نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه است. گمانه زنی‌ها در مورد انتخابات زودهنگام در رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی «بنیامین نتانیاهو» در تشکیل کابینه ائتلافی با رای اولیه نمایندگان پارلمان این رژیم به انحلال کنست، به واقعیت نزدیک‌تر شد.

نتانیاهو که به دلایل نارضایتی ساکنان اراضی اشغالی از عملکردش و دارا بودن سه پرونده قضایی، در انتخابات پارلمانی ۹ آوریل سال جاری میلادی (۲۰ فروردین) پیروزی شکننده‌ای را کسب کرد، از سوی «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار برای تشکیل کابینه ائتلافی که در این رژیم به رویه‌ای معمول در تشکیل کابینه مبدل شده، مامور شد.

او برای تشکیل کابینه، نیاز به جلب توافق احزاب راست و ارتودکس افراطی دارد؛ امری که تا پایان روز ششم خرداد به دلیل اختلاف این احزاب با حزب حاکم اتفاق نیفتاد. به همین دلیل نمایندگان کنست در یک رای گیری اولیه به انحلال پارلمان رای دادند. رای گیری نهایی در این مورد روز چهارشنبه و همزمان با پایان مهلت نخست وزیر برای معرفی کابینه انجام خواهد شد.

نتانیاهو که در سخنرانی خود در کنست به شدت از «آویگدور لیبرمن» انتقاد کرده بود، وعده داد در زمان باقی مانده کابینه ائتلافی را تشکیل داده و از برگزاری انتخابات زودهنگام در ۱۷ سپتامبر تاریخ تعیین شده توسط کمیته ویژه کنست، جلوگیری کند. این در حالی است که نتانیاهو خودش در روز برگزاری انتخابات اعلام کرده بود تشکیل کابینه ائتلافی سخت‌تر از گذشته شده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در کنست تلاش کرد تا با القای بحران سیاسی در کشور و انتقاد از مواضع لیبرمن در مورد قانون سربازگیری که به معضلی برای او در راستای تشکیل کابینه تبدیل شده، مسئولیت ناتوانی خود در تشکیل کابینه را متوجه دیگران ساخته و از این طریق مخالفان را برای ائتلاف مجبور کند؛ او که برای تشکیل کابینه به ۶۱ کرسی نیاز دارد در انتخابات موفق شد تنها ۳۵ کرسی را به دست آورد. به همین دلیل برای تشکیل کابینه نیاز به جلب موافقت احزاب اولترا ارتودکس مذهبی که در انتخابات پارلمانی ماه آوریل ۱۶ کرسی و حزب «اسرائیل خانه ما» آویگدور لیبرمن که پنج کرسی را کسب کرده، دارد.

منتقدان بر این باورند که طرح تاریخ پیشنهادی برای برگزاری انتخابات زودهنگام ابزار فشاری است که نتانیاهو سعی دارد از آن برای متقاعد کردن لیبرمن در دست کشیدن از مواضعش در مورد قانون سربازگیری استفاده کند. دیوان عالی رژیم صهیونیستی اعلام کرده کنست تا پایان ماه جولای فرصت دارد این قانون را به تصویب برساند.

لیبرمن نیز در توییتر با اعلام عزم جدی خود برای تصویب این لایحه پاسخ نخست وزیر را داد. او همچنین اتهام حزب لیکود مبنی بر داشتن مشکل شخصی با نتانیاهو را رد کرده و گفت: این لایحه از فوریه ۲۰۱۸ در حزب متبوعش مورد بررسی قرار گرفته است.

او گفت: "من تاکنون کسی را ندیدم که در انتخابات پیروز شود، اما با هیچ حزبی برای تشکیل کابینه ائتلافی به توافق نرسد. هر کسی که عقل داشته باشد می‌داند که لایحه مد نظر ما اصولی است نه انتقام یا چیز دیگری. لیکود در تلاش است راه آسان را برای ناکامی خود پیدا کند پس من را به کارشکنی محکوم می‌کنند. اگر لیکود میخواهد کسی را سرزنش کند باید به آینه نگاه کند."

وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه ضمن انتقاد از نتانیاهو، گفت: او باید در مورد ۷۰۰ موشک شلیک شده از نوار غزه به سوی اراضی اشغالی پاسخگو باشد. لیبرمن همچنین اعلام کرد آماده عضویت در کابینه‌ای که تحت کنترل قوانین مذهبی است را ندارد.

کارشناسان و تحلیلگران تهدید به انحلال کنست به دلیل ناتوانی در تشکیل کابینه را رویه جدید و بی سابقه‌ای در رژیم صهیونیستی می‌دانند که می‌تواند پیامد‌های ناگواری برای این رژیم در پی داشته باشد.

به نظر می‌رسد نتانیاهو با گزینه تهدید به انحلال کنست درصدد است تا از گزینه ناخوشایند مامور شدن فرد دیگری برای تشکیل کابینه به دستور رئیس رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.

بنیامین نتانیاهو نخستین نخست وزیر این رژیم است که با اتهامات جنایی در زمان تصدی پست نخست وزیری مواجه شده است. دادستان کل رژیم صهیونیستی فوریه با اتهامات ارتشاء، تقلب و کلاهبرداری علیه نتانیاهو اعلام جرم کرد. از سوی دیگر تلاش نتانیاهو برای کسب مصونیت پارلمانی سبب بروز اعتراضات مردمی در سرزمین‌های اشغالی شده است.

نظرسنجی Midgam که اخیرا در کانال ۱۳ تلویزیون این رژیم منتشر شد، نشان می‌دهد که ۴۱ درصد ساکنان اراضی اشغالی، نتانیاهو را به دلیل ناتوانی در تشکیل کابینه مورد انتقاد قرار داده، ۲۷ درصد لیبرمن و ۱۴ درصد حزب «هاردیم» حزب نماینده یهودی‌های فوق افراطی را مقصر می‌دانند و ۱۰ درصد نظری ندارند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *