صفحه نخست

هفته قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

صفحات داخلی

برنامه ریزی برای کشت ۳۵۰ هزار هکتار کلزا در پاییز امسال

۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰:۴۷
کد خبر: ۵۰۸۱۰۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی از برنامه ریزی برای کشت ۳۵۰ هزار هکتار کلزا در پاییز امسال خبر داد و گفت: باید به تدریج وارد کشت انتظاری کلزا در مناطق سرد شویم.

به گزارش گروه اقتصاد عباس کشاورز در گردهمایی حمایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از رونق تولید و توسعه کشت دانه‌های روغنی به نقشه جدید کشت دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: بر اساس این نقشه به طور جدی در کشت بهاره کلزا در اراضی دیم و آبی در تناوب با گندم و جو ورود پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: در مناطق کشت بهاره گندم و جو در اراضی آبی و دیم اگر بخواهیم ۱۵ درصد از اراضی آبی در تناوب این محصولات و ۱۰ درصد در اراضی دیم با آیش کلزا بکاریم، بخش تحقیقات باید بسته‌ای را در زمینه‌های مختلف از نظر تاریخ کشت، مساحت، نوع رقم، کارنده‌ها به تفکیک مناطق و شهرستان‌های مستعد تدوین و به ما ارائه دهند.

کشاورز ادامه داد: ما یک برنامه سهل الوصول برای کشت کلزا در مناطق بهاره در استان‌هایی همچون خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد و بخشی از لرستان و کرمانشاه می‌خواهیم.

وی در عین حال به تصمیم این معاونت برای کشت کلزا در شالیزار‌های تجهیز و نوسازی شده در استان‌های گیلان و مازندران اشاره کرد و گفت: با کمک کارشناسان فنی و مهندسی، سهم ما در کشت کلزا در اراضی شالیزاری تجهیز و نوسازی شده باید تعیین و نیاز‌ها و پشتیبانی ها، ارقام و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این نسخه کشت توسط بخش تحقیقات کشاورزی مشخص شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما برای کشت کلزا در مناطق معتدل و سرد نیز باید برنامه داشته باشیم و در مناطق سرد می‌توانیم در ۱۵ درصد اراضی آبی و دیم در تناوب با گندم و جو کلزا کشت کنیم.

وی از برنامه ریزی برای کشت ۳۵۰ هزار هکتار کلزا در پاییز امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: باید به تدریج وارد کشت انتظاری کلزا در مناطق سرد شویم.

کشاورز در مورد کشت گلرنگ تصریح کرد: در اراضی دیم و کم باران، کشت گلرنگ برای تامین دانه‌های روغنی، نسخه امید بخشی است و ما یک بسته تحقیقاتی برای کاشت و توسعه گلرنگ نیاز داریم.

وی درباره سویا نیز گفت: با توجه به ناملایمات اقلیمی و بارندگی‌ها در استان‌های گلستان و مازندران باید از سویا بیشتر مراقبت کنیم.

کشاورز ادامه داد: برای کشت سویا، ظرفیت‌های خالی زیادی در کشور وجود دارد که با استفاده از قابلیت‌های عملی می‌توان از این ظرفیت‌ها بهره برد.

وی خاطر نشان کرد: در استان‌های ایلام، گلستان، مازندران و شهرستان لالی خوزستان در حد ظرفیت، کلزا در تناوب با گندم و جو تولید شده و از این رو باید به دنبال ظرفیت‌های جدید در این زمینه باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ما حدود ۳ میلیون هکتار اراضی در آیش اراضی دیم و حداقل ۴۵۰ هزار هکتار نیز اراضی آبی با کاهش سطح زیر کشت گندم داریم که می‌توان برای کشت کلزا و دانه‌های روغنی استفاده کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *