صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

قاسمی: افرادی که باید از سفر بشار اسد خبر می‌داشتند از این سفر مطلع بودند

۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴:۴۲
کد خبر: ۴۹۹۵۲۶
دسته بندی‌: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روش درستی برای ورود و خروج بشار اسد به تهران اتخاذ شد و باید به همین شکل عمل می‌شد گفت: افرادی که باید در جریان می‌بودند از سفر خبر داشتند لذا حاشیه سازی‌ها با نگاه جناحی و سیاسی که در داخل دامن زده شد را نباید به آن توجه کرد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ،  بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود درباره احتمال اختلاف میان ظریف و رئیس جمهوری در زمان استعفا گفت: استعفای ظریف نه شخصی بود و نه نشات گرفته از اختلاف با آقای روحانی بود. بلکه در جهت تلاش هرچه بیشتر برای ارتقا حایگاه وزارت خارجه بود.
 
وی ادامه داد: ظریف اعتقاد دارد وزارت خارجه باید بتواند وظایف ذاتی‌اش را انجام دهد و نیاز به اقتدار بیشتر است. نهایتا برای داشتن سیاست خارجی قدرتمند که بتواند از منزلت جمهوری اسلامی ایران نقش واقعی خود را در مجموعه کشور پیدا کند. منتسب کردن استعفا به مسائل سیاسی و جناحی تقلیل دادن موضوع اساسی، ظریف است.

وی در مورد روابط تهران و اسلام آباد اظهار داشت: روابط ایران و پاکستان دیرینه و مبتنی بر همکاری است. این روابط ادامه خواهد یافت. برخی مشکلاتی که پیش می‌آید الزاما به معنای خواست دولت مرکزی پاکستان تلقی نمی‌شود. روز‌های گذشته دو وزیرخارجه در تماس تلفنی در مورد مسایل منطقه به گفت‌وگو کردند.

قاسمی درباره طرح وزارت خارجه برای میانجیگری میان هند و پاکستان خاطر نشان کرد: ایران افزایش تنش را به مصلحت منطقه و این دو کشور نمی‌داند و از آنها خواستیم که از طریق روش‌های مسالمت آمیز مسایل را حل کنند و در این جهت هر کمکی که از ایران خواسته شود ما می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ظریف مبنی بر تاثیر تصویب «اف ای تی اف» بر اقتصاد کشور گفت: ما در روابط بانکی خارجی به یکسری نرم‌ها و ابزارهای جهانی نیازمندیم. یکی از آنها بحث اف ای تی اف است که در مجمع تشخیص مصلحت مورد بررسی است. من چنین برداشتی ندارم که این سازوکار قطعا می تواند تمام مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و آقای ظریف هم چنین اعتقادی ندارد. زیرا مشکلات اقتصادی ما تک علتی نیست. اما نهایتا پیوستن در شرایط کنونی بهتر از نپیوستن است.

قاسمی در مورد پیگیری های اخیر حادثه تروریستی زاهدان بیان کرد: موضوع مهمی رخ داد و تعدادی از مرزبان های ما شهید شدند. این مساله برای دولت و حاکمیت اهمیت دارد و پیگیری های ما با بخش های دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک ادامه دارد تا به نتیجه مطلوبی برسیم تا شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.

افرادی که باید از سفر بشار اسد خبر می‌داشتند از این سفر مطلع بودند
وی در مورد سفر بشاراسد به تهران گفت: معمولا خبر این نوع سفرها و در این سطح با توجه به حواشی و اثرات سیاسی و امنیتی که می تواند داشته باشد، از پیش داده نمی شود. روش درستی برای ورود و خروج بشار اسد اتخاذ شد و باید به همین شکل عمل می شد. افرادی که باید در جریان می‌بودند از سفر خبر داشتند و لذا حاشیه سازی ها با نگاه جناحی و سیاسی که در داخل دامن زده شد را نباید به آن توجه کرد. سفر مهمی بود و رایزنی های خوبی انجام شد.

بحران یمن نیاز به سفردرمانی ندارد
سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر وزیرخارجه انگلیس به عدن تصریح کرد: ما با بحران غم انگیزی در یمن به دلیل تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان مواجه هستیم.بعد از اقدامات جمهوری اسلامی در تماس با کشورهای اروپا برای آتش بس و امدادرسانی و نهایتا رسیدن به گفتگو در یمن, باید این روند زیر نظر سازمان ملل طی شود تا بحران پایان یابد. وضعیت امروز یمن نیاز به سفردرمانی و گفتاردرمانی ندارد و اگر دیگر کشورها علاقمند به کمک به کاهش بحران هستند, لازم است از روش های دیگر استفاده کنند تا متجاوزین دست از حمله بردارند.

قاسمی در مورد طرح رفراندوم برای برجام گفت: ما نیازی به برگزاری رفراندوم برای برجام به عنوان دستاورد وزارت خارجه نداریم.

قاسمی در خصوص تشکیل کارگروه بین الملل خروج نظامیان از سوریه گفت: مقامات رژیم اشغالگر قدس عادت به دروغ پراکنی و جنگ روانی برای تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران با روسیه و همسایگانش دارند. روابط ایران و روسیه مستحکم است و این مسایل را جنگ روانی می دانیم. ما یگان و پادگان در سوریه نداشتیم. حضور ایران مستشاری بوده است.

وی در مورد وصعیت اسدی دیپلمات ایران دستگیر شده در آلمان، گفت: روند پیگیری ها انجام می شود و وکلا کارشان را دنبال می‌کنند. امیدواریم کارهای دیپلماتیک و قضایی به نتیجه مثبتی برسد. اما تحول جدیدی را اطلاع ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد محورهای گفتگو سفر ظریف و روحانی به عراق اظهار داشت: این سفر در ادامه رایزنی های گسترده تهران با بغداد است. زمینه های مستعدی برای توسعه همکاری ها وجود دارد. پس از سفر قبلی ظریف به عراق شرایط برای این مذاکرات و همکاری ها فراهم شد. ریاست جنهوری جزئیات سفر را در زمان مناسب اعلام می کند.

قاسمی در باره اعلام حزب الله به عنوان گروه تروریستی توسط انگلیس گفت: در حالت خوشبینانه لندن دچار اشتباه راهبردی شد. در حالت بدبینانه ان به سیاست های توسعه طلبانه این کشور در منطقه برمی گردد. حزب الله بخشی مهمی از حاکمیت و پارلمان لبنان است که در مقابل تروریسم تکفیری ایستاده است و برای جلوگیری از اشاعه تروریسم حتی به اروپا کمک کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد فرصت نهایی تصویب اف ای تی اف گفت: من در خصوص اینکه مجمع تشخیص مصلحت در نهایت چه خواهد کرد , گمانه زنی ندارم و اینکه تا پایان 4 ماه فرصت اخیر به نتیجه می رسیم یا خیر, در حد گمانه زنی است و باید صبر کرد.

خبر جدیدی از وضعیت مرزبان های ربوده شده وجود ندارد
وی در مورد آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده در مرز پاکستان خاطر نشان کرد: موضوع در دست بررسی است اما خبر جدیدی در این باره ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت ونزوئلا گفت: معاون وزیرخارجه این کشور در تهران بود و گزارش مبوسطی را برای مقامات ایرانی تشریح کرد. آمریکا هنوز نیاموخته که باید در مرزهایش بماند و لذا درصدد ایجاد بحران در یک کشور مستقل است. نباید اجازه داد سیاست یکجانبه گرایی آمریکا با موفقیت همراه شود. دولت و ارتش ونزوئلا و مردم آن پایداری بسیاری داشتند. ما با دولت قانونی این کشور در تماس هستیم و با کشورهایی که می توانند نقش موثری در این رابطه ایفا کنند, مرتبط هستیم. امشب مدیرکل آمریکا وزارت خارجه به مسکو سفر می کند تا با مقامات این کشور درباره ونزوئلا گفتگو کند.

قاسمی در مورد سفر نتانیاهو به مسکو گفت: این سفر از گذشته بوده و جدید نیست. روسیه هم کشور هوشمندی است. قطعا روسیه از فرامین بی ربط رژیم اشغالگر قدس پیروی نمی‌کند. روابط ما هم با مسکو مستحکم است و سخنان نتانیاهو تاثیری بر این مساله ندارد. نهایتا رژیم اشغالگر قدس به دلیل مشکلات داخلی اش توان مقابله با ایران را ندارد.

وی درباره راهکارهای همکاری ایران و ترکیه پس از پایان معافیت های آمریکا بیان داشت: در حد بهتری این همکاری ادامه خواهد داشت. بسیاری از کشورها اعلام کرده اند اگر سازوکار اروپایی اجرایی شود تمایل دارند از آن برای ارتباط با ایران استفاده کنند. مکانیسم های دوجانبه هم وجود دارد و از آن استفاده خواهد شد.

قاسمی در مورد اقدامات وزارت خارجه برای مقابله با ادعاهای امارات در خصوص جزایر سه گانه خاطر نشان کرد: جعل سند وزیرخارجه امارات در نشست ابوظبی رویکرد غیردوستانه نسبت به ایران بود. هم در کنفرانس و هم در وزارت خارجه به این ادعا پاسخ داده شد. ما ساکت نخواهیم بود و در مقابل سخنان غلط برخورد دیپلماتیک نشان خواهیم داد. توصیه ما این است که امارات دنباله کشورهایی نباشد که فکر می کند می توانند برایش امنیت ایجاد کند.

حسین سلمانی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *