صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

۱۰ پیام سفر غیرمنتظره «قهرمان جهان عرب» به تهران

۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۹۷۷۶۸
دسته بندی‌: سیاست
سفر غیر منتظره بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تهران در مقطع کنونی که شوک رسانه‌ای و خبری در سطح منطقه و دنیا ایجاد کرد، بار دیگر معادلات و محاسبات آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را به هم زد.
گروه سیاسی ؛ «جلال چراغی» تحلیلگر مسائل منطقه در یادداشتی با موضوع «دلالت‌های دهگانه سفر بشار اسد به تهران» - که در اختیار قرار داد - نوشت: سفر غیرمنتظره بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تهران در مقطع کنونی که شوک رسانه‌ای و خبری در سطح منطقه و دنیا ایجاد کرد، بار دیگر معادلات و محاسبات آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را به هم زد.

سفر رئیس‌جمهور‌ی سوریه به تهران در مقطع حساس کنونی، پیام‌های گوناگون تلویحی و تصریحی به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

اول اینکه، این سفر نخستین سفر خارجی بشار اسد پس از نزدیک به هشت سال از آغاز جنگ علیه این کشور به‌شمار می‌رود که خود حاوی پیام‌های نهفته درباره اینکه روابط تهران- دمشق، روابطی عمیق و راهبردی است و با هیچ فراز و فرودی در سطح منطقه دچار تزلزل و تضعیف نمی‌شود.

تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای رصد تحرکات نظامی و سیاسی سوریه شکست خورد
دومین نکته در‌این‌باره این است که تلاش‌های تمام‌قد و تمام‌عیار آمریکا و رژیم صهیونیستی برای رصد تحرکات نظامی و سیاسی در عرصه سوریه بار دیگر با شکست مواجه شد و رئیس جمهور سوریه با بالاترین سطح اطمینان امنیتی و نظامی به یک سفر خارجی عزیمت کرد که این نشان‌دهنده بازیابی قدرت اطلاعاتی و امنیتی دولت سوریه است.

احتمال تغییر تاکتیک محور مقاومت در برخورد با هرگونه تجاوزگری رژیم صهیونیستی
سومین نکته‌ای که این سفر به‌طور تلویحی و تصریحی بدان اشاره می‌کند این است که اتحاد راهبردی دو کشور پیش و بیش از گذشته در برابر هرگونه تهدیدی، چه از سوی رژیم صهیونیستی و چه از سوی آمریکا و متحدان عرب آن، راسخ‌تر و مستحکم‌تر شده است و به‌نوعی از احتمال تغییر تاکتیک محور مقاومت در برخورد با هرگونه تجاوزگری رژیم صهیونیستی به تمامیت ارضی سوریه حکایت دارد.

بازتاب دیدار گرم و صمیمی رئیس‌جمهور سوریه با مقام معظم رهبری
چهارمین نکته درباره این سفر آن است که آنچه پیش و بیش از همه در رسانه‌ها درباره این خبر بازتاب یافت دیدار گرم و صمیمی  با مقام معظم رهبری بود که در این نوع دیدار گرم و صمیمی و توصیفی که معظم له از وی کردند و او را به مثابه «قهرمان جهان عرب» توصیف کردند و تصویر بسیار تأمل برانگیز که از این دیدار در رسانه‌های منتشر شد، بسیار شایان اهتمام و توجه بود و این پیام را مخابره کرد که روابط دو کشور فراتر از روابط دیپلماتیک است و این روابط در تار و پود مؤلفه‌های حاکمیتی به یکدیگر پیوند قدرت است و به‌هیچ وجه از تهدید‌های غربی‌ها و رژیم صهیونیستی تاثیرپذیر نیست.

شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران
پنجمین نکته دربار‌ها این سفر این است که بار دیگر نشان‌دهنده شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و به شکست کشاندن سیاست‌های آن در منطقه و به انزوا بردن تهران است. این سفر در شرایطی صورت گرفت که آمریکا تمام‌قد و تمام‌عیار با اعمال فشار‌های اقتصادی برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران و فروکاستن از نفوذ و قدرت منطقه‌ای آن تلاش می‌کند، اما این سفر با دلالت‌های خاص خود نشان داد که قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران قوی‌تر از آن است که چنین تلاش‌هایی بر آن تأثیرگذار باشد.

خط بطلانی بر امید‌ها و تلاش‌های آمریکا
ششمین نکته‌ای که می‌توان در ارتباط با این سفر بدان اشاره کرد ناظر بر این است که این سفر پس از کنفرانس آمریکایی- صهیونیستی ورشو علیه ایران صورت گرفت و نشان داد که اتحاد بین محور مقاومت تفکیک و تاثیرپذیر نیست و در واقع، استحکام و استواری این روابط خط بطلانی بر امید‌ها و تلاش‌های آمریکا و دنباله‌های منطقه‌ای آن علیه ایران و متحدان آن است و برگزاری کنفرانس هایی، چون کنفرانس ورشو در رسیدن به اهداف خود توفیقی حاصل نخواهد کرد.

هفتیمین نکته‌ای که این سفر دال بر آن است این است که این سفر پس از تور اخیر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به سه کشور پاکستان، هند و چین نیز ادعا‌های اخیر سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در اجلاس اتحادیه عرب و اروپا در شرم الشیخ مصر علیه جمهوری اسلامی ایران، صورت گرفت که هدف اصلی آن تلاش برای تاثیرگذاری سیاست‌های آمریکا علیه محور مقاومت بود که سفر رئیس جمهور سوریه به تهران نشان داد که قدرت کشور‌های ایران و سوریه فراتر از روابط مرسوم بین‌المللی است و به‌هیچ وجه از چنین تحرکاتی تاثیر پذیر نیست.

هشتیمن پیام این سفر به کشورهایی، چون پاکستان، هند، چین و برخی دیگر از کشور‌ها بود با این درون‌مایه که دمشق این مؤلفه قدرت را دارد که پیش‌شرط همکاری با این کشور‌ها را همکاری و داشتن روابط دیپلماتیک با تهران عنوان کند و هرگونه تلاش و فشاری علیه تهران را بر نمی‌تابد.

نهمین پیام این سر این بود که پس از اجلاس اخیر سوچی بین ر‌ؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد و میزان مقبولیت و اعتبار و جایگاه تهران را در نزد دمشق در وهله اول به اضلاع دیگر این اجلاس و در وهله دوم به تمام کشور‌های بین‌المللی ارسال کرد.

 نفوذ ایران در منطقه بسیار فراتر از آن چیزی است که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها و صهیونیست‌ها تصور می‌کنند
دهمین نکته نهفته در این سفر را نیز می‌توان این گونه برداشت کرد که نفوذ ایران در منطقه بسیار فراتر از آن چیزی است که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها و صهیونیست‌ها تصور می‌کنند، به‌ویژه اینکه این سفر پس از تشکیل کابینه لبنان که پس از نه ماه با تلاش و استقبال تهران تشکیل شد و نیز سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک به بغداد قابل تأمل می‌کند و اینکه ایران در منطقه ابزار‌ها و اهرم‌های بازی برای برهم زدن محاسبات آمریکا و رژیم صهیونیستی در اختیار دارد.

به هر روی این سفر خط بطلانی بر تبلیغات شدید رسانه‌های غربی، عربی و عبری علیه ایران و جنگ روانی علیه تهران و ایران‌هراسی بود و بار دیگر قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به رخ طرف‌های مختلف کشید. این دیدار مهم از دید رسانه های منطقه ای و بین المللی هم غافل نماند،چنانچه، المنار با انتشار عکسی متمایز از دیدار امروز مقام معظم رهبری و اسد استقبال آیت الله خامنه‌ای از رییس جمهوری سوریه را گرم خواند.

خبرگزاری لبنان نیز در ارتباط با دیدار اسد از تهران با انتخاب استقبال گرم مقام معظم رهبری از رییس جمهوری سوریه در تیتر انتخابی خبر خود در این خصوص نوشت که اسد در تهران از حمایت‌های ایران از سوریه در خلال جنگ این کشور تشکر کرد.

پایگاه اینترنتی روزنامه النهار لبنان نیز در خصوص این سفر به نقل از اسد روابط دو کشور را راهبردی خواند و نوشت که این دیدار اولین دیدار در نوع خود در هشت سال گذشته و از آغاز بحران این کشور می‌باشد.

النهار نوشت که پایگاه‌های اجتماعی این سفر را با هدف تشکر از حمایت‌های ایران از سوریه در طول بحران اخیر ارزیابی کرده اند.
تارنمای روزنامه الجمهوریه لبنان نیز با عنوان اسد در ایران نوشت که وی در این سفر بر هماهنگی و همکاری در روابط بین دو کشور تاکید کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *