صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

تاملی بر گفته‌های طرفدار واردات خودرو

۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱:۰۸
کد خبر: ۴۹۶۱۶۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
بهرام‌پارسایی نماینده مردم شیراز که از اظهار نظر‌های مختلف آن می‌توان طرفداری از واردات خودرو را استخراج کرد این روز‌ها انتقاد‌های تندی از خودروسازان می‌کند.
به گزارش گروه اقتصاد ، معلوم نیست تندباد نقد‌هایی که بر پیکره صنعت خودرو ‏می‌خورد، از کدام طرف برخاسته است. تندباد‌هایی که گاه در ‏هم پیچیده و وهم آلود و گاه مغرضانه و بی‌باک و گاه هم از ‏عمق ندانستن. دشوار است که بدانی نقد از کدام سو برخاسته ‏و چه مقصدی را در نظر دارد. برای روشن شدن موضوع به یکی ‏از اخیرترین نقد‌هایی که از سوی یکی از نمایندگان می‌پردازیم.

داندانپزشکی که خود را کارشناس خودرو هم می‌داند, ‏گهگاه چیز‌هایی می‌گوید خورند رسانه‌های عمومی که حتی ‏باورپذیری آن برای بسیاری از مخاطبین عام هم دشوار است. ‏مثلاً یکبار گفته بود که: «به طور کلی باید اذعان کرد که ‏تولید مشترک یا موظف کردن شرکت خارجی برای تولید در ‏ایران همواره ناموفق بوده است‎. ‏» چنین سخنی آن هم از کسی ‏که عنوان نماینده ملت دارد بسیار بعید است. اصلاً به ‏باور بسیاری از کارشناسان خودرو یکی از دلایل عقب‌ماندگی ‏صنعت خودروی ایران همین ایزوله بودن آن است. صنعت خودرو ‏در تمام دنیا نشان داده که برای توسعه و رشد خود نیاز به ‏مراودات بین‌المللی دارد که در این مراودات تولید مشترک ‏با یک شرکت خارجی امری بسیار متداول است. یا در اظهار ‏نظری دیگر گفته آنچه خودروسازان ایران تولید می‌کنند ‏ «خودرو» نیست! ‏

واقعا اگر بخواهیم بدون هیچ‌گونه حب و بغضی و فقط عادلانه ‏قضاوت کنیم، باید از این استاد عزیز که تمام قد به دو ‏شرکت خودروسازی (سایپا و ایران خودرو) می‌تازد و معتقد ‏است که وجود همین دو شرکت مشکل اصلی صنعت خودروی ایران ‏است؛ بپرسیم که با فرض حذف و خروج این دو شرکت از صحنه ‏صنعت خودروی ایران، چه چیزی از این صنعت باقی خواهد ‏‌ماند؟ ‏وجناب پارسایی با این حرف هابه دنبال واردات در شرایط جنگ اقتصادی است.

آنچه که مسلم است بازیگری در صنعت خودرو با سایر صنایع ‏کاملا متفاوت است. نمی‌توان به راحتی تمام کسانی که در این ‏صنعت تلاش و کوشش می‌کنند را با چوب «مدیریت نادرست» راند, ‏تمام کسانی که از بیرون به صنعت خودرو نگاه می‌کنند بدون ‏اطلاع از محدویت‌های آن می‌توانند آرایی را صادر کنند واقعاً ‏باید به این دوستان توانایی بیشتری در خود حس می‌کنند ‏گفت: گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن.
 

برچسب ها: خودرو بازار توليد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *