صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

جهان

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

جنگ دوم ۱۴۰۴

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مشعل گاز روستای ابراهیم‌آباد با اقدامات دادگستری استان گلستان پس از بیش از ۳ دهه انتظار روشن شد

۰۶ تير ۱۴۰۵ - ۱۷:۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۹۰۵۱۷۴
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
تور رسانه‌ای دادگستری کل استان گلستان امروز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد؛ برنامه‌ای که با بازدید از «قرارگاه جهادی محلات شهرداری گرگان» آغاز شد؛ مرکزی که مسئولیت رصد، پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات میز‌های خدمت قضایی را بر عهده دارد.

تور رسانه‌ای دادگستری کل استان گلستان امروز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد؛ برنامه‌ای که با بازدید از «قرارگاه جهادی محلات شهرداری گرگان» آغاز شد؛ مرکزی که مسئولیت رصد، پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات میز‌های خدمت قضایی را بر عهده دارد.

در ادامه، خبرنگاران از پروژه‌های اجراشده در محلات کم‌برخوردار و مناطق هدف شامل روستای ابراهیم‌آباد، محله انجیراب، زنگیان، لاملنگ و یکی از مدارس گرگان بازدید کردند تا از نزدیک در جریان نتایج پیگیری‌های دستگاه قضایی برای رفع موانع خدمت‌رسانی قرار گیرند.

مهم‌ترین بخش این برنامه، افتتاح طرح گازرسانی به روستای ابراهیم‌آباد گرگان بود؛ روستایی که به دلیل قرار گرفتن در طرح جابه‌جایی، بیش از ۳۰ سال از دریافت خدمات زیربنایی از جمله گاز محروم مانده بود و امروز با پیگیری‌های دستگاه قضایی، مشعل گاز آن روشن شد.

رئیس‌کل دادگستری گلستان در این مراسم گفت: این روستا از سال ۱۳۸۲ به دلیل قرار گرفتن در حریم تأسیسات، از خدماتی مانند آب، گاز، برق، تسهیلات ساخت‌وساز و وام بنیاد مسکن محروم بود.

حیدر آسیابی افزود: حدود ۹ ماه پیش در مسجد روستا میز خدمت قضایی برپا شد و عده داده شد مشکلاتی را که سال‌ها دغدغه اهالی بود تا رسیدن به نتیجه پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه قانون دولت را موظف کرده است در صورت اجرایی نشدن جابه‌جایی روستا طی پنج سال، خدمات عمومی را ارائه کند، گفت: این حکم قانونی سال‌ها اجرا نشده بود، اما با ورود دستگاه قضایی و پیگیری مستمر، امروز بخش مهمی از مشکلات مردم برطرف شده و رضایت و امید به روستا بازگشته است.

آسیابی از آغاز عملیات آسفالت مسیر دسترسی روستا نیز خبر داد و گفت: پس از تکمیل زیرساخت‌های آب و سایر خدمات، عملیات آسفالت حداکثر تا یک هفته آینده آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک ماه به پایان برسد.

وی با قدردانی از همکاری دادستان مرکز استان، معاونان دادستانی، شرکت گاز، بنیاد مسکن، شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد: تحقق این پروژه‌ها حاصل هم افزایی میان دستگاه‌های اجرایی و پیگیری مستمر دستگاه قضایی بود.

رفع گره‌های حقوقی؛ از زنگیان تا انجیراب و لاملنگ

رئیس‌کل دادگستری گلستان با تشریح دیگر اقدامات انجام‌شده در محلات کم‌برخوردار گفت: در روستای زنگیان، دانش‌آموزان برای رسیدن به مدرسه ناچار بودند از روی ریل راه‌آهن عبور کنند که با رفع موانع حقوقی و هماهنگی میان دستگاه‌ها، پروژه زیرگذر اجرایی شد.

وی همچنین به اجرای کانال هدایت آب‌های سطحی در انتهای انجیراب اشاره کرد و افزود: اختلاف میان دستگاه‌ها بر سر حریم شهر و روستا موجب توقف این پروژه شده بود که با تعیین تکلیف قانونی، اجرای آن آغاز شد و مشکل آب‌گرفتگی و تهدید سیلاب برای روستا‌های پایین‌دست برطرف شد.

آسیابی، تأمین برق برای ۸۱ خانوار در انتهای انجیراب و اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی در لاملنگ را از دیگر نتایج ورود دستگاه قضایی برای رفع موانع حقوقی عنوان کرد.

وی تأکید کرد: دادگستری مجری پروژه‌های عمرانی نیست، بلکه از جایگاه پیگیری حقوق عامه و رفع موانع حقوقی و قانونی، زمینه اجرای طرح‌هایی را فراهم می‌کند که سال‌ها به دلیل اختلاف میان دستگاه‌ها یا محدودیت‌های قانونی متوقف مانده بودند.

تشکیل شبکه مردمی رصد مشکلات محلات

آسیابی از تشکیل شبکه‌ای مردمی برای شناسایی و پیگیری مشکلات محلات گرگان خبر داد و افزود: نمایندگان مردمی در محلات هدف، مشکلات را به صورت مستقیم به معاونت حقوق عامه دادستانی گزارش می‌کنند و پس از بررسی کارشناسی، در صورت نیاز دستگاه قضایی برای رفع موانع حقوقی یا ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی ورود می‌کند.

تشکیل پرونده نظارتی برای ۴۰ مدرسه استان

رئیس‌کل دادگستری گلستان همچنین از ورود دستگاه قضایی به حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس خبر داد و گفت: برای ۴۰ مدرسه استان، که حدود ۳۰ مدرسه آن در گرگان قرار دارد، پرونده نظارتی تشکیل شده و این مدارس به طور مستمر تحت رصد معاونت حقوق عامه دادستانی هستند.

وی افزود: مسائل آموزشی، پرورشی، زیرساختی و آسیب‌های اجتماعی این مدارس شناسایی شده و دستگاه‌های مسئول موظف به رفع آنها شده‌اند. همچنین با همکاری آموزش و پرورش، توزیع مربیان پرورشی با رویکرد عدالت‌محور اصلاح شده تا مدارس مناطق کم‌برخوردار نیز از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

آسیابی با اشاره به فعالیت مجتمع «شوق زندگی» در حمایت از دانش‌آموزان آسیب‌پذیر گفت: برای دانش‌آموزان نیازمند حمایت، وضعیت اجتماعی به صورت موردی بررسی و روند رسیدگی و حمایت با همکاری دستگاه‌های مسئول دنبال می‌شود تا علاوه بر رفع مشکلات زیرساختی، زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیز فراهم شود.

انتهای پیام/