اعتراض مردم لبنان به توافق بیروت با رژیم صهیونیستی
بیروت جمعه شب شاهد اعتراضات گسترده در اعتراض به اعلام «توافقنامه چارچوب» مورد حمایت آمریکا با اشغالگران صهیونیست بود.
تظاهرکنندگان در مناطق مختلفی از جمله رمله البیضا و نزدیک مقر دولت در بیروت تجمع کردند و خشم خود را نسبت به این توافق ابراز کرده و حرکت به سمت مذاکرات مستقیم را محکوم کردند.
انسداد جادهها و تظاهرات خیابانی
معترضان در اعتراض به سیاستهای دولت در جنوب لبنان، جادههای اصلی را در منطقه سلیم سلام مسدود کردند. تجمعات مشابهی در منطقه مشرفیه و سایر مناطق ضاحیه جنوبی بیروت گزارش شده است.
تحصنهایی نیز در چندین مکان برگزار شد که در آن شرکتکنندگان توافقنامه چارچوب را رد کرده و خواستار لغو آن شدند و نسبت به هرگونه تعامل دیپلماتیک با اشغالگران صهیونیست هشدار دادند.
جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، در اولین اظهار نظر خود ادعا کرد که توافقنامه چارچوب آغاز فرآیندی با هدف «تکیه بر فداکاریهای مردم لبنان و فراهم کردن امکان بازگشت آنها به سرزمین کاملاً آزاد شده» است.
واکنشهای سیاسی و زمینه منطقهای
این اعتراضات پس از آن صورت گرفت که مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که توافقنامهای در چارچوب بین لبنان و رژیم صهیونیستی حاصل شده است و این توافقنامه را گام اول در چیزی دانست که او «سفری دشوار» خواند.
در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی این توافقنامه را دستاوردی بزرگ برای اشغالگران خواند.
علاوه بر این، نتانیاهو اعلام کرد که رژیم صهیونیستی اجازه بازگشت ساکنان لبنان را به منطقه کمربند امنیتی تحت اشغال رژیم صهیونیستی نخواهد داد و ادعا کرد که رژیم صهیونیستی تا زمانی که حزبالله خلع سلاح نشود در مناطقی از جنوب لبنان که اشغال کرده است، باقی خواهد ماند.
انتهای پیام/