دیدار مقامات قضایی کهگیلویه و بویراحمد با نماینده ولی فقیه؛ تأکید بر تداوم خط امام و رهبری و صیانت از امنیت پایدار
رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با آیتالله سید نصیر حسینی، نمایندهی ولی فقیه در استان و امام جمعهٔ یاسوج دیدار و گفتوگو کردند.
این نشست صمیمی که با محوریت تبیین سیاستهای دستگاه قضایی، تبادل نظر در خصوص مسائل جاری استان و تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل و منویات مقام معظم رهبری برگزار شد، فرصتی مغتنم برای ارائهٔ گزارشی از عملکرد یکسالهی مجموعهی قضایی و دریافت رهنمودهای عالیترین مقام معنوی استان فراهم آورد.
در ابتدای این دیدار، آیتالله سید نصیر حسینی با گرامیداشت یاد و خاطرهی شهید مظلوم دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران وفادار انقلاب و تبریک فرارسیدن هفته قضاییه، دستگاه قضایی را رکن رکین صیانت از حقوق مردم و پاسداری از ارزشهای اسلامی دانست.
وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاشهای شبانهروزی قضات و کارکنان دادگستری استان، بر ضرورت استمرار حرکت در مسیر امامت و ولایت و عمل به تدابیر حکیمانهی رهبر فرزانهی انقلاب اسلامی تأکید کردند.
نمایندهی ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به فرازهایی از سیرهی قضایی امیرالمؤمنین علی (ع)، عدالتمحوری و برخورد بدون اغماض با متجاوزان به حقوق مردم را سرلوحهی کار قوهی قضاییه برشمرد و تصریح کرد: ادامهی راه شهید بهشتی و شهدای والامقام هفتهی قوه قضاییه، جز با تأسی عملی به سیرهی نبی مکرم اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و پیروی بیچونوچرا از خط امام راحل عظیمالشأن و نائب برحق ایشان، مقام عظمای ولایت میسر نخواهد بود. امروز دشمنان قسمخوردهی این آب و خاک با جنگ ترکیبی تمامعیار در پی تضعیف پایههای اعتماد عمومی و ایجاد انشقاق میان مردم و حاکمیت هستند و قوهی قضاییه در خط مقدم این نبرد سرنوشتساز قرار دارد.
آیتالله حسینی در ادامه، با اشاره به برخی از آسیبها و تهدیدهای اجتماعی استان، خطاب به مقامات عالی قضایی استان خاطرنشان کرد: مردم شریف و غیور کهگیلویه و بویراحمد همواره در تمامی عرصههای دفاع از انقلاب و نظام اسلامی پیشقدم بودهاند و نظام سلطه را با حضور پرشور خود مأیوس ساختهاند. شایسته است دستگاه قضایی نیز با تمام توان در مسیر خدمترسانی صادقانه به این مردم نجیب گام بردارد و با قاطعیت کامل با مخلان نظم و امنیت عمومی و کسانی که آرامش روانی جامعه را هدف گرفتهاند، برخورد قانونی کند. تکریم ارباب رجوع، تسریع در فرایند دادرسی و اتقان آرا باید در دستور کار دائمی مجموعه قضایی قرار گیرد.
پل ارتباطی میان معنویت و قانون
در ادامه این نشست، محبوب افراسیاب، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تبریک هفته قضاییه و قدردانی از رهنمودها و حمایتهای همیشگی نماینده ولی فقیه، گزارشی مشروح از عملکرد دستگاه قضایی استان در یک سال گذشته ارائه کرد.
وی با تأکید بر اینکه امنیت پایدار امروز در سایه وحدت، همدلی و همافزایی کمنظیر مسئولان و همچنین حضور یکپارچه و هوشمندانه مردم بزرگوار در صحنههای مختلف حاصل شده است، اظهار داشت: به برکت الهی و در پرتو الطاف خاصهی حضرت ولیعصر (عج) و تبعیت از رهنمودهای داهیانه رهبری معظم انقلاب، تمامی توطئههای پیچیده دشمنان قسمخورده که با بهرهگیری از جنگ روانی، عملیات رسانهای و تلاش برای ایجاد اغتشاش و ناامنی طراحی شده بود، با شکستی مفتضحانه مواجه شد و دشمنان زبون بار دیگر وادار به پذیرش شکست در برابر ارادهی پولادین ملت بزرگ ایران اسلامی شدند.
افراسیاب در بخش دیگری از سخنان خود، به تشریح برنامههای تحولی دستگاه قضا در دورهی جدید پرداخت و گفت: مطالبه جدی ریاست قوه قضاییه مبنی بر مردمیسازی قوه، هوشمندسازی فرایندها و افزایش شفافیت، در سرلوحه برنامههای دادگستری استان قرار دارد و بحمدالله با استقرار کامل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، بخش عمدهای از فرایندهای خدمترسانی به مردم بدون نیاز به مراجعهی حضوری انجام میشود. با این حال، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و مصمم هستیم که در سال جاری، گامهای بلندتری در این زمینه برداریم.
گزارش دادستان مرکز استان از اولویتهای دادسرا
در ادامه این دیدار، سید وحید موسویان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز با گرامیداشت یاد و خاطرهی شهدای هفته قضاییه و تبریک این ایام، به ارائه گزارش مبسوطی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای دادسرای مرکز استان در حوزههای مختلف پرداخت.
وی با اشاره به اینکه «صیانت از حقوق عامه» بهعنوان یک تکلیف قانونی و شرعی، محور اصلی برنامهریزیهای دادسرای مرکز استان در سال اخیر بوده است، گفت: در این مسیر، گشتهای ویژهی نظارتی و بازرسیهای مستمر از بازار، مراکز تولیدی و خدماتی، با هدف جلوگیری از تضییع حقوق مصرفکنندگان و مقابله با گرانفروشی، احتکار و سایر تخلفات اقتصادی فعالتر از گذشته ادامه یافته و با متخلفان، بدون اغماض برخورد قانونی صورت گرفته است.
دادستان مرکز استان، «پیشگیری از وقوع جرایم» را از دیگر اولویتهای راهبردی این نهاد برشمرد و تأکید کرد: دادسرای یاسوج با مشارکت نهادهای امنیتی، انتظامی و فرهنگی، برنامههای گستردهای را در زمینه شناسایی و رفع کانونهای جرمخیز، مقابله با سرقت، مواد مخدر و جرایم خشن در دستور کار دارد. آمارها نشان میدهد این رویکرد پیشگیرانه، در کاهش نرخ برخی از جرایم در استان مؤثر بوده و این روند باید با قدرت تداوم یابد.
موسویان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع «ترویج فرهنگ صلح و سازش» و نقش بیبدیل مصلحین، ریشسفیدان و شوراهای حل اختلاف در کاهش ورودی پروندهها به دادگستری اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی قوهی قضاییه مبنی بر توسعهی فرهنگ صلح و سازش، دادسرای مرکز استان با تمام توان از ظرفیت بزرگان طوایف، معتمدان محلی و شوراهای حل اختلاف حمایت میکند و خوشبختانه در ماههای اخیر شاهد سازش در چندین پروندهٔ مهم و پیچیده بودیم که صلح و صفا را به جای کینه و خصومت در میان طرفین دعوا حاکم ساخت.
حفظ بیتالمال و حمایت از خانواده
دادستان مرکز استان در تشریح دیگر محورهای عملکردی این مجموعه، «حفظ حقوق بیتالمال» را از رسالتهای محوری دادسرا خواند و اظهار داشت: مبارزه قاطع با زمینخواری، کوهخواری، تصرفات غیرقانونی در اراضی ملی و منابع طبیعی و برخورد با افرادی که با سوءاستفاده از موقعیتهای خود به ثروتهای عمومی تعرض میکنند، خط قرمز ماست و در این راه با هیچکس مماشات نخواهیم کرد. پروندههای متعددی در این حوزه تشکیل و با متخلفان برخورد جدی صورت گرفته است.
موسویان همچنین «حمایت از نهاد خانواده» را از اولویتهای کاری خود برشمرد و تصریح کرد: خانواده، سلول بنیادین جامعه است و دستگاه قضایی باید با رویکردی حمایتی، در مسیر تحکیم بنیانهای آن گام بردارد. در همین راستا، دادسرای مرکز استان با تشکیل شعب ویژه و بهرهگیری از مشاوران مجرب، تلاش کرده تا حتیالامکان از ورود اختلافات خانوادگی به چرخهی قضایی جلوگیری کرده و زمینهی مصالحه و بازگشت آرامش به کانون خانوادهها را فراهم آورد.
وی در پایان، تسریع در امور مراجعان و کاهش زمان رسیدگی به پروندهها را خواست عمومی و انتظار بهحق مردم دانست و اذعان کرد: با اتخاذ تدابیر مدیریتی، تفویض اختیار به دادیاران، تشکیل کارگروههای تخصصی و پیگیری شعب نامتعارف، گامهای مثبتی در کاهش موجودی پروندههای معوق برداشته شده است. این سیاست در سال جاری نیز با جدیت بیشتر ادامه خواهد یافت و ما خود را مؤظف به پاسخگویی شفاف به مردم شریف استان میدانیم.
در پایان این دیدار، آیتالله حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن ابراز خرسندی از گزارشهای ارائهشده، بار دیگر از خدمات ارزندهی دستگاه قضایی استان قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد که با استمرار این رویکردهای ارزشمند و در سایهی تعامل و همافزایی میان همهی قوا و نهادهای انقلابی، شاهد رشد و شکوفایی روزافزون استان و افزایش رضایتمندی عمومی باشیم.
انتهای پیام/