صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

جنگ دوم ۱۴۰۴

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کاهش ۶ درصدی جرایم در استان کهگیلویه و بویراحمد/ ۳۰ درصد پرونده‌های معوق تعیین تکلیف شد

۰۲ تير ۱۴۰۵ - ۰۹:۴۵:۴۴
کد خبر: ۴۹۰۴۴۸۴
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
 رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با تشریح مهم‌ترین دستاورد‌های قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد این استان در ارزیابی شاخص‌های کلان دادرسی رتبه دوم کشور را کسب کرده و همزمان با کاهش ۶ درصدی جرایم، عملکردی فراتر از میزان ورودی پرونده‌ها به ثبت رسانده است.

همزمان با هفته قوه قضاییه، محبوب افراسیاب، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، با حضور در شبکه سیمای دنا، از کسب رتبه دوم کشور در شاخص‌های کلان دادرسی، کاهش ۶ درصدی جرایم در استان و تعیین تکلیف ۳۰ درصد از پرونده‌های معوق خبر داد.

وی دستاورد‌های دستگاه قضایی در استان را نتیجه رویکرد برنامه‌محور، اجرای سند تحول و تعامل مؤثر با دولت و مردم دانست.

محبوب افراسیاب با تشریح عملکرد دادگستری استان در سال ۱۴۰۴ گفت: در شاخص‌های کلان دادرسی به کسب رتبه دوم کشور دست یافته ایم. همچنین سرعت رسیدگی، اتقان آرا، اقناع‌پذیری آرا و توجه به حقوق عامه، شاخص‌های اصلی ارزیابی عملکرد ما هستند. سهم ۷۵ درصدی این موفقیت ناشی از همین شاخص‌هاست و ۲۵ درصد باقی‌مانده نیز به توجه ویژه به حقوق عامه اختصاص دارد.

 رئیس کل دادگستری استان تصریح کرد: در سال گذشته، ورودی پرونده‌ها به دادگستری استان ۲۳۴ هزار و ۷۷۲ فقره بوده است که با نرخ رسیدگی ۱۰۴ درصد، تمامی پرونده‌ها تعیین تکلیف شده و نزدیک به یک‌هزار فقره پرونده دارای کارکرد مثبت (ارسالی کمتر از وارده) ثبت شده است. در دادسرا‌های عمومی و انقلاب استان نیز ۶۶ هزار و ۱۴۴ فقره پرونده با نرخ رسیدگی ۱۰۱ درصد مختومه و ۶۵۹ فقره عملکرد مثبت به ثبت رسیده است. در مجموع، دادگستری استان علاوه بر انجام تکالیف محول، ۴ هزار و ۱۳۴ فقره پرونده موفق را تعیین تکلیف و رأی صادر کرده است که این خود موفقیتی بزرگ در اجرای سند تحول قوه قضاییه محسوب می‌شود.

 افراسیاب با اشاره به کاهش ۶ درصدی جرایم در استان، این دستاورد را نتیجه مستقیم تعامل سازنده سه‌جانبه میان دستگاه قضایی، دولت و مردم دانست و افزود: پیشگیری از وقوع جرم با رتبه پنجم کشوری، یکی از نقاط درخشان عملکرد استان است. هرگاه دولت در کارخانه‌ها و بنگاه‌های صنعتی با موانع حقوقی یا تولید مواجه بوده، دادگستری مستقیماً ورود کرده و گره‌گشایی کرده است. در ستاد اقتصاد مقاومتی، ذیل دبیری دادستان مرکز استان، موضوعات ملموسی همچون پتروشیمی گچساران و چندین کارخانه تولیدی بررسی و موانع حقوقی آنها رفع شده است. شاخص برخورداری قضایی استان از میانگین کلان‌شهر‌ها بالاتر است

 رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توجه ویژه رئیس قوه قضاییه به استان‌های کمتر برخوردار، آماری مقایسه‌ای از شاخص «تعداد قاضی به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت» ارائه کرد و گفت: در کلان‌شهر‌ها این شاخص میان ۱۱ تا ۱۴ قاضی است، اما در استان ما به ۲۵ قاضی رسیده است. این افزایش سطح برخورداری باعث شده تا تراکم پرونده‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یابد و همکاران قضایی ما به‌طور میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ فقره پرونده در شعب حقوقی رسیدگی می‌کنند، درحالی‌که در برخی استان‌ها این عدد به ۲۵۰ تا ۲۶۰ فقره می‌رسد.

وی تأکید کرد که در کنار کمیت، کیفیت آرا و اتقان استنادات حقوقی نیز در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد.

 افراسیاب در تشریح برنامه‌های هفته قوه قضاییه از اجرای بیش از ۳۰ عنوان برنامه خبر داد و گفت: ارائه میز خدمت در نماز جمعه تمامی شهرستان‌ها و حوزه‌های قضایی از روز جمعه آغاز شده است. موکب دادگستری نیز بیش از سه ماه است که به‌طور مستمر در مرکز استان برپاست و بنده و سایر مدیران بدون هیچ مانعی به درخواست‌ها و مشکلات مردم رسیدگی می‌کنیم.

 وی با بیان اینکه رضایتمندی عمومی حاصل تلاش شبانه‌روزی مدیران انتخابی است، خاطرنشان کرد: سال گذشته رتبه دوم کشوری را در سطح رضایتمندی مردم کسب کردیم. این یک پدیده اتفاقی نیست؛ دادستان‌ها و رؤسای دادگستری به‌صورت جهادی در صحنه حضور دارند و دادگستری را به مأمن و تکیه‌گاهی امن برای آحاد مردم بدل ساخته‌اند.

رئیس کل دادگستری استان همچنین از آغاز سومین دوره کارآموزی قضایی در استان خبر داد و اظهار کرد: دو دوره پیشین با موفقیت به پایان رسید و فارغ‌التحصیلان آن به بدنه قضایی استان تزریق شدند. امروز نیز سومین دوره با جذب ۱۰۰ درصدی جوانان بومی همین استان آغاز می‌شود. این عزیزان پس از فراغت از تحصیل به کادر قضایی استان ملحق خواهند شد و خدمت‌رسانی را بیش از پیش تقویت می‌کنند.

افراسیاب در پایان با تجلیل از همکاران قضایی و اداری استان، هدف‌گذاری آتی را ارتقای تمام شاخص‌های دادرسی به رتبه نخست کشوری عنوان کرد و گفت: حق مردم غیور، جهادگر و تاریخ‌ساز کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالاتر از اینهاست. وظیفه ماست تا پیرزن و پیرمردی که به دادگستری مراجعه می‌کند، با آرامش کامل وارد شود، دادرسی منصفانه‌ای صورت گیرد و بدون هیچ دغدغه‌ای به حق خود برسد. هر یک از هم‌استانی‌های عزیز که در گوشه‌ای از استان با اطاله دادرسی مواجه هستند، بنده شخصاً پیگیری و دستور مقتضی را صادر خواهم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *