صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

جهان

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

جنگ دوم ۱۴۰۴

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌و‌گو|

استقلال شغلی در دوران محکومیت؛ فعالیت زنان زندانی در مراکز کوثر شهرداری

۰۶ تير ۱۴۰۵ - ۱۰:۳۶:۵۹
کد خبر: ۴۹۰۴۳۰۳
رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از زندانیان جرایم مالی غیرعمد امکان یافتند تا دوران محکومیت خود را به جای حبس در محیط‌های بسته، در قالب اشتغال در مراکز کوثر سپری کنند گفت: ن مدل، فرصتی برای حضور اجتماعی و استقلال مالی زندانیان فراهم کرده است.

مریم اردبیلی، مشاور شهردار و رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، در گفت‌و‌گو با میزان، به تشریح اقدامات این مرکز در دو حوزه کلیدی «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و مددجویان» و «ارتقای سواد سایبری کودکان و نوجوانان» پرداخت و با بیان اینکه ابتکار جدید برای بهره‌گیری از ظرفیت زندانیان «رای‌باز» شکل گرفته است گفت: با تفاهمنامه‌ای که میان شهرداری تهران و سازمان زندان‌ها منعقد شد، تعداد قابل توجهی از زندانیان جرایم مالی غیرعمد امکان یافتند تا دوران محکومیت خود را به جای حبس در محیط‌های بسته، در قالب اشتغال در مراکز کوثر سپری کنند.

اردبیلی با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده در شهرداری تهران تحت عنوان مراکز «کوثر» اظهار کرد: این مراکز که عمدتاً با هدف مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی شده‌اند، اکنون به شبکه‌ای گسترده با حدود ۱۲۰ مرکز تبدیل شده‌اند که بستری برای فعالیت‌های اقتصادی متنوع فراهم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این مدل، فرصتی برای حضور اجتماعی و استقلال مالی زندانیان فراهم کرده است، افزود: در این مدل، فرد هم‌زمان با حضور در کانون خانواده و اشتغال در مرکز کوثر، محکومیت خود را نیز سپری می‌کند. بسیاری از این افراد بدون آنکه هویت‌شان به عنوان زندانی در محیط کار فاش شود، مسیر تازه‌ای را در زندگی خود آغاز کرده‌اند.

مشاور شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه‌های مربوط به حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی پرداخت و از اجرای طرح «ملکه سایبری» خبر داد و گفت: برای مقابله با مخاطرات فضای مجازی، با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، تیم تخصصی متشکل از اعضای هیئت علمی، مشاوران مدارس و متخصصان پلیس فتا، نرم‌افزاری آموزشی طراحی کردیم که در قالب یک بازی، دانش‌آموزان را با موقعیت‌های پرخطر سایبری آشنا می‌کند.

اردبیلی افزود: این طرح شامل ۷۲ موقعیت مختلف است که در هر کدام سه گزینه پیش‌روی کودک قرار می‌گیرد. دانش‌آموز با انتخاب هر گزینه و کسب امتیاز، ناخودآگاه با مفاهیم صحیح ایمنی در فضای مجازی آشنا می‌شود. صورت‌بندی سوالات در این طرح به‌گونه‌ای است که ذهن کودک را نسبت به خطرات محیط آنلاین هوشیار می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون حدود ۲ هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت کرده‌اند و با توجه به نتایج مثبت و بازخوردها، مدیریت شهری برنامه‌ریزی‌های لازم را برای توسعه و گسترش این طرح در آینده نزدیک در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *