صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

جنگ دوم ۱۴۰۴

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شهید بهشتی؛ معمار عدالت‌خواهی و مشعل دار مسیر قضا

۳۱ خرداد ۱۴۰۵ - ۰۸:۱۰:۰۲
کد خبر: ۴۹۰۳۳۱۸
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان در یاداشتی نوشت: شهید دکتر بهشتی نه تنها یک مجتهدِ حقوق‌دان، بلکه الگوی تمام‌عیارِ عدالتِ عقلانی بود؛ شخصیتی که قضاوت را نه در حصارِ صدور رأی، که در ساحتِ صیانت از کرامت انسانی، پیشگیری از خطا و تثبیتِ اعتماد عمومی معنا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در یادداشتی که به مناسبت هفته قوه قضاییه در اختیار خبرگزاری میزان قرار داد، نوشت: هفته قوه قضاییه، صرفاً یک مناسبت تقویمی نیست؛ بلکه فرصتی برای بازخوانیِ عهدِ ما در مسیر تحققِ عدالتِ دینی و مدیریتِ حکمی است. در تاریخ معاصر، شهید دکتر بهشتی نه تنها یک مجتهدِ حقوق‌دان، بلکه الگوی تمام‌عیارِ عدالتِ عقلانی بود؛ شخصیتی که قضاوت را نه در حصارِ صدور رأی، که در ساحتِ صیانت از کرامت انسانی، پیشگیری از خطا و تثبیتِ اعتماد عمومی معنا کرد.

شهید بهشتی به ما آموخت که عدالت، بدون علم ناقص است و بدون اخلاق، آسیب‌پذیر. او که خود معمارِ نهادِ قضاییِ نظام اسلامی بود، بر این باور بود که قضاوت، جایگاهِ تجلیِ شجاعتِ عقلانی و بصیرتِ سیاسی است. برای او، استقلالِ رأی و دقت در رسیدگی، صرفاً یک وظیفه اداری نبود، بلکه مأموریتی الهی برای برپایی حق و پرهیز از هرگونه سلیقه‌محوری در فرآیند‌های قضایی به شمار می‌رفت.

امروز، رویکرد تحولی و نگاهِ راهبردی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در رأس دستگاه قضا، تجسمِ عینیِ همان عدالتِ مبتنی بر حق و قانون است. ایشان با اشرافِ کامل قضایی، درک دقیقِ میدانی و مدیریتِ مقتدرانه، توانسته‌اند با سرلوحه قرار دادنِ قانون‌گراییِ بی‌اغماض در کنارِ مردمداریِ تواضع‌آمیز، جانی تازه در کالبدِ دستگاه قضا بدمند و با تمرکز بر شفافیت، نظارتِ هوشمند و اصلاحِ فرآیندها، عدالت را نه به عنوان یک واژه، بلکه به عنوان یک واقعیتِ ملموس در دسترس جامعه قرار دهند.

یاد و نام آن شهیدِ مظلوم، چراغی فراروی ماست تا دریابیم در نظام اسلامی، عدالت باید قابل لمس باشد. اگر جامعه نسبت به دستگاه قضا احساس امنیت و سلامت دارد، این ثمره همان نگاهی است که شهید بهشتی بنا نهاد؛ نگاهی که در آن، دقت در رسیدگی‌ها نباید هرگز فدایِ سرعت شود و حقوق دفاعی اصحاب دعوا، حریمی است که باید با دقت و شرافت پاس داشته شود.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و نام معمارِ دستگاه قضایی، شهید مظلوم دکتر بهشتی و شهدای گران‌قدر قوه قضاییه، تأکید می‌کنم که ما برای تحققِ آرمان‌های انقلاب، جز با عدالتِ علمی و اخلاقِ قضایی به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید. امید است در هفته قوه قضاییه، با عزم و انضباطی مضاعف، بار دیگر میراث‌داریِ خود را برای آن شهید والامقام ثابت کنیم و قضاوت را به تجربه‌ای شیرین از تحققِ عدالت برای آحاد مردم عزیز ایران تبدیل کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *