صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بخش خصوصی انگیزه‌ای برای مشارکت در توسعه حمل و نقل عمومی ندارد/اثربخشی کنفرانس‌های علمی در کاهش آلودگی

۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳:۰۹
کد خبر: ۴۸۹۲۳۴
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
شهردار تهران با بیان اینکه اجرای مستمر طرح زوج و فرد تاثیر زیادی در کاهش آلودگی ندارد، از ترخیص ۸۵ درصد از ۷۰ واگن خریداری شده مترو خبر داد.

به گزارش گروه جامعه پیروز حناچی در حاشیه «همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا» با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشکل آلودگی شهر تهران قدمتی طولانی دارد که به دهه‌های قبل بازمی‌گردد، گفت: برخلاف همه تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته این مشکل برطرف نشده و اصلی‌ترین عامل آن هم تمرکزی است که در شهر تهران ایجاد شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی در شهر تهران متمرکز است، ادامه داد: ۳۸ درصد از تولید ناخالص ملی در این شهر به دست می‌آید و ۸۰ درصد جمعیت نخبه کشور در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی گفت: البته امسال نسبت به سال‌های قبل از نظر آلودگی شرایط بهتری داشتیم و همکاران من در شهرداری دلیل آن را اجرای سخت گیرانه‌تر معاینه فنی و اعمال شیوه جدید طرح ترافیک می‌دانند. علاوه بر این شرایط اقلیمی هم در آن بی تاثیر نبوده است.

حناچی درباره محدوده زوج و فرد تصریح کرد: تمام مطالعات در مجموعه‌های مختلف مانند پلیس راهور و شهرداری تهران نشان می‌دهد که اجرای مستمر طرح زوج و فرد تاثیر زیادی در کاهش آلودگی ندارد. البته اجرای طرح‌های ضربتی مانند اعمال محدودیت طرح زوج و فرد از درب منازل که در بعضی روز‌ها اجرا شد در کنترل آلودگی موثر بوده است، اما اجرای این طرح به صورت مستمر اثر چندانی ندارد.

حناچی تاکید کرد: اینکه چه کار باید بکینم یا چه طرح جایگزینی برای آن داریم در کمیته فنی در حال بررسی است و تا زمانی که این بررسی‌ها به نتیجه نرسد نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

شهردار تهران درباره قانونی بودن دریافت عوارض از خودرو‌ها برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد نیز توضیح داد: هر لایحه‌ای را که شورای شهر تصویب کند قانونی و لازم‌الاجرا است و درباره اخذ عوارض برای پلا‌ک‌های مخالف در محدوده زوج و فرد این کار براساس مصوبه انجام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به استفاده از بخش خصوصی برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در کشور‌های دیگر بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی فعال است، اما در کشور ما به دلیل رقم بالای یارانه‌ای که سیستم حمل و نقل می‌گیرد، بخش خصوصی انگیزه‌ای برای فعالیت در این بخش ندارد.

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره میزان تاثیر کنفرانس‌هایی مانند همایش امروز پرسیده بود، اظهار کرد: به طور قطع این همایش‌ها در بررسی و حل مشکل بی نتیجه نیست، اما در برخی مواقع تصمیم‌هایی که در یک موضوع در بخش‌های مختلف گرفته می‌شود هم راستا و هم جهت نیست و گاهی متضاد است. این عامل سبب بی اثر ماندن تلاش‌ها می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از این موارد همین است که با وجود تمامی تلاش‌ها آمار نشان می‌دهد استفاده مردم از خودروی شخصی کاهش نیافته و برعکس میزان استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی رو به کاهش است. من معتقدم این رخداد‌ها به دلیل خنثی شدن برخی فعالیت‌ها به دلیل سیاست‌های متضاد است. البته قبول دارم که صنعت حمل و نقل عمومی ما مشکلات زیادی دارد، به طور مثال ۳ هزار اتوبوس کم داریم.

حناچی گفت: این خبر خوب را هم اعلام کنم که ۸۵ درصد از ۷۰ واگن مترو از گمرک ترخیص شده است و از اوایل سال آینده در خطوط مترو استفاده خواهد شد.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *