صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

«آخرین آرزو»؛ روایتی سینمایی از مظلومیت شهدای ترور

۰۴ دی ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۹:۰۲
کد خبر: ۴۸۷۳۷۵۲
فیلم "آخرین آرزو" به کارگردانی محمد بوری، با نگاهی انسانی به سراغ مادران شهدای ترور رفته و داستان مظلومیت جوانان مؤمنی را روایت می‌کند که در سال‌های ابتدایی انقلاب، تنها به خاطر اعتقاداتشان ترور شدند.

محمد بوری، کارگردان فیلم داستانی «آخرین آرزو» در گفت‌و‌گو با میزان، درباره ایده اصلی ساخت این اثر گفت: طرح اولیه فیلم توسط سارا جوان نگاشته شد و پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۴، در ادامه روند فعالیت‌های کانون فرهنگی جوانان بسیج شهید آوینی وابسته به ناحیه مقاومت بسیج ویژه کمیل مشهد، در جلسه‌ای با حضور سعید محسنی‌فر، تهیه‌کننده اثر و سایر اعضای گروه مورد بررسی قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در آن جلسه تصمیم گرفته شد ایده اولیه به فیلمنامه‌ای کامل تبدیل شود. سارا جوان متن نخستین را نوشت و این متن پس از دو مرحله بازنویسی توسط بنده، به نسخه نهایی کنونی رسید. با توجه به اینکه اثر در راستای بزرگداشت شهدای ترور استان خراسان رضوی و در چارچوب کنگره ۱۰۵۰ شهید ترور ساخته می‌شد، مرحله پیش‌تولید و انتخاب عوامل اجرایی انجام شد و گروه سازنده از میان اعضای مجموعه فرهنگی شهید آوینی، وابسته به ناحیه مقاومت بسیج ویژه کمیل مشهد، انتخاب شدند.

بوری درباره موضوع فیلم داستانی «آخرین آرزو» توضیح داد: این فیلم داستانی قصه چند تن از شهدای مظلوم اوایل انقلاب اسلامی است؛ افرادی که نه عضو سپاه، نه ارتش و نه بسیج بلکه مردم عادی بودند و تنها به‌دلیل اعتقادات و پایبندی‌شان به ارزش‌ها، به دست گروهک منافقین ترور شدند. 

وی ابراز کرد: درون‌مایه فیلم درباره جوانی مومن است که در مسجد و هیئت خدمت می‌کند و در مسیر علم‌آموزی و خدمت به مردم گام برمی‌دارد. او به دست منافقین ترور می‌شود و مادرش، در پی این حادثه، دچار اندوه و دلخوری از شهید می‌شود. پس از مدتی ندامت و احساس تنهایی، مادر شهید به بنگاه املاک مراجعه می‌کند تا همدمی بیابد. در این میان، با خانواده‌ای پرجمعیت مواجه می‌شود که قصد تصاحب خانه‌ای را دارند. 

این کارگردان خاطرنشان کرد: در کمال ناباوری، عزیز خانم، در نقش مادر شهید، داستان پسر شهیدش را در حیاط خانه ملاقات می‌کند، در حالی که او شادمان است. این دیدار منجر به آشتی نهایی، هدیه دادن خانه به آن خانواده و برآورده شدن آخرین آرزوی مادر می‌شود.

بوری افزود: شخصیت شهید در فیلم نمادین است و به شهید خاصی اشاره ندارد. در ابتدا قصد داشتیم بر اساس زندگی یکی از شهدای واقعی کار کنیم، اما با نظر بنیاد شهید خراسان مقرر شد از ذکر نام شهید مشخص خودداری شود تا شبهه‌ای برای خانواده‌ها پیش نیاید؛ بنابراین شخصیت شهید به‌صورت کلی و نماد شهدای ترور طراحی شد.

وی ادامه داد: در این فیلم از هشت بازیگر جدید استفاده کردیم که برای نخستین بار مقابل دوربین قرار گرفتند. آنها پیش‌تر در تئاتر فعالیت داشتند و در تست‌های متعدد انتخاب شدند. در کنار آنان چند بازیگر شناخته‌شده خراسانی مانند مجتبی زادفر، ماهرخ چترایی، محمد قابل، حسین منصوری و میترا جباری حضور دارند.

این کارگردان درباره هدف از ساخت این فیلم داستانی تصریح کرد: هدف اصلی ما از تولید این فیلم، زنده نگه داشتن یاد و راه شهدا است؛ همان‌گونه که مقام معظم رهبری بار‌ها تأکید کرده‌اند باید نسل جوان و نوجوان با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند. شهدای ترور از مظلوم‌ترین گروه‌های شهدا هستند که کمتر درباره‌شان سخن گفته شده است.

بوری یادآور شد: تنها حدود دو سال پیش دادگاهی با محور بررسی جنایات منافقین برگزار شد. یکی از بخش‌های این پرونده نیز به ترور‌های اوایل انقلاب مربوط بود. این دادگاه پس از چهار دهه برگزار شد و در آن به بخش‌های مختلفی از خیانت‌ها و عملیات منافقین از جمله ترور مردم و مسئولان نظام و وقایع عملیات مرصاد و فروغ جاویدان رسیدگی شد. برگزاری این دادگاه، امید تازه‌ای برای خانواده‌های شهدا ایجاد کرد. ما تلاش کردیم با تولید این فیلم یاد آنان را گرامی داریم و نشان دهیم که خون این شهدا موجب استحکام هرچه بیشتر انقلاب اسلامی شده است.

وی درباره چالش‌های ساخت این فیلم توضیح داد: ساخت فیلم در شهرستان، آن هم اثری با محتوای انقلابی، دشواری‌های خاص خودش را دارد. مهم‌ترین چالش ما مسائل مالی بود؛ چرا که معمولاً در این‌گونه آثار حمایتی از سوی اسپانسر‌های تجاری وجود ندارد. با این حال، تیم ما با عشق و انگیزه پیش رفت. مراحل پیش‌تولید حدود دوماه و تمرینات یک‌ماه به طول انجامید. فیلمبرداری نیز در پنج روز انجام شد. با وجود کمبود امکانات نسبت به تهران، سعی کردیم اثری آبرومند تولید کنیم تا دین خود را به شهدا ادا کنیم.

این کارگردان درباره علت حضور در جشنواره مردمی فیلم عمار بیان کرد: جشنواره فیلم عمار یک جشنواره خودجوش و مردمی است که بر پایه ارزش‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته و بستری مناسب برای نمایش و اکران آثار انقلابی فراهم کرده است. ماهیت مردمی این جشنواره، آن را به یکی از طبیعی‌ترین و اصیل‌ترین فضا‌های فرهنگی کشور تبدیل کرده است؛ چراکه انقلاب اسلامی نیز در اصل مردمی است و بدون مردم معنایی ندارد. به همین دلیل حضور در جشنواره عمار برای فیلمسازان دغدغه‌مند انقلاب، امری ارزشمند و افتخارآفرین است.

بوری در پایان گفت: امیدواریم این اثر مورد توجه هیئت انتخاب و داوران، تمامی دست‌اندرکاران و مسئولان جشنواره مردمی فیلم عمار قرار بگیرد و بتوانیم گامی کوچک در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برداریم. جشنواره فیلم عمار همیشه پاسخگو و همراه فیلمسازان بوده است و این نشان از تعهد و دغدغه‌مندی نیرو‌های آن دارد. ما افتخار می‌کنیم که در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) فعالیت می‌کنیم و امیدواریم اثر «آخرین آرزو» نماینده شایسته‌ای برای استان خراسان رضوی در جشنواره فیلم عمارباشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *