صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

ایران خواستار فرآیندی شفاف و فراگیر در انتخاب دبیرکل سازمان ملل است

۲۵ آذر ۱۴۰۴ - ۰۷:۵۹:۰۲
کد خبر: ۴۸۷۲۲۷۶
نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه ایران خواستار فرآیندی شفاف و فراگیر در انتخاب دبیرکل سازمان ملل است، بر عزم کشورمان برای همکاری با دبیرکل آینده به‌منظور پیشبرد صلح، عدالت، اهداف و اصول منشور تاکید کرد.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، در جریان نشست علنی شورای امنیت با موضوع: «رهبری برای صلح و انتخاب دبیر کل آتی» در ۵ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۴ آذر ۱۴۰۴) با بیان اینکه ایران خواستار فرآیندی شفاف و فراگیر در انتخاب دبیرکل است، گفت که ما آمادگی خود را برای مشارکت در گفت‌وگوهای معنادار در سراسر این فرآیند اعلام می‌کنیم؛ متن این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

از شما، خانم رئیس، بابت برگزاری این نشست علنی به‌موقع درباره رهبری برای صلح و ویژگی‌های دبیر کل آتی سازمان ملل متحد سپاسگزارم. مایلم سه نکته را مورد تاکید قرار دهم:

نخست، درباره ماده ۹۹ منشور: ماده مزبور همچنان یکی از قدرتمندترین ابزار‌های در اختیار دبیرکل سازمان ملل متحد به‌شمار می‌رود؛ با این حال، طی ۲ سال گذشته، در حالی که جهان شاهد جنگ نسل‌کُشانه و ارتکاب جنایت‌های فاحش جنگی توسط رژیم صهیونیستی در غزه، به قتل رسیدن کارکنان بشردوستانه سازمان ملل و نیرو‌های حافظ صلح این سازمان و نیز اقدام‌های تجاوزکارانه علیه کشور‌های منطقه بوده است، شورای امنیت به‌سبب وتوی یکی از اعضای دائم خود در وضعیت فلج کامل قرار داشته است؛ در چنین مقاطع حیاتی، اختیار استثنایی اعطا شده به دبیرکل بر اساس ماده ۹۹ منشور، نه به‌طور کامل، نه به‌موقع و نه با صلابت و جدیتی که اوضاع و احوال ایجاب می‌کرد، مورد اعمال قرار گرفته است.

دوم، درباره ماده ۱۰۰ منشور و ویژگی‌های مورد نیاز دبیرکل آتی: ایشان باید مظهر استقلال، سلامت اخلاقی و شجاعت باشد و تعهدی تزلزل‌ناپذیر به اهداف و اصول منشور از خود نشان دهد؛ ماده ۱۰۰ منشور، استقلال و بی‌طرفی دبیرکل و دبیرخانه را تضمین می‌کند؛ نامزدی که عامدانه در ایفای تعهد خود نسبت به پاسداری از منشور ملل متحد قصور ورزیده باشد یا از محکوم کردن حمله‌های نظامی غیرقانونی علیه تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز و تحت حفاظت که به‌طور آشکار ناقض حقوق بین‌الملل و در تعارض مستقیم با اساسنامه، ماموریت و مسئولیت‌هایِ نهادی ا‌ست که ریاست آن را بر عهده دارد خودداری کرده باشد، به‌طور بنیادین اعتماد به توانایی وی برای ایفای نقش به‌عنوان پاسدار امین منشور و انجام وظایفش به‌نحو مستقل، بی‌طرفانه و فارغ از جانبداری سیاسی یا هراس از دولت‌های قدرتمند، آن‌گونه که منشور اقتضا می‌کند، تضعیف می‌شود.

سوم، درباره ماده ۱۰۵ منشور و ضرورت حمایت از نمایندگان دولت‌های عضو: دبیرکل دارای مسئولیتی روشن، قطعی و غیرقابل عدول است؛ مسئولیتی که هم از نص صریح و هم از روح ماده ۱۰۵ منشور ناشی می‌شود؛ ایشان مسئول صیانت از حقوق و مزایای نمایندگان و تضمین مشارکت کامل و برابر تمامی دولت‌های عضو منطبق با اصل تساوی حاکمیتی مندرج در ماده ۲ منشور است؛ این حمایت‌ها صرفا جنبه نمادین ندارند؛ بلکه تعهدهایی الزام‌آور و دارای ماهیت حقوقی برای کشور میزبان به‌شمار می‌روند؛ هرگاه این حقوق از طریق اعمال محدودیت در تردد، خودداری از صدور روادید، آزار و مزاحمت یا هرگونه مداخله دیگر نقض شود، دبیرکل موظف است به‌صورت قاطع، شفاف، بدون اعمال گزینش‌گری و با بهره‌گیری از تمامی ابزار‌های حقوقی و نهادی موجود واکنش نشان دهد؛ قصور در ایفای این مسئولیت، سازمان ملل متحد را تضعیف کرده و اصل تساوی حاکمیتی را که در کانون نظام ملل متحد قرار دارد، دچار فرسایش می‌سازد.

جمهوری اسلامی ایران خواستار فرآیندی شفاف و فراگیر در انتخاب دبیرکل بوده، آمادگی خود را برای مشارکت در گفت‌و‌گو‌های معنادار در سراسر این فرآیند اعلام می‌دارد و بر عزم خود برای همکاری با دبیرکل آینده به‌منظور پیشبرد صلح، عدالت، اهداف و اصول منشور تاکید می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *