صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

معاون وزیر راه و شهرسازی: محور ریلی شلمچه–بصره تا اربعین در داخل خاک ایران تکمیل می‌شود

۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۸۷۱۹۶۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
مدیرعامل راه‌آهن در توضیح اخرین وضعیت تکمیل پروژه راه آهن شلمچه–بصره اظهار کرد: طرح با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده و تکمیل زیرسازی و روسازی مسیر در داخل خاک کشور تا اربعین سال آینده در دستور کار قرار دارد.

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال میزان درباره آخرین وضعیت راه‌آهن شلمچه–بصره اظهار کرد: برای ایران در این پروژه سه وظیفه اصلی پیش‌بینی شده بود که نخستین آن احداث خط‌آهن از خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه، به‌همراه ایجاد ایستگاه‌های باری و مسافری بود.

وی افزود: بخشی از مسیر از قبل وجود داشت، اما ایجاد خطوط ایستگاهی در نقطه صفر مرزی در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه تا اربعین امسال حداقل خطوط ایستگاهی در این محدوده ایجاد شد.

معاون وزیر راه تصریح کرد: متعهد هستیم تا اربعین، کل عملیات زیرسازی و روسازی این محور در داخل خاک کشور تکمیل شود که این تعهد به‌طور کامل انجام خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره دومین وظیفه ایران در این پروژه تصریح کرد: مین‌روبی مسیر به‌عنوان یکی از تعهدات ایران، سال گذشته و اوایل امسال به‌طور کامل انجام شد. بررسی‌ها نشان داد از مجموع ۱۶ کیلومتر پیش‌بینی‌شده، ۲ کیلومتر نیازی به مین‌روبی نداشت و ۱۴ کیلومتر باقی‌مانده پس از پاک‌سازی، تحویل راه‌آهن عراق شد و هم‌اکنون در اختیار طرف عراقی برای اجرای عملیات زیرسازی و روسازی قرار دارد.

ذاکری سومین تعهد ایران را احداث پل مهم روی رودخانه اروند و جزیره موسوم به سندباد عنوان کرد و گفت: این پل به طول ۷۰۰ متر در حال حاضر حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون سه دهانه آن احداث شده است. 

روند نصب سگمنت‌های بتنی عرشه پل به‌صورت مستمر در حال انجام است و روزانه یک قطعه سگمنت که در اهواز ساخته می‌شود، به محل پروژه منتقل و نصب می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از شمع‌های پل باقی مانده و با تکمیل آنها و ادامه روند فعلی، پیش‌بینی می‌شود با توجه به تزریق مالی مناسب و توقف‌ناپذیر بودن پروژه، اصل پل تا خردادماه سال آینده تکمیل و تحویل راه‌آهن عراق شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به وضعیت پیمانکار طرف عراقی اشاره کرد و بیان کرد: پیمانکاری که دولت عراق برای این پروژه انتخاب کرده بود، با مشکلاتی مواجه بود که عمدتاً به اختلاف نظر درباره حریم راه‌آهن، مسیر عبور و تضامین قراردادی بازمی‌گشت. 

ذاکری گفت: این مسائل در نشست دوجانبه اواخر ماه اکتبر میان راه‌آهن عراق و شرکت پیمانکار اسپانیایی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت دولت عراق تضامین این شرکت را پذیرفت که زمینه ادامه اجرای پروژه در خاک عراق را فراهم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *