صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

وزیر راه: کمبود لوکوموتیو از جمله مهم‌ترین چالش‌های صنعت ریلی است

۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۸۷۱۹۵۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش تعیین‌کننده بخش خصوصی در خروج صنعت ریلی از بحران، گفت: کمبود لوکوموتیو و کاهش شدید ضریب آماده‌به‌کاری از مهم‌ترین چالش‌های سال‌های اخیر صنعت ریلی بوده است.

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان ریلی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت بازگشت ارزش افزوده نداشته باشد، اما نشان‌دهنده تعهد و دلسوزی سرمایه‌گذاران نسبت به مردم و آینده این سرزمین است.

وی با اشاره به سال‌ها کم‌توجهی و وجود دشواری‌ها در مسیر توسعه حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: مجموعه گفت‌و‌گو‌های صورت‌گرفته میان دولت، بخش خصوصی و مجلس، این باور را تقویت کرده که صنعت ریلی وارد مسیر احیا شده و توسعه‌ای پایدار در انتظار آن است. برگزاری چهارمین نشست با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران حوزه ریل در ماه‌های اخیر، حاصل یک کار تیمی، اراده جدی و باور مشترک برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌افزایی میان دولت، بخش خصوصی و سازندگان داخلی یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این دوره است، ادامه داد: بازخورد‌های یک سال و اندی گذشته نشان می‌دهد آینده‌ای روشن‌تر از گذشته پیش روی صنعت حمل‌ونقل ریلی قرار دارد.

صادق با اشاره به گلوگاه‌های توسعه ریلی اظهار کرد: علاوه بر موضوع زیرساخت و تکمیل کریدور‌های ریلی که در بالاترین سطوح مورد تأکید قرار دارد، کمبود لوکوموتیو و کاهش شدید ضریب آماده‌به‌کاری از مهم‌ترین چالش‌های سال‌های اخیر بوده است؛ به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۳ آماده‌به‌کاری لوکوموتیو‌ها به زیر ۵۰ درصد رسید که در تاریخ راه‌آهن بی‌سابقه بود.

وی افزود: نخستین گام، خروج از بحران بود، اما هدف نهایی، حرکت در مسیر توسعه است. در این مسیر مشخص شد کمرنگ شدن نقش بخش خصوصی یکی از عوامل اصلی بروز بحران بوده و همین مسئله، اراده دولت را برای جبران عقب‌ماندگی‌ها تقویت کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت تصمیم‌گیری‌های به‌موقع و جسورانه بیان کرد: تأمین فوری منابع مالی برای نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها، افزایش ضریب آماده‌به‌کاری، پرداخت بخش عمده مطالبات شرکت‌های خصوصی مالک لوکوموتیو و اصلاح تعرفه‌ها از جمله اقدامات اساسی ماه‌های نخست بود. این اقدامات با همکاری سازمان برنامه و بودجه و مدیریت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

صادق اصلاح تعرفه‌های ریلی را گامی مهم برای بهبود اقتصاد بهره‌برداری و ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری دانست و گفت: فاصله معنادار تعرفه‌های ریلی با بخش جاده‌ای، نیازمند تغییر پارادایم است؛ تغییری که با حمایت مجلس شورای اسلامی، کمیسیون عمران و تأکید رئیس‌جمهور در حال پیگیری است. 

وی با اشاره به محدودیت‌های دولت برای تأمین مستقیم لوکوموتیو تصریح کرد: شکستن انحصار و اعتماد به بخش خصوصی، راهکار اصلی این حوزه است. حضور فعال سرمایه‌گذاران و برگزاری نشست‌های مستمر با بخش خصوصی نشان می‌دهد مسیر درستی انتخاب شده و صنعت ریلی در حال حرکت رو به جلو است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور سه شرکت خصوصی برای سرمایه‌گذاری در توسعه مرکز لجستیک آپرین اظهار کرد: توسعه مراکز لجستیکی به‌عنوان پیشران افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی، نقش مهمی در تحقق اهداف کلان این بخش خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *