صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

تدوین بسته اصلاحات ریلی برای تحقق سهم ۳۰ درصدی حمل بار ریلی

۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۱:۵۵
کد خبر: ۴۸۷۱۹۳۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکالیف برنامه هفتم توسعه در حوزه حمل‌ونقل، اظهار‌کرد: بسته‌ای شامل ۳۰ اصلاح سیاستی برای افزایش سهم حمل بار ریلی تدوین شده است که تحقق آن نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین، اصلاح قیمت‌گذاری سوخت و تقویت نقش بخش خصوصی در شبکه ریلی کشور است.

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در مراسم امضای قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان ریلی، با اشاره به تکالیف سنگین وزارت راه و شهرسازی در برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: تحقق سهم ۳۰ درصدی حمل بار ریلی که در برنامه‌های سوم تا ششم توسعه نیز تکرار شده، با توجه به رشد حمل‌ونقل در کشور، نیازمند برنامه‌ای مدون و سرمایه‌گذاری‌های سنگین است.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در راه‌آهن و با حمایت جدی وزارت راه و شهرسازی، برنامه‌ریزی‌هایی آغاز شده و امیدواریم این روند با پشتیبانی نمایندگان مجلس تداوم یابد. هدف اصلی، نهادینه‌سازی اصلاحات سیاستی و دستیابی به تأمین مالی پایدار برای فعالیت‌های حمل‌ونقل ریلی است.

مدیرعامل راه‌آهن با تشریح بسته اصلاحات سیاستی در دست تدوین، بیان کرد: در این بسته حدود ۳۰ سیاست تعریف شده که محور نخست آن اصلاحات بازار و مدیریت تقاضاست. 

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این مسیر باید جذابیت فعالیت در بخش حمل‌ونقل ریلی برای فعالان و به‌ویژه بخش خصوصی افزایش یابد تا روند ورود سرمایه تسهیل شود.

وی ادامه داد: اصلاح قیمت‌گذاری سوخت و کاهش یارانه پنهان در حوزه حمل‌ونقل از موضوعات کلیدی این بسته است. راه‌آهن به دنبال ایجاد بورس سبز سوخت حمل‌ونقل مبتنی بر سازوکار عرضه و تقاضا و با حداقل مداخله دستوری است و پیشنهاد‌های لازم در این زمینه برای دولت و مجلس آماده می‌شود.

ذاکری افزود: در حوزه مشوق‌ها، معافیت سوختی مبتنی بر عملکرد پیش‌بینی شده است؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌ها و صاحبان بار با استفاده از بورس سبز سوخت و انتقال بار از طریق ریل، نسبت به سال پایه از معافیت‌هایی بهره‌مند شوند. 

مدیرعامل راه‌آهن گفت: اعمال تخفیف در کرایه‌ها از دیگر ابزار‌های تشویقی است که تا حد مقدور اجرایی شده، اما بدون اصلاح قیمت سوخت، جایگاه واقعی حمل‌ونقل ریلی برای صاحبان بار آشکار نخواهد شد.

وی با اشاره به سیاست‌های مکمل، اظهار کرد: تعدیل تدریجی قیمت سوخت، کاهش تعرفه‌های بندری و هدف‌گذاری سهم ۲۵ درصدی حمل ریلی در بنادر از دیگر تکالیف برنامه است که با همکاری بنادر دنبال می‌شود. کاهش تعرفه خدمات بندری و لجستیکی برای استفاده از ریل می‌تواند نقش مهمی در سوق‌دادن بار به شبکه ریلی ایفا کند.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین به معافیت ۲۰ درصدی عوارض گمرکی در مراکز لجستیک ریلی اشاره کرد و گفت: نخستین بندر خشک کشور در آپرین فعال شده و با استقرار گمرک، اقدامات عملی برای رونق این مرکز آغاز شده است، اما ایجاد جذابیت‌های بیشتر برای استفاده صاحبان کالا از این ظرفیت ضروری است.

وی محور دوم بسته اصلاحات را ارتقای عملیات و بهره‌برداری شبکه دانست و تصریح کرد: استفاده از سامانه‌های هوشمند مدیریت تخصیص ظرفیت، کنترل ترافیک و واگذاری بخشی از مدیریت ترافیک به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد. آیین‌نامه قطار‌های کامل تدوین و نحوه اجرای آن مشخص شده و انتظار می‌رود طی یک ماه آینده، اجرای پایلوت این طرح توسط شرکت‌های خصوصی در محور‌های مشخص آغاز شود.

ذاکری اظهار کرد: با اجرای این اصلاحات، افزایش تعداد قطار‌های باری، ارتقای بهره‌وری شبکه ریلی و کاهش زمان سیر قطار‌ها محقق خواهد شد و زمینه برای رشد پایدار حمل‌ونقل ریلی کشور فراهم می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *