صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

اتمام دو پروژه ریلی تا پایان سال/ تعداد رام‌های قطار تهران و حومه افزایش می‌یابد

۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۹:۴۱
کد خبر: ۴۸۷۱۶۵۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر راه و شهرسازی با مرور بیش از یک سال عملکرد دولت چهاردهم اعلام کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه حمل‌ونقل و مسکن اولویت اصلی است و پروژه‌های کلیدی شامل ریل‌گذاری چابهار-زاهدان، اتمام راه‌آهن میانه-اردبیل، مذاکرات ساخت راه‌آهن رشت-آستارا، توسعه آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی، افزایش پرواز‌ها و توسعه حمل‌ونقل دریایی در دستور کار دولت قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق با بیان اینکه رویکرد دولت چهاردهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است، اظهار کرد: در یک سال و اندی از عمر دولت، پروژه‌های متعددی در حوزه ریل، جاده، مسکن و شهرسازی که از گذشته آغاز شده، اما تکمیل نشده بودند، در دستور کار قرار گرفتند. تمام تلاش ما بر اتمام این پروژه‌هاست، زیرا آثار خدماتی مهمی برای مردم دارند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت در حوزه مسکن نام‌گذاری‌های جدید انجام نداده است، گفت: برخلاف دولت‌های گذشته که پس از آغاز فعالیت، عنوان برنامه‌ها تغییر می‌کرد، ما بدون ورود به نام‌گذاری، از ابتدا وارد عمل شدیم. البته شرایط طی سال گذشته عادی نبود؛ از روز تحلیف رئیس‌جمهور با سختی‌های متعدد مواجه شدیم، از جمله تشدید تحریم‌ها، جنگ ۱۲روزه، مطالبات انباشته سال‌های گذشته که نیازمند پاسخگویی بود و ناترازی‌هایی در اعتبارات، مطالبات بازنشستگان، آب و انرژی.

وی افزود: در وزارت راه و شهرسازی با انبوهی از پروژه‌هایی روبه‌رو بودیم که به مراحل مختلف پیشرفت رسیده‌اند و همچنان نیز وجود دارند. پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه راه‌آهن و جاده بسیار زیاد است.

صادق با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت چهاردهم، دیپلماسی حمل‌ونقل بوده است، گفت: آثار سفر‌های رئیس‌جمهور و نوع گفتمان ایشان با رؤسای جمهور و مسئولان حمل‌ونقل و ترانزیت کشور‌های مختلف قابل مشاهده است. در این سفر‌ها بر دیپلماسی، ترانزیت و لجستیک تمرکز جدی شده و تلاش می‌کنیم جایگاه استراتژیک ایران در منطقه و جهان، با وجود تحریم‌ها، پررنگ‌تر شود. هرچند برخی به دنبال احداث کریدور‌هایی برای دور زدن ایران هستند، اما جغرافیای ایران همچنان مهم‌ترین مسیر‌های امن و آسان‌دسترس را پشتیبانی می‌کند.

احیای مسیر پاکستان–ایران–ترکیه/پیگیری مسیر تهران_آنکارا

وی تأکید کرد: دیپلماسی حمل‌ونقل را با قدرت ادامه می‌دهیم. مهم‌ترین محور آن، کشور‌های همسایه هستند. تجربه نشان داده ارتباط مؤثر با همسایگان نزدیک نتایج قابل توجهی داشته است. پس از سال‌ها، قطار باری از چین برای عبور به اروپا وارد ایران شد. با روسیه درباره راه‌آهن رشت- آستارا گفت‌و‌گو شده و از تمام ظرفیت‌ها برای تسریع اجرای پروژه استفاده کرده‌ایم. در حوزه مسافری نیز با ترکیه همکاری‌ها تقویت شده؛ قطار تهران- وان مجدداً فعال شد و مسیر تهران- آنکارا پیگیری شد. همچنین پاکستان حمل بار از طریق ایران به ترکیه را از سر گرفته و مسیر پاکستان- ایران- ترکیه احیا شده است. با افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان نیز مذاکراتی انجام شده است. حتی در روز وقوع انفجار در بندر شهید رجایی، میزبان هیأت قزاقستانی برای بازدید و پیگیری ایجاد سایت لجستیک بودیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در سفر آتی به قزاقستان همراه با رئیس‌جمهور، پیگیری یکی از قرارداد‌های مربوط به سایت لجستیکی در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین با تأکید بر جدیت دولت در پیشبرد دیپلماسی حمل‌ونقل، گفت: افزایش تعداد پرواز‌ها و مقاصد پروازی، راه‌اندازی کشتی تفریحی مسقط- چابهار و تفاهم‌نامه‌های گردشگری دریایی و حمل بار در دریای خزر از دیگر دستاوردهاست.

اتمام راه آهن چابهار_ زاهدان تا پایان سال

صادق درباره مسیر ریلی چابهار- زاهدان اظهار کرد: این پروژه طی سال‌های گذشته پیگیری شده و مورد تأکید مقام معظم رهبری است. سال گذشته مسیر خاش- چابهار راه‌اندازی شد. اکنون بخش عمده مسیر ۴۷۵ کیلومتری ریل‌گذاری شده و ریل‌گذاری کامل آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد. رکورد‌های کم‌نظیری در ریل‌گذاری ثبت شده است؛ روزانه سه کیلومتر و حتی بیشتر. رئیس‌جمهور نیز این پروژه را با جدیت پیگیری می‌کند. کشور‌های هند، پاکستان، ترکمنستان و روسیه نیز به دلیل ظرفیت حمل بار این مسیر، آن را دنبال می‌کنند و بهره‌برداری پروژه سال آینده انجام خواهد شد.

وی درباره احداث راه‌آهن میانه- اردبیل گفت: این پروژه نیز تا پایان سال به اتمام می‌رسد و ریل‌گذاری و ایستگاه‌ها هم‌زمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

راهسازی بدون همراهی بخش خصوصی ممکن نیست

عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به پیشرفت در نوسازی ناوگان، آماده‌به‌کاری لکوموتیوها، بهره‌برداری ریلی و تجهیز زیرساخت‌ها گفت: برای افزایش جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آزادراه‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. راهسازی بدون همراهی بخش خصوصی ممکن نیست. قرارداد‌های متعددی منعقد شده و مصوبات دولت برای توسعه شبکه شمال-جنوب و شرق- غرب اخذ شده است. با وجود شرایط دشوار، استقبال بخش خصوصی نسبت به سال‌های قبل چشمگیر بوده است. به‌عنوان نمونه در بازدید از آزادراه ساوه-سلفچگان ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی افزود: در کنارگذر شمالی کرج نیز شاهکار مهندسی در حال شکل‌گیری است و پروژه تا پایان سال به پایان می‌رسد. این پروژه با ابتکار مولدسازی اراضی پیش رفت و سهم دولت از محل مولدسازی تأمین شد.

در همه نقاط کشور پروژه فعال راه و مسکن داریم

وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد که در حوزه راه، ریل، مسکن یا راه روستایی پروژه فعال نداشته باشیم. حتی در دوران جنگ ۱۲روزه نیز هیچ پروژه‌ای متوقف نشد و افتتاح‌ها و عملیات‌ها ادامه داشت. هم‌افزایی داخلی در وزارتخانه و پشتیبانی دولت قابل توجه است. در پروژه‌های رشت- آستارا و چابهار- زاهدان، سازمان برنامه و بودجه با دستور رئیس‌جمهور از محل استجازه تخصیص اعتبارات را انجام می‌دهد. انگیزه و اراده جدی برای ادامه کار داریم، زیرا مردم در همه بزنگاه‌ها حامی دولت بوده‌اند.

افزایش تعداد رام‌های قطار تهران و حومه

وی گفت: طی سه هفته اخیر جلسات هفتگی درباره ریل و قطار حومه‌ای برگزار شده و به‌زودی تعداد رام‌های قطار تهران و حومه افزایش خواهد یافت و گلوگاه‌های زیرساختی برطرف می‌شود.

صادق در پاسخ به پرسشی درباره کمبود ۶ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان برون‌شهری، وزیر راه و شهرسازی گفت: کمبود در این حوزه کاملاً محسوس است. دو اقدام اساسی انجام شده که نتایج آن تا پایان سال آینده مشاهده خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *