آنچه در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران گذشت
جلسه سیصد و هفتادوهفتم شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز یکشنبه ۱۶ آذر ماه در محل صحن شورای شهر تهران برگزار شد.
در این جلسه مهدی چمران رئیس شورای شهر تاکید کرد: یاد شهدای دانشجوی دانشکده فنی تهران در زمان ستم شاهی را نباید فراموش کرد که زمینه ساز شکلگیری روز دانشجو شد.
چمران تصریح کرد: وزارت نفت تاکید دارد که سوختهایی مانند بنزین، گازوئیلی که در اختیار جامعه قرار میدهد کیفیت مطلوب دارد، اما بخشهای پژوهشی و دانشگاهها تاکید دارند. سوخت ارائه شده ۵۰ هزار پی پیام آلودگی دارد، در حالی که استاندارد جهانی ۵ هزار پی پیام آلودگی برای سوخت در دنیا ثبت شده است تا زمانی که سوخت پاک استفاده نشود شرایط برای کاهش رفع آلودگی پدیدار نخواهد شد.
رئیس شورای شهر به میزان سوخت ماشینها در سطح شهر اشاره و اظهار کرد: هم اکنون میزان مصرف سوخت در ماشینها ۱۲ لیتراست در حالی که باید این میزان به ۵ لیتر کاهش پیدا کند و این مهم در کنار سوخت پاک امکان پذیر است. باید به سمت اتوبوسهای برقی و گاز حرکت کنیم و اتومبیلها نیز از سوخت پاک استفاده کنند.
وی به بررسی میزان آلایندگی موتور سیکلتها پرداخت افزود: حدود ۲۲ درصد از آلودگی شهرها به دلیل موتور سیکلتها است در حالی که میتوان از دوچرخهها برای حمل و نقل استفاده کرد و دولت باید برای تشویق جامعه به این سمت حرکت کند در عین حال حضور موتور سیکلتهای برقی نقش موثر بر حرکت به سمت کاهش آلایندگی را دارد و شورای از این رویکرد حمایت خواهد کرد.
سرانجام دوچرخههای شهرداری
سپس سوده نجفی عضو کمیسیون سلامت شهری و محیط زیست طی تذکری در مورد نقش آلایندگی موتور سیکلتها گفت: در کنار توسعه مترو توسعه استفاده از دوچرخه به جای موتور سیکلت میتواند نقش موثری در کاهش آلایندگی داشته باشد اگرچه دوچرخههایی که در سطح شهربود به واسطه پایان دوره قرارداد، توسط شهرداری جمع آوری شده و اکنون در زیر پل جوادیه رها شده است و نیازمند رسیدگی است.
تاکسی اینترنتی شهرزاد فعال است؟
در ادامه احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز ضمن ارائه تذکری درباره رویکرد تاکسی اینترنتی شهرزاد گفت: بعد از گذشت مدتی از رونمایی سرانجام این طرح با رکود همراه شد وسرنوشتی همااند کارپینو به خود گرفت در عین حال از ۶ بند توافقی که برای آن در نظر گرفته شده بود تنها یک بند آن به اجرا گذاشته شد، در حالی که قرار بود این طرح پاسخی به مطالبات مردم و تسهیل سفرهای هوشمند برای همشهریان تهرانی باشد. این طرح تنها در قالب تشریفات مالی بود و هزینهای چند میلیاردی برای شهرداری به دنبال داشته است. این مهم به دلیل عدم امکان سنجی مناسب زمین گیر شد وبه نوعی شفافیت را زیر سوال برده است. . نکته دیگر اینکه تاکسیهای برقی نمیتوانند عضو شهرزاد شوند و این یک چالش است. در حالی که ۴۰ درصد از تاکسی عضو اپلیکیشنهای حمل و نقل عمومی مانند اسنپ و تپسی شدند.
انتظارات معلولان از خدمات شهری برآورده شده است؟
زهرا شمس احسان نیز در ادامه گفت: تحول در مدیریت شهری برای ارائه خدمات مناسب معلولان در قالب شهر فراگیر و مناسب سازی فضای شهری نکته مهم است که نباید آن را به فراموشی سپرد.
وی ادامه داد: محدوده معلولیتهای جسمی حرکتی متمرکز بوده و معلولیتهای ذهنی، رشدی و عصبتحولی از جمله اختلال طیف اوتیسم، اختلالات یادگیری و معلولیت ذهنی در حاشیه برنامهریزی شهری قرار گرفتهاند. این در حالی است تعداد قابل توجهی از افراد دارای معلولیت در کشور، دارای معلولیتهای ذهنی و عصب تحولی هستند. این گروه از شهروندان، نه تنها نیازمند رفع موانع فیزیکی، بلکه نیازمند طراحی فضاهایی هستند که از منظر شناختی، حسی وارتباطی پاسخگوی نیازهای ویژه آنان باشد.
شمس احسان تاکید کرد: ضروری است تا برای نهادینهسازی معیارهای طراحی فراگیر در نظر گرفته شده و در تمامی دستورالعملهای شهرسازی و طراحی فضاهای عمومی اجرا شود و نظام ارزیابی و نظارت مستمر برای تضمین رعایت این استانداردها تعریف شود.
اقدامات انجامشده برای تامین اتوبوس فاصله قابلتوجهی با نیاز واقعی شهر دارد
هاشمی تشکری عضو کمیسیون حمل و نقل شهری نیز گفت: طبق برنامه باید در پایان این دوره ۷۵۰۰ اتوبوس فعال در شهر حضور داشته باشد و با احتساب سایر اتوبوسهای غیر فعال این عدد باید به ۹۰۰۰ دستگاه میرسید. اما در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ اتوبوس کسری داریم و مجموع اقدامات انجامشده، چه آنچه دولت تحویل داده و چه آنچه شهرداری خریداری کرده، تنها به حدود ۱۸۰۰ دستگاه رسیده است که فاصله قابلتوجهی با نیاز واقعی شهر دارد.
وی با اشاره به قراردادهای منعقدشده در سالهای گذشته افزود: شهرداری تهران حدود ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بسته، اما تاکنون فقط ۱۵۰۰ دستگاه وارد تهران شده و مابقی قراردادها به سرانجام نرسیده است. در گذشته قراردادهایی با شرکتهای مختلف عقاب و اسناد برای تامین ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس انجام شد. اکنون از ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس روی کاغذ، فقط ۱۵۰۰ دستگاه عملیاتی شده در عین حال تعداد پرسنل شرکت از ۱۸ هزار نفر به ۵۰۰۰ نفر کاهش یافته که این کاهش سبب شده عملا یک شرکت واحد دوم شکل بگیرد.
هاشمی تشکری تاکید کرد: در گذشته شرکت واحد هم مالک اتوبوسها بود و هم جمعیت انبوهی از کارکنان را در اختیار داشت، اما تجربه نشان داده مدیریت دولتی در حوزه حملونقل معمولاً مبتنی بر ضرر و زیان است.
انتهای پیام/