صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

کاهش ۵۰ میلیونی هزینه سوخت با مصرف سی‌ان‌جی/ ۵۵ هزار خودرو گازسوز تولید می‌شود

۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۹:۰۵
کد خبر: ۴۸۷۰۶۵۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به کاهش ۵۰ میلیونی هزینه سوخت با مصرف سی‌ان‌جی، اظهدر کرد: اختلاف قیمت بنزین و سی‌ان‌جی به‌حدی است که هزینه سالانه سوخت خانوار‌های پرمصرف در صورت استفاده از سی‌ان‌جی تا ۵۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

سعید رحمان سالاری امروز (شنبه، ۱۵ آذر) در برنامه «میز اقتصاد» با موضوع بررسی جزئیات مصوبه نرخ سوم بنزین و تنوع سبد سوخت با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته ۲۳۶۵ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور احداث شده است، اظهار کرد: ظرفیت این جایگاه‌ها ۴۰ میلیون مترمکعب و میزان مصرف هم‌اکنون ۱۶ میلیون مترمکعب معادل ۱۶ میلیون لیتر بنزین است.

وی یکی از دلایلی که سبب استقبال کم مردم از سوخت دوم شده، قیمت دانست و افزود: باید اختلاف قیمت معناداری بین بنزین و سی‌ان‌جی وجود داشته باشد تا مصرف‌کننده به سمت سوخت جایگزین برود. دلیل دیگر استقبال کم، تولید خودرو ازسوی خودروسازهاست؛ هم‌اکنون میزان تولید خودروی سی‌ان‌جی کاهش پیدا کرده است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به امضای قرارداد با خودروساز‌ها برای تولید خودرو با مخزن سی‌ان‌جی بیان کرد: طرح تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز با امضای قراردادی با دو خودروساز بزرگ کشور در یک سال گذشته آغاز و مقرر شد ۵۵ هزار خودرو شامل وانت‌بار و تاکسی تولید شود.

رحمان‌سالاری با بیان اینکه از سوی دیگر، طرح تبدیل خودرو‌های بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز آغاز شده و سرعت آن در یک سال گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: تاکنون حدود ۱۸ هزار خودرو در سامانه ثبت شده است. همچنین هم‌اکنون تعداد بسیار زیادی مخزن در کشور تولید شده و مشکلی بابت تأمین مخازن وجود ندارد.

وی از تغییر نسل کیت‌ها از یک به چهار خبر داد و افزود: کیت نسل ۴ آخرین فناوری روز است. تفاوت کیت نسل ۴ و نسل یک این است که میزان مصرف سی‌ان‌جی و آلودگی هوا در کیت نسل چهار ۱۵ درصد کاهش می‌یابد و میزان پیمایش و راندمان ۱۵ درصد افزایش و آلایندگی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه طرح تبدیل مخزن کاملاً رایگان است، تصریح کرد: نوبت‌دهی سیستمی خواهد بود و بسته به وضع کارگاه‌ها بین سه روز تا یک ماه زمان می‌برد. هم‌اکنون از ۳۱۲ هزار تاکسی، بیش از ۲۸۰ هزار خودرو یعنی ۹۰ درصد دوگانه‌سوز هستند؛ همچنین از ۲۶۰۰ وانت‌بار، بیش از ۱۳۰۰ خودرو یعنی بیش از ۵۰ درصد سی‌ان‌جی‌سوز هستند؛ به همین دلیل صف خودرو‌های شخصی بیشتر است. باید توجه داشت که هزینه کیت و نصب حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که ازسوی دولت پرداخت می‌شود؛ اما برخی خودرو‌ها به تعمیرات دیگری نیاز دارند که هزینه آن باید ازسوی مالک خودرو پرداخت شود.

رحمان سالاری با اشاره به اینکه متقاضیان تأسیس جایگاه ال‌پی‌جی نیز می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند، گفت: تا پایان هفته جاری، فراخوان خودرو‌هایی که متقاضی ال‌پی‌جی‌سوز کردن خودروی بنزین‌سوز هستند منتشر می‌شود. همچنین خودرو‌هایی که قبلاً ال‌پی‌جی‌سوز شده‌اند باید گواهی سلامت دریافت کنند.

وی در پایان درباره اختلاف قیمت سی‌ان‌جی و بنزین تصریح کرد: اختلاف قیمت نرخ اول بنزین با سی‌ان‌جی یک‌سوم، نرخ دوم یک‌ششم و نرخ سوم یک یازدهم است؛ بنابراین هزینه خانوار فرد پرمصرف در سال ۵۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *