صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

بهر‌ه‌برداری از طرح‌های فناوری، رونمایی از سند راهبردی سازمان ثبت احوال کشور

۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۶:۳۳
کد خبر: ۴۸۷۰۵۷۳
سند راهبردی سازمان ثبت احوال کشور و همچنین طرح‌های فناوری در حوزه هوشمندسازی خدمات هویتی با حضور رئیس سازمان ثبت احوال کشور، از رونمایی و مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان سازمان ثبت احوال کشور افتتاح شد.

طبق اعلام روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، هاشم کارگر در مراسم بهر‌ه‌برداری از طرح‌های فناوری، رونمایی از سند راهبردی و افتتاح مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان سازمان ثبت احوال کشور، گفت: چشم اندازی که برای سازمان ثبت احوال پیش بینی کردیم یک سازمان هوشمند ثبت احوال است بنابراین همه برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های این سازمان در مسیر تحقق این چشم انداز‌هاست.

وی بیان داشت: این سازمان در راستای این چشم انداز بستر‌های خوبی را برای هوشمندسازی سازمان و عرضه خدمات به صورت الکترونیک فراهم نموده است و طی این سال‌ها زیرساخت‌های لازم برای این امر فراهم گردید که می‌توان به راه اندازی سامانه هدا و سامانه سهیم اشاره نمود.

هاشم کارگر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال، گفت: هم اکنون با توسعه فناوری‌های نوین و ورود به عصر جدیدی از تحولات فناورانه و اجتماعی، این سازمان نیز با رویکرد هوشمند سازی خدمات و ایجاد سازمانی پویا و مجازی با حفظ دستاورد‌های گذشته به سمت برنامه ریزی در مسیر آینده گام برداشته است و در این راستا اقدام به تدوین سند راهبردی سازمان ثبت احوال کشور در افق ۱۴۱۴ نموده است.

وی بیان داشت: این سند با رویکرد توسعه خدمات هوشمند و تبدیل سازمان به مرجع اصلی حکمرانی داده در حوزه اطلاعات هویتی و جمعیتی کشور تدوین گردیده است.

هاشم کارگر افزود: سند حاضر، نقشه راه گذار سازمان از نظام سند محور به نظام شناسه محور و گذر از آمار حیاتی به آمار‌های جامع انسانی و تبدیل خدمات حضوری به خدمات کاملاً دیجیتال است که با حفظ نقش خود در ثبت دقیق وقایع حیاتی ضمن تولید دانش، تحلیل گر روند‌های جمعیتی و پشتیبان اصلی تصمیم گیری‌های کلان ملی باشد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: از اهداف این سند می‌توان به ارتقای جایگاه سازمان ثبت احوال در معماری حکمرانی کشور، توسعه و توانمند سازی سرمایه انسانی، تقویت زیرساخت‌های امنیتی و تحقق سازمان هوشمند ثبت احوال در مسیر پیاده سازی دولت هوشمند و استقرار حکمرانی داده در کشور اشاره نمود.

صدور هوشمند شناسنامه نوزاد؛ نقطه عطف خدمات هویتی

 

رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به اهمیت این طرح گفت: با همکاری وزارت بهداشت و راه‌اندازی سرویس دریافت الکترونیکی اطلاعات گواهی ولادت، صدور هوشمند شناسنامه نوزاد در درگاه سهیم عملیاتی شد و از این پس والدین بدون مراجعه حضوری می‌توانند با درج کد رهگیری گواهی ولادت، نام نوزاد را انتخاب و فرآیند صدور شناسنامه را به‌صورت آنلاین انجام دهند.

وی افزود: پس از بررسی و تطبیق اطلاعات هویتی والدین و نوزاد، شناسنامه هوشمند صادر و از طریق پست به درب منزل ارسال می‌شود. این اقدام ضمن حذف مراجعات، باعث افزایش صحت داده‌ها، جلوگیری از جعل اسناد، کاهش هزینه‌ها و ثبت بهنگام واقعه ولادت در کشور خواهد شد.

صدور هوشمند گواهی الکترونیک وفات

 

هاشم کارگر درباره دومین طرح فناورانه اظهار داشت: در راستای تحقق دولت هوشمند، گواهی الکترونیک وفات به صورت سیستمی و هوشمند صادر می‌شود و از این پس خانواده متوفی می‌توانند از طریق درگاه سهیم، اطلاعات را مشاهده و گواهی وفات را به صورت برخط دریافت کنند. این خدمت علاوه بر جلوگیری از جعل و افزایش دقت، مراجعات حضوری را به حداقل می‌رساند.

صدور الکترونیک گواهی وضعیت تأهل

 

وی در ادامه افزود: گواهی الکترونیکی وضعیت تأهل نیز با هدف توسعه خدمات غیرحضوری راه‌اندازی شده است و شهروندان می‌توانند بدون مراجعه به ادارات ثبت احوال، گواهی وضعیت تأهل خود را از طریق سامانه سهیم دریافت و برای دستگاه‌های اجرایی ارسال کنند. این اقدام موجب کاهش بروکراسی، جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و تسریع در ارائه خدمات می‌شود.

راه‌اندازی سامانه مقررات و ضوابط اجرایی

 

رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع مقررات گفت: تمامی قوانین و مقررات سازمان در این سامانه به‌روزرسانی و تجمیع شده تا علاوه بر شفافیت، پاسخگوی نیاز‌های تخصصی سازمان و زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری باشد.

افتتاح مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان (۱۵۱۰)

 

هاشم کارگر در ابتدای این مراسم، مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان سازمان ثبت احوال کشور را افتتاح کرد و گفت: با راه‌اندازی این مرکز، شهروندان می‌توانند پرسش‌ها، مشکلات و درخواست‌های خود را مستقیما با کارشناسان سازمان مطرح کنند.

وی بیان داشت: هدف ما افزایش شفافیت، تسهیل پاسخگویی، کاهش مراجعات حضوری و فراهم کردن یک مسیر ارتباطی مطمئن و سریع برای مردم است.

هاشم کارگر تأکید کرد: این مرکز نقش مهمی در ارتقای اعتماد عمومی دارد و به عنوان نقطه اتصال مستقیم مردم با سازمان، فرآیند پیگیری خدمات را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *