صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش: هر تحول کشور از مسیر توسعه انسانی و آموزش و پرورش می‌گذرد

۰۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۹:۰۵
کد خبر: ۴۸۶۹۵۵۵
رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش با تأکید بر نقش بنیادین آموزش و پرورش در توسعه انسانی گفت: هر تحول پایداری در کشور از مسیر آموزش و پرورش و سرمایه‌گذاری در پژوهش می‌گذرد.

نشست خبری پژوهشگاه آموزش و پرورش و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش صبح امروز ۹ آذر ۱۴۰۴ برگزار شد.

علی محبی در ابتدای این مراسم با تاکید بر اینکه هر تحولی از مسیر توسعه انسانی می‌گذرد گفت: هر آنچه به آینده کشور باز می‌گردد به آموزش و پرورش مرتبط می‌شود.

وی سپس در خصوص شعار هفته پژوهش گفت: سرمایه گذاری در پژوهش و ارتقا کیفیت و عدالت آموزشی شعار امسال است. 

محبی ادامه داد: آذرماه امسال با شعار «مدرسه پژوهنده، یادگیرنده و تمدن‌ساز» آغاز می‌شود. در این ایام، بازدید کارشناسان، اساتید و مدیران از مدارس سراسر کشور انجام می‌گیرد. این بازدید‌ها علاوه بر بررسی فعالیت‌های سالانه، با هدف ارزیابی وضعیت پژوهشی مدارس و نشست با دانش‌آموزان خلاق و نوآور برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش افزود: در روز دوم، یکشنبه ۲۳ آذر، جشنواره ملی پژوهش در تهران برگزار خواهد شد. این جشنواره محلی است برای معرفی و تجلیل برترین‌های حوزه‌های مختلف پژوهشی که طی یک سال گذشته در کشور به رقابت پرداخته‌اند. شعار این روز «سرمایه‌گذاری در پژوهش، کیفیت و عدالت آموزشی» است که محور اصلی مراسم روز ملی پژوهش را تشکیل می‌دهد.

وی در مورد نام گذاری روز سوم هفته پژوهش توضیح داد: روز سوم، دوشنبه ۲۴ آذر، با شعار «معلم پژوهنده، زمینه‌ساز ارتقای کیفیت و عدالت» برگزار می‌شود. باور ما این است که هرگونه تحول واقعی در نظام آموزش و پرورش حول محور معلم می‌چرخد؛ معلمی که محرک اصلی تغییرات در این حوزه و کشور است. در این روز، نشست‌های تخصصی متعددی با حضور بیش از ۸۰ هزار معلم پژوهنده در سراسر کشور برگزار می‌شود تا دغدغه‌ها و مسائل آنان شنیده شده و برنامه‌ریزی‌های مشترکی برای ارتقای فعالیت‌های اقدام پژوهی در مدارس صورت گیرد.

محبی روز سه‌شنبه ۲۵ آذر را مختص ارتباط مدرسه و دانشگاه توصیف کرد و گفت: شعار این روز «ارتباط مدرسه و دانشگاه، نویدبخش عدالت و کیفیت آموزشی» است. در این روز، طرح ارتباط مدرسه و دانشگاه در سراسر کشور اجرا می‌شود. به صورت نمادین، دانش‌آموزان از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف که دارای دانشگاه هستند، به داخل دانشگاه‌ها مراجعه کرده و از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها بازدید می‌کنند و با اساتید آنجا به گفت‌و‌گو می‌پردازند تا فضای آموزشی و پژوهشی به شکلی موثرتر به هم پیوند بخورد.

وی ادامه داد: چهارشنبه، روز پیگیری مباحث مرتبط با پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی است که شعار آن «پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی؛ زمینه‌ساز عدالت و کیفیت آموزشی» خواهد بود. در این روز، بازدید‌هایی از بیش از ۷۰۰ پژوهش‌سرا در سراسر کشور انجام می‌شود.

محبی در ادامه افزود: روز پنج‌شنبه ۲۷ آذر، با شعار «دانش‌آموز پژوهنده و فناور؛ جامعه پیشرفته و مقتدر» برگزار می‌شود. این روز شامل نشست‌های علمی و نمایشگاه‌های دانش‌آموزی در حوزه فناوری است که در سراسر کشور برپا می‌شود. در این نمایشگاه‌ها، دانش‌آموزان فناور و پژوهنده، به عنوان آینده‌سازان کشور، حضور دارند و نشست‌های علمی با آنان برگزار می‌شود.

وی در پایان روز شمار هفته پژوهش گفت: روز جمعه، روز پایانی هفته پژوهش است که به موضوع ائمه جمعه و جماعات اختصاص دارد. در این روز، گفتمان‌سازی در زمینه آموزش و پرورش پژوهش‌محور دنبال می‌شود و شعار آن «آموزش و پرورش پژوهش‌بنیان در خدمت فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی» است. تلاش می‌شود با مشارکت سخنرانان سراسر کشور، فرهنگ‌سازی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

محبی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: بخش دوم برنامه‌ها به معرفی شماره ملی هفته پژوهش اختصاص دارد. این جشنواره از مدرسه آغاز و در روز ملی پژوهش به پایان می‌رسد. رقابت‌ها از سطح مدرسه شروع شده و به ترتیب در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری ادامه می‌یابد. در این برنامه، هشت حوزه مهم دانش‌آموزی مدنظر است. 

وی این هشت حوزه را اینگونه توصیف کرد: نخست؛ دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده، دوم معلمان پژوهنده، سوم پژوهشگران برگزیده (که با معلمان پژوهنده متفاوت هستند)، چهارم دستاورد‌های پژوهشی برتر شامل طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در حوزه تعلیم و تربیت، پنجم دانش معلمان پژوهشگر در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ششم مدیران برگزیده پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی، هفتم شورای تحقیقات ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های برگزیده (از میان ۳۲ استان کشور) و نهایتا هشتم کمیته‌های پژوهشی حوزه ستادی آموزش و پرورش که نقش هماهنگ‌کننده و تصمیم‌ساز را ایفا می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش تاکید کرد: هر یک از این حوزه‌ها دارای کمیته داوری جداگانه‌ای است که بر اساس شیوه‌نامه‌ها و معیار‌های دقیق، فعالیت می‌کنند. در طراحی فرآیند داوری نیز تلاش شده تا کمترین احتمال سوگیری یا دخالت غیرمجاز وجود داشته باشد تا عدالت و شفافیت در انتخاب برترین‌ها تضمین شود.
 
محبی درباره سازوکار این کمیته‌ها اضافه کرد: دبیرخانه کمیته معلم پژوهنده در استان فارس، دبیرخانه کمیته دانش‌آموز پژوهشگر و فناور در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، و دبیرخانه کمیته شورای تحقیقات برتر در مرکز آموزش چندزبانه و عشایری تبریز قرار دارد. سایر کمیته‌ها نیز در پژوهشکده‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مستقر هستند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گزارشی از وضعیت کنونی ارائه کرد و گفت: در حوزه دانش‌آموز پژوهشگر و فناور، برای بررسی دقیق وضعیت، آمار‌ها را با سال اول برگزاری جشنواره یعنی سال ۱۴۰۱ مقایسه می‌کنیم. امسال، ۷۹۱،۴۷۴ نفر به مرحله کشوری راه یافته‌اند؛ این افراد پس از پشت سر گذاشتن مراحل مدرسه، منطقه و استان، شرایط لازم را کسب کرده‌اند. این رقم در سال ۱۴۰۱ تنها ۸۴۲ نفر بود که نشان‌دهنده رشدی تقریبا ده‌برابری و استقبال بسیار خوب دانش‌آموزان است.

وی همچنین ادامه داد: در حوزه معلمان پژوهنده نیز دو آمار مهم وجود دارد، تعداد کل شرکت‌کنندگان ثبت‌نام شده در سامانه و تعداد راه‌یافتگان به مرحله کشوری. تعداد معلمان پژوهنده ثبت‌نام شده امسال ۷۸،۶۴۹ نفر است که نسبت به ۵۰،۰۰۰ نفر سال ۱۴۰۱ حدود نیم برابر افزایش یافته است. همچنین تعداد معلمان راه‌یافته به مرحله کشوری از ۱۷۶ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۳۸۹ نفر امسال رسیده که بیش از دو برابر شده است. از این میان، ۳۲ نفر به عنوان منتخبین کل کشور در روز ملی پژوهش معرفی خواهند شد.

محبی با بیان اینکه در حوزه دانش‌آموزی ۲۰۰ نفر با حضور وزیر آموزش و پرورش مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، گفت: این آمار نشان می‌دهد که در هر دو حوزه معلم و دانش‌آموز، رشد کمی و کیفی قابل توجهی حاصل شده است و مسیر پیشرفت به خوبی طی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش تاکید کرد: در حال حاضر، الگوی مدرسه تراز در ۵۰ درصد مدارس کشور در حال استقرار است. این الگو که مدرسه‌ای مطلوب و استاندارد است، در سال‌های گذشته توسط پژوهشگاه طراحی و پس از تصویب مراجع ذی‌ربط اجرایی شده است. سال گذشته این الگو در ۱۰ درصد مدارس پیاده‌سازی شده بود و امسال نیز ۵۰ درصد مدارس تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند.

وی افزود: هدف ما این است که استاندارد‌های لازم در تمام ابعاد مدرسه، از مدیریت و راهبری گرفته تا برنامه درسی، معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها، جامعه محلی و محیط تربیتی، به طور کامل مستقر شود. در نهایت، نتیجه مطلوب ما فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزانی است که ضمن برخورداری از سواد پایه و دانش کافی، شایستگی‌های لازم برای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را کسب کرده باشند.

وی همچنین بیان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های مهم که به طور جدی دنبال می‌شود، آزمون ۲۰۲۶ است که قرار است در اردیبهشت ماه برگزار شود. مقدمات این آزمون در پژوهشگاه فراهم شده و امیدواریم بتوانیم آن را به خوبی اجرا کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *