صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

اوبِر در محاصره پرونده‌های سوءاستفاده جنسی

۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۶:۱۲
کد خبر: ۴۸۶۶۳۲۵
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
شرکت اوبر با پرونده‌های زیادی در زمینه تجاوز و آزار جنسی مواجه شده و تعداد شاکیان و پرونده‌هایی که به دادگاه‌ها رسیده‌اند، افزایش یافته است.

رسوایی جنسی اوبر (Uber) یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های ایمنی در صنعت حمل‌ونقل آنلاین است که از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و تا امروز به هزاران پرونده قضایی کشیده شده است. 

این رسوایی براساس اتهام‌های گسترده‌ای از تجاوز جنسی، آزار جنسی و سوءرفتار‌های مرتبط با رانندگان اوبر شکل گرفته، جایی که شرکت متهم به پنهان‌کاری آمار، عدم بررسی رفتار رانندگان و اولویت دادن به سود بر ایمنی مسافران، به ویژه زنان، شده است. 

نیویورک‌تایمز نوشت: ریشه‌های این مشکل به سال‌های اولیه فعالیت اوبر بازمی‌گردد. به‌عنوان نمونه، یک مورد تجاوز در سال ۲۰۱۴ در هند جنجال جهانی ایجاد کرد و مدیران اوبر را وادار به پذیرش آگاهی زودهنگام از ریسک‌های ایمنی کرد.

براساس اسناد دادگاهی محرمانه که در سال ۲۰۲۵ افشا شد، اوبر بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به‌طور متوسط هر ۸ دقیقه یک گزارش آزار جنسی یا سوءرفتار جنسی در آمریکا دریافت کرده است؛ یعنی بیش از ۵۵۸ هزار مورد گزارش‌شده، که بیش از ۳۰ برابر آمار عمومی منتشرشده توسط این شرکت است. 

این آمار شامل بیش از ۴۰۰ هزار مورد سوءرفتار جنسی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ مورد تجاوز جدی می‌شود، و الگو‌های مشخصی را نشان می‌دهد. قربانیان به‌طور عمده زنان (مسافران یا رانندگان) هستند، حوادث به‌طور معمول شب‌ها و آخر هفته‌ها رخ می‌دهند. 

منتقدان می‌گویند اوبر این داده‌ها را پنهان کرده تا از تاثیر بر سهام و شهرت خود جلوگیری کند.

در سال ۲۰۱۷، رسوایی‌های داخلی اوبر (از جمله آزار جنسی کارکنان و گزارش سوآن فاولر) به استعفای تراویس کالانیک، مدیرعامل سابق این شرکت منجر شد. 

از آن زمان، بیش از ۳ هزار پرونده قضایی در دادگاه‌های فدرال و ایالتی آمریکا علیه اوبر تشکیل شده، که بیشتر آنها در دادگاه ناحیه شمالی کالیفرنیا ادغام شده‌اند. 

شاکیان اظهار می‌کنند که اوبر به‌عنوان کارفرمای رانندگان مسئول است، زیرا رفتار رانندگان را بررسی نکرده و شکایت‌ها را نادیده گرفته است. 

در سپتامبر ۲۰۲۵ (شهریور/مهر ۱۴۰۴) نخستین دادگاه آزمایشی در دادگاه عالی سان‌فرانسیسکو برگزار شد، جایی که هیئت منصفه اوبر را سهل‌انگار شناخت، اما مسئولیت مستقیم آسیب را متوجه این شرکت نکرد. 

این رای اوبر را به‌طور موقت تقویت کرد، اما وکلای شاکیان آن را روز غم‌انگیزی برای قربانیان خواندند و وعده تجدیدنظر دادند. 

با این حال، دادگاه فدرال آمریکا در نوامبر ۲۰۲۵ (آبان/آذر ۱۴۰۴) درخواست اوبر را برای رد شکایت‌ها رد کرده و جلسه‌ای را برای رسیدگی به یک پرونده در ۸ دسامبر ۲۰۲۵ تایید کرد. 

این رسوایی تنها به پرونده‌های قضایی محدود نشده است. کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۵ (شهریور/مهر ۱۴۰۴) تحقیقاتی را از اوبر آغاز کرد و از این شرکت خواست جزئیات ایمنی و مدیریت شکایت‌ها را افشا کند. 

رقبای اوبر، مانند شرکت لیفت نیز با صد‌ها پرونده مشابه رو‌به‌رو هستند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این شکایت‌ها به تغییر‌های قانونی در صنعت اقتصاد پروژه‌ای (gig economy) منجر شود. 

اوبر در پاسخ، ویژگی‌هایی مانند سفر‌های زن‌محور را در آگوست ۲۰۲۵ (مرداد/شهریور ۱۴۰۴) راه‌اندازی کرده و با گروه‌های حمایتی قربانیان همکاری می‌کند، اما منتقدان این اقدام را دیرهنگام و ناکافی می‌دانند. 

براساس گزارش‌ها، تعداد پرونده‌ها در سال ۲۰۲۵ به‌شدت افزایش یافته است. ۲۸۳ مورد جدید تنها در مارس (اسفند/فروردین) اضافه شد که بالاترین حجم ماهانه است. در سپتامبر (شهریور/مهر) ۱۵۰ مورد دیگر ثبت شده بود. 

اوبر ملزم به افشای مدارک درباره بررسی سابقه رانندگان بوده، اما تلاش کرده اسناد را محرمانه نگه دارد. 

در همین حال، یک راننده اوبر در ایالت تنسی در نوامبر ۲۰۲۵ (آبان/آذر ۱۴۰۴) به‌دلیل آزار توسط مسافر علیه شرکت شکایت کرد. این شکایت نشان‌دهنده آسیب به رانندگان نیز است. 

در تگزاس، راننده‌ای به جرم تجاوز به یک دختر ۱۲ ساله به ۸ سال زندان محکوم شد، در حالی که سیاست اوبر سفر کودکان تنها را ممنوع می‌کند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *