حواشی آزمون استخدامی بانک مرکزی؛ از بینظمی در صدور کارت ورود تا ابهام در ظرفیت پذیرش
یکی از داوطلبان آزمون استخدامی بانک مرکزی که در تاریخ ۲۸ شهریور برگزار شد، با تماس با خبرگزاری میزان، از بروز حجم گستردهای از تخلفات، ناهماهنگیها و فقدان شفافیت در فرآیند برگزاری این آزمون انتقاد کرد.
این داوطلب اعلام کرد که مشکلات از همان مرحله صدور کارت ورود به جلسه آغاز شد و تا زمان اعلام نتایج ادامه یافت.
به گفته این شرکتکننده در آزمون از نخستین روز صدور کارت، سامانه با اختلال جدی مواجه شد و تعداد قابلتوجهی از کارتهای صادرشده فاقد عکس داوطلبان بود؛ موضوعی که مصداق نقص در احراز هویت و تهدیدی برای امنیت آزمون محسوب میشود.
طرح سوالات خارج از منابع مصوب مورد دیگری بود که از سوی این داوطلب عنوان شد طبق اعلام قبلی بانک مرکزی، درس «قانون پولی و بانکی» یکی از منابع اصلی آزمون تخصصی بوده، اما به گفته داوطلبان، هیچ سوالی از این درس مطرح نشد و در عوض سوالات از منابع نامرتبط طرح شده است.
یکی دیگر از موارد مطرحشده حذف سلیقهای و نامتوازن سوالات بود که برای این داوطلب، بین ۷ تا ۸ سوال تخصصی بهدلیل «غیراستاندارد بودن»، حذف شده است. با این حال، این حذف برای تمامی داوطلبان یکسان نبوده؛ بهطوری که برای فرد دیگری تنها یک سوال حذف شده است.
این موضوع بهصورت مستقیم بر تراز نمره و شانس قبولی داوطلبان تأثیر گذاشته و احتمال تبعیض را تقویت میکند.
همچنین این داوطلب میگوید هنگام ثبتنام، ظرفیت پذیرش برای هر رشته تخصصی به تفکیک اعلام نشد و تنها یک رقم کلی (۲۵۰ نفر برای ۱۵ رشته) منتشر شد.
در برخی رشتهها تنها یک جایگاه شغلی وجود داشته، اما بیش از هزار داوطلب برای آن ثبتنام کردهاند؛ آماری که بیانگر عدم شفافیت در فرآیند جذب است.
سامانه اعلام نتایج نیز دچار اختلال بوده که این اقدام نیز نگرانی داوطلبان را نسبت به اعتبار نتایج افزایش داده است.
توضیحات بانک مرکزی در مورد آزمون استخدامی
این موارد در حالی مطرح میشود که بانک مرکزی در واکنش به انتقادات مطرحشده درباره برگزاری آزمون استخدامی، طی اطلاعیهای رسمی نکاتی را مطرح کرده است.
طبق اعلام بانک مرکزی برگزاری آزمون بهصورت برونسپاری کامل انجام شده و مرکز آموزش مدیریت دولتی با مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور، مجری رسمی آزمون بوده است.
بانک مرکزی نقشی در انتخاب این مرکز نداشته و صرفاً متقاضی برگزاری آزمون بوده است.
دفترچه آزمون و جداول رشتهها پس از تأیید سازمان اداری و استخدامی منتشر شده، اما اشتباه در ثبت کد رشتهها توسط مجری آزمون رخ داده که منجر به انتشار اصلاحیه شده است.
افزودن مقطع لیسانس به یکی از ردیفهای شغلی بنا به نیاز بانک صورت گرفته، اما طبق ادعای بانک، این تغییر به معنای ایجاد رشته جدید یا دفترچه جداگانه نبوده است.
ظرفیت پذیرش نهایی از پیش توسط سازمان اداری و استخدامی تصویب و به مجری اعلام شده و بانک تأکید دارد که این ظرفیتها شفاف و قانونی بوده است.
بارگذاری و اصلاح کارنامهها به صورت مستقل و توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی انجام شده و بانک مرکزی در این فرآیند هیچ مداخلهای نداشته است.
مرجع رسیدگی به اعتراضات و شکایات طبق اطلاعیه بانک، مجری آزمون (مرکز آموزش مدیریت دولتی) است و بانکمرکزی صرفاً پس از اعلام نتایج نهایی و معرفی پذیرفتهشدگان ۲برابر ظرفیت، مراحل استخدام را بر عهده خواهد گرفت.
انتهای پیام/