صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

تعیین استاندارد جدید برای کاهش فاصله بین بدنه قطار و لبه سکو

۰۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۱:۲۵
کد خبر: ۴۸۵۸۷۵۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
شرکت بهره‌برداری متروی تهران استاندارد جدیدی برای اصلاح فاصله میان لبه سکو و بدنه قطار با هدف افزایش ایمنی مسافران و کاهش حوادث ناشی از شکاف قطار-سکو تصویب و اجرا کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، عباس نظری، دبیر کمیسیون تدوین استاندارد‌های ملی در سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و رئیس کارگروه اصلاح فاصله میان لبه سکو و بدنه قطار (Gap)، از تصویب و اجرای استانداردی جدید در این حوزه خبر داد. این اقدام با هدف ارتقای ایمنی مسافران و پیشگیری از حوادث ناشی از شکاف میان قطار و سکو انجام گرفته است.

نظری با اشاره به نتایج پژوهش‌ها و پایش‌های میدانی چندساله در خطوط متروی تهران اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام‌شده، فاصله ایمن میان بدنه قطار و لبه سکو در بازه ۵۰ تا ۷۵ میلی متر تعیین شد. این میزان کاملاً با استاندارد‌های بین‌المللی و قوانین دسترسی افراد دارای معلولیت منطبق می‌باشد.

وی افزود: اصلاح فاصله قطار و سکو برای نخستین بار در کشور به‌صورت علمی و فنی در دستور کار قرار گرفت. در این راستا، تمامی ایستگاه‌های متروی تهران بررسی شدند و بر اساس داده‌ها و آمار حوادث، اقدامات اصلاحی طراحی گردید. در ایستگاه تئاتر شهر خط ۳، اصلاحات به روش صلب و با یک‌سوم هزینه پیش‌بینی‌شده اجرا شد که نتیجه آن کاهش چشمگیر حوادث مرتبط با افتادن مسافر مابین شکاف قطار–سکو بوده است.

به گفته رئیس کارگروه اصلاح فاصله سکو و قطار، برای ایستگاه‌های دارای قوس، بررسی راهکار‌های نوین همچون استفاده از پرکننده‌های ثابت و متحرک شکاف (Gap Filler) در حال انجام است. همچنین اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی شامل نصب علائم هشداردهنده، پخش پیام‌های صوتی «مراقب فاصله باشید» و نمایش تیزر‌های آموزشی در ایستگاه‌ها و داخل قطار‌ها به‌طور همزمان به اجرا درآمده است.

نظری در پایان خاطرنشان کرد: این استاندارد ملی جدید تنها یک عدد نیست، بلکه بیانگر تعهد اجتماعی متروی تهران برای ایجاد محیطی ایمن و آرام جهت تردد همه شهروندان، به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای معلولیت است. این اقدام گامی مؤثر در هم‌سطح‌سازی متروی تهران با معیار‌های جهانی و ارتقای تجربه سفر ایمن برای مسافران به شمار می‌رود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *