صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

ایران در حوزه گردشگری سلامت مزیت‌های رقابتی بالایی دارد/ تاثیر منفی جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بر جذب گردشگر

۱۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۹:۴۶
کد خبر: ۴۸۵۵۱۱۹
با بیان انتظار می‌رود تا پایان برنامه هفتم توسعه، درآمد حاصل از گردشگری سلامت از سقف ۶ میلیارد یوروی پیش‌بینی‌شده نیز فراتر رود گفت: ایران با برخورداری از پزشکان متخصص، بیمارستان‌های مجهز، مجوز‌های بین‌المللی و هزینه‌های مقرون به صرفه، در این حوزه مزیت‌های رقابتی بالایی دارد.

سیدسجاد رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی عصر امروز ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۴ در نشست خبری که با موضوع گردشگری سلامت به صورت مشترک با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: گردشگری سلامت پنجره‌ای برای نمایش توانمندی‌های کشور در سطح بین‌المللی است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت. این حوزه نباید صرفاً در قالب عدد ۶ میلیارد دلاری که در برنامه هفتم دیده شده محدود شود چراکه توانمندی‌های ایران در حوزه سلامت و گردشگری ظرفیت‌های بسیار بالاتری دارد و باید به افق‌های بلندتری توجه شود.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به جایگاه جهانی در این حوزه لازم است قواعد و مقررات بین‌المللی رعایت شود تا امکان رقابت در سطح دنیا فراهم شود، ادامه داد: سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و شرکت‌های متعددی در کشور در حوزه سلامت و گردشگری فعال هستند و اگر قرار باشد فعالیت‌ها منسجم شود باید سازوکاری وجود داشته باشد که برای مخاطب خارجی قابل اعتماد و شفاف باشد. همانطور که در داخل کشور هنگام انتخاب یک بیمارستان به اعتباربخشی و رتبه آن توجه می‌شود، گردشگر خارجی نیز به دنبال شاخصی روشن برای اعتماد به خدمات سلامت ایران است و به همین منظور ایجاد یک لوگوی واحد برای گردشگری سلامت ایران می‌تواند نشانه‌ای از استانداردسازی خدمات انسجام ملی و نظم در حوزه سلامت باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اگر همه شرکت‌ها و مؤسسات فعال در این حوزه تحت یک برند مشترک قرار گیرند و کیفیت خدمات، ایمنی و استاندارد‌های لازم در آنها تضمین شود، گردشگر خارجی می‌تواند با اطمینان بیشتری انتخاب کند. همانگونه که مردم هنگام خرید یک وسیله برقی به نشان استاندارد توجه می‌کنند، در حوزه گردشگری سلامت نیز وجود یک لوگو یا برند مشترک نشان‌دهنده نظم و انضباط و نظارت حاکمیت بر کیفیت خدمات خواهد بود.

رضوی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها، وجود چنین استاندارد‌هایی پیش‌شرط پذیرش خدمات درمانی از سوی گردشگران خارجی است و بیماران پیش از انتخاب مقصد درمانی، به اعتبار مؤسسات، نوع پوشش بیمه و هزینه‌ها توجه می‌کنند، توضیح داد: در همین راستا شورای راهبری گردشگری سلامت کشور با همکاری وزارت بهداشت و تلاش‌های مستمر متخصصان این حوزه طرحی به نام لوگوی گردشگری سلامت جمهوری اسلامی ایران را تدوین کرده و قرار است این برنامه از طریق یک جشنواره ملی اجرا شود تا علاوه بر مشارکت حداکثری فعالان حوزه سلامت، زمینه تبادل نظر، ارائه پیشنهاد‌ها و به‌کارگیری مشوق‌های مختلف فراهم شود.

وی بیان کرد: اجرای این طرح گامی مؤثر برای حضور پررنگ‌تر ایران در عرصه بین‌المللی گردشگری سلامت است و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذیربط، این پروژه بتواند جایگاه ایران را در رقابت جهانی ارتقا دهد و موجب جذب بیماران خارجی بیشتری به کشور شود.

در ادامه انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با اشاره به اینکه راه‌اندازی سامانه جامع گردشگری سلامت حاصل ۸ ماه کار گروهی میان وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت میراث‌فرهنگی، اتاق بازرگانی بخش گردشگری سلامت، سازمان نظام پزشکی و جمعی از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه سلامت است، بیان کرد: باید استراتژی و برنامه‌ریزی دقیقی برای ارتقای جایگاه گردشگری سلامت داشته باشیم و در همین رابطه باید یک برند معرفی شود چراکه حلقه گمشده کار جمعی گردشگری سلامت با وجود داشتن متخصصان ماهر، همین ایجاد برندینگ است.

وی ضمن بیان اینکه راه‌اندازی این سامانه با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور در حوزه سلامت و ایجاد یک برند ملی در عرصه گردشگری پزشکی انجام شده است، ادامه داد: تجربه کشور‌های موفقی مانند هند، کره جنوبی و تایلند نشان داده است که برندینگ و بازاریابی نقش کلیدی در رشد گردشگری سلامت دارد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن ضمن اشاره به اینکه ما با برخورداری از پزشکان متخصص، بیمارستان‌های مجهز، مجوز‌های بین‌المللی و هزینه‌های مقرون به صرفه، در این حوزه مزیت‌های رقابتی بالایی داریم، گفت: همچنین وزارت میراث‌فرهنگی مسئولیت تبلیغ و ترویج گردشگری، وزارت بهداشت مسئولیت ارائه خدمات نظام سلامت، و وزارت امور خارجه نیز وظیفه معرفی تصویر درست از ایران در ابعاد مختلف به گردشگران را برعهده دارند.

بندپی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود تا پایان برنامه هفتم توسعه، درآمد حاصل از گردشگری سلامت از سقف ۶ میلیارد یوروی پیش‌بینی‌شده نیز فراتر رود، افزود: سامانه جامع گردشگری سلامت به‌زودی با حضور سه وزیر به‌طور رسمی رونمایی می‌شود.

وی بیان کرد: در فروردین ۱۴۰۴ تعداد گردشگران ورودی به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵ درصد افزایش داشته است. این روند در اردیبهشت با رشد ۱۴.۴ درصدی درصدی ادامه یافت، اما هم‌زمان با آغاز بحران‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای، کاهش شدیدی به ثبت رسید به نحوی که در خرداد با افت ۵۲ درصدی، تیر ۴۲ درصد و مرداد ۲۲ درصد مواجه شد و پیش‌بینی می‌شود در شهریور آمار‌ها به نقطه صفر برسد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی ضمن بیان اینکه بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی، برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی، فرایندی زمان‌بر است و حداقل تا ۷ ماه طول می‌کشد، توضیح داد: با این حال ۲ حوزه زیارت و سلامت در زمان بحران کمترین میزان آسیب‌پذیری را دارند.

بندپی گفت: در سال ۱۴۰۳ تعداد گردشگران ورودی به ایران ۷ میلیون و ۳۹۹ هزار نفر ثبت شد، اما بحران‌های منطقه‌ای و جنگ‌ها مانند جنگ ۱۲ روزه تحمیلی تاثیر منفی بر جذب گردشگر گذاشت. از سوی دیگر، ضعف تبلیغات گردشگری نیز عامل محدودکننده بوده است.

انتهای پیام/