صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

۱۴ درصد آلودگی‌های تهران مربوط به موتورسیکلت‌هاست/بسیاری از بوستان‌های تهران در معرض خطر خشک شدن هستند

۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۶:۵۴
کد خبر: ۴۸۵۴۳۰۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه ۱۴ درصد آلودگی‌های تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها به‌ویژه موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده است، گفت: بسیاری از بوستان‌های تهران در معرض خطر خشک شدن هستند و در پی افزایش کم‌آبی طی ماه‌های اخیر، بخشی از بوستان‌های تهران از جمله درختان ولیعصر، خاک چیتگر و بخش‌هایی از پارک ملی، با خطر خشک شدن مواجه شده‌اند.

حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ظهر امروز سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ در نشستی خبری ضمن اشاره به اینکه با وجود تمام تلاش‌های صورت‌گرفته شاخص‌های زیست‌محیطی خوبی بر روی پهنه ایران و به تبع آن استان تهران نداریم، گفت: در سال‌های گذشته به‌دنبال پایداری بودیم و متأسفانه نتوانستیم پایداری را حفظ کنیم و پس از آن به‌دنبال تاب‌آوری رفتیم که در این زمینه نیز با چالش‌هایی مواجه بودیم و در حال حاضر امنیت سرزمینی در محیط‌زیست تهدید می‌شود.

وی مسائلی نظیر تخریب زیستگاه‌ها، فرسایش، تغییرات اقلیمی، پسماند، پسماند شیمیایی، بوی بد، کویری شدن، نابودی جنگل‌ها فرونشست را از جمله مسائلی دانست که کشور در حوزه زیست‌محیطی با آنها مواجه است و ادامه داد: لازم است بازمهندسی جدی صورت گیرد و به سمت روش‌های تضمینی حرکت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران افزود: احیا و بازسازی امری فرسایشی است؛ یعنی اگر امروز بازسازی را شروع کنیم این‌گونه نیست که همین امروز و امسال نتیجه‌اش را ببینیم و سال‌ها طول می‌کشد که به شرایط ایده‌آل برسیم. از این‌رو لازم است تفکر ویژه‌ای در حوزه محیط‌زیست داشته باشیم.

عباس نژاد بیان کرد: تلاش کردیم میزان مشارکت در حوزه محیط‌زیست را چه در حوزه مسائل محیط انسانی و چه در حوزه مسائل محیط زیستی تقویت کنیم و یکی از مسائل اساسی که ما به دنبالش بودیم تقویت حضور مردم و افرادی است که توانمندی‌های لازم و دانش محیط زیستی دارند و سعی کردیم مشارکت افرادی که دانش و سواد محیط زیستی دارند را بالا ببریم و بتوانیم در حوزه‌های تصمیم گیری و مسائل استراتژیک استان از آنها استفاده کنیم.

سهمیه ۲۰ درصدی تهران در طرح خروج خودروهای فرسوده

عباس‌نژاد  از سهمیه ۲۰ درصدی تهران در طرح خروج خودرو‌های فرسوده خبر داد و گفت: ۱۴ درصد آلودگی‌های تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها به‌ویژه موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده است و این در حالیست که ۵۵ درصد موتور سیکلت‌ها در تهران کاربراتوری و فرسوده هستند و از این رو طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی آغاز شده است.

وی با اشاره به جمع‌آوری واحد‌های پسماندسوز غیرمجاز گفت: ۴۰۰ هکتار اراضی آلوده آزادسازی شده و این اقدام در شهرستان‌هایی مانند اسلامشهر نیز در حال اجراست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران ضمن بیان اینکه پروژه‌های آبخیزداری با هدف مهار فرسایش و کاهش فرونشست در حال اجراست، ادامه داد: در یگان حفاظت به‌دلیل کمبود نیرو به سمت استفاده از سیستم‌های نوین و فناوری هوش مصنوعی برای پایش و مدیریت مناطق حفاظت‌شده حرکت کرده‌ایم.

عباس نژاد در رابطه با آلودگی هوا بیان کرد: احیای محیط زیست یک فرآیند زمان‌بر و فرسایشی است و نباید انتظار داشت وضعیت آلودگی هوای تهران در کوتاه‌مدت عادی شود، اما اقدام‌های کنونی روند مثبتی را در نمودار سالیان مختلف رقم زده و خواهد زد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران در رابطه با بحران آب و خشک شدن فضای سبز برخی بوستان‌ها تهران توضیح داد: بسیاری از بوستان‌های تهران در معرض خطر خشک شدن هستند و سازمان محیط زیست بر اساس وظایف قانونی و دستور دستگاه نظارتی، ورود فوری به این موضوع داشته است. در پی افزایش کم‌آبی طی ماه‌های اخیر، بخشی از بوستان‌های تهران از جمله درختان ولیعصر، خاک چیتگر و بخش‌هایی از پارک ملی، با خطر خشک شدن مواجه شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آلودگی هوا گفت: مدیریت آلودگی هوای پایتخت تنها با اقدامات جزئی و تک‌بعدی ممکن نیست و یک برنامه سیستمی میان دستگاه‌های مختلف الزامی است. آلودگی هوا یک اکوسیستم زنده است و نمی‌توان تنها بخشی از آن را مدیریت کرد و انتظار داشت تأثیر کامل حاصل شود.

۵۹ درصد آلودگی هوا در تهران ناشی از منابع متحرک و ۴۱ درصد از منابع ثابت است

به گفته عباس‌نژاد براساس داده‌های سال‌های گذشته، ۵۹ درصد آلودگی هوا در تهران ناشی از منابع متحرک و ۴۱ درصد از منابع ثابت است و برای مقابله با آن باید همه عوامل اصلی تولید آلودگی، به‌ویژه ذرات معلق، شناسایی و مدیریت شوند.

وی ادامه داد: مشکل کیفیت سوخت، فناوری موتور خودرو‌ها و احتراق ناقص در تمام شهر‌های کوچک و اطراف تهران وجود دارد و در کنار آن، مسائل انسانی مانند ترافیک و مدیریت ناکارآمد پسماند‌ها نیز به آلودگی افزوده است.  همچنین فعالیت واحد‌های صنعتی تولیدکننده ذرات نیز جزو منابع ثابت است و تاثیر خود را بر هوای تهران دارند.

عباس‌نژاد تاکید کرد: سازمان محیط زیست نظارت‌ها را تقویت کرده و با تشکیل کارگروه‌های استانی و ملی، اقدامات مشترک با سایر دستگاه‌ها مانند وزارت نفت، دامپزشکی و شهرداری انجام شده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه ۴۴ واحدی که پسماندسوزی داشته‌اند، معرفی و پلمب شده‌اند و مدیریت موتورسیکلت‌ها و جمع‌آوری خودروهای فرسوده نیز در دستور کار قرار دارد، درباره مدیریت پسماند هم گفت: کاهش تولید پسماند، تفکیک و بازیافت از مبدا و سوزاندن اصولی برای تولید برق از جمله اقداماتی است که در ایران و به‌ویژه تهران دنبال می‌شود. 

وی اظهار کرد: نصب دستگاه زباله‌سوز در آرادکوه به‌صورت پایلوت و با رعایت استانداردهای بین‌المللی اجرا خواهد شد و سازمان محیط زیست هیچ مخالفتی با تولید برق از پسماند ندارد، مشروط بر اینکه تکنولوژی مورد استفاده منجر به تولید گازهای سمی و آسیب به هوای تهران نشود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *